جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
آیت الله علیرضا اعرافی ،  در  نشست مشترک با اساتید و مسئولان دفتر تدوین متون درسی حوزه

حوزه/ عضو شورای حوزه های علمیه ضمن اشاره به برخی راهکارهای تحول بخش در امر تدوین متون درسی حوزه بر لزوم بهره مندی هر چه بیشتر از دیدگاه ها و نظرات اساتید و نخبگان حوزه در این راستا تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» آیت الله علیرضا اعرافی ، طی سخنانی در دومین نشست مشترک با حضور اساتید و مسئولان دفتر تدوین متون درسی حوزه های علمیه که در سالن جلسات این دفتر در قم  برگزار شد، ضمن تقدیر از همه دست اندرکاران تدوین متون درسی حوزه که با وجود کمبود امکانات مجاهدانه کار می کنند، اظهار داشت: تلاش در مسیر ارتقای متون درسی در هر نظام آموزشی از جمله حوزه های علمیه دارای اهمیت و جایگاه ویژه ای است چه آن که اساساً یکی از چند مولفه اصلی نظام آموزشی ناظر به بحث متون و کتب درسی می باشد.

وی افزود: این امر به ویژه در منظومه علوم و معارف اسلامی آن هم در حوزه های علمیه اهمیت مضاعفی دارد که البته تحقق اهداف مدنظر در این باره نیازمند مجاهدت بیشتر اساتید بزرگوار و دست اندرکاران خدوم است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه همچنین با تاکید بر لزوم توجه همزمان به مساله روان بودن و در عین حال وزین بودن کتب و متون درسی حوزه گفت: زیبایی در محتوا و قالب و شکل باید وجود داشته باشد البته این زیبایی نباید باعث شود که متن درسی ، دست و پا اُفتاده و بازاری شود، ضمن آن که از سویی متون ما به جهت حوزوی نباید طلبه را از گفتمان ادبی غنی و میراث گذشته غافل کند.

وی اضافه کرد: طبعاً تغییر خوب است به شرط آن که معطوف به اصلاح و تکمیل باشد ، ضمن آن که شتاب و کندی در تغییرات باید متوازن باشد.

امام جمعه قم همچنین با تاکید بر اهمیت اجماع نسبی نخبگانی در امر تدوین کتب درسی حوزه گفت: بحث اختیاری بودن در کتب درسی نیز باید با تشویق و فراهم سازی فضای جدید همراه باشد تا ما انشاءالله با جدیّت و برنامه ریزی به سمت آن مسیر شایسته و مطلوب در حوزه حرکت کنیم.

وی خاطرنشان کرد: یکی از نکات بسیار مهم تلاش در مسیر جلب اعتماد اساتید و نخبگان حوزه و مشارکت دادن آن ها در تدوین و یا اصلاح متون درسی است ، ضمن آن که در تولیدات جدید باید همه جوانب امر در نظر گرفته شود.

وی افزود: چه بسا گاهی در اصلاح و تکمیل ما بتوانیم به خوبی از همین داشته ها و ذخایر موجود خود بهترین استفاده را داشته باشیم و این نکته ناظر به این مساله است که اصلاح سرمایه های موجود در کنار تولید جدید باید متناسب با نیازها و اقتضائات روز باشد.

آیت الله اعرافی همچنین خواستار بهره گیری از ظرفیت و توان نهادهای حوزوی همچنین مراکز و بخش های مختلف مرکز مدیریت حوزه های علمیه در امر تدوین متون درسی شد و گفت: در همین رابطه می توان با تشکیل کارگروه ها و شوراهای علمی اهداف مورد نظر را دنبال کرد و از هم افزایی ها و نظرات مشورتی نهایت استفاده را جهت بهبود نهایی کار داشت.

وی ادامه داد: یکی دیگر از مباحث بسیار مهم این است که حتماً در تدوین و اصلاح متون به روح تحقیق و پژوهش همچنین معنویت افزایی و اشاعه روحیه تبلیغی در طلاب و فضلای حوزه توجه ویژه ای صورت گیرد.

وی با بیان این که در تدوین متون درسی باید مبنای کار ما سطح متوسط طلاب باشد، گفت: بازسازی و توجه اساتید با نگاه و متن جدید، توجه جدی به حساسیت بزرگان نسبت به چند متن کلیدی در حوزه، در نظر گرفتن متن راهنما و کمک درسی برای متون آموزشی و نیز بهره گیری از انباشت تجربه ها و الگوسازی از دیگر ضرورت هایی است که باید در امر تدوین متون درسی حوزه به آن ها عنایت لازم را داشت.

مدیر حوزه های علمیه بیان داشت: رعایت تنوع مشارب و مکاتب فکری و اندیشه ای در گروه های دفتر تدوین متون و در نظر گرفتن ذائقه ها و سلایق نیز از دیگر مباحث مهم است ، ضمن آن که می بایست در بحث نقد و بررسی متون سلسله جلساتی با حضور اساتید و طلاب تدارک دید و از نظرات بهره مند شد.

وی افزود: به لطف الهی در گذشته اقدامات بسیار خوبی در این مرکز صورت گرفته اما برای رسیدن به اهداف مطلوب می بایست با مجاهدت و تعامل بیشتر رفتار کرد و در ضمن به نظرات و حساسیت ها نیز توجه داشت.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه همچنین خواستار بهره مندی از ظرفیت عظیم انجمن های علمی حوزه در امر تدوین متون درسی حوزه شد و گفت: نخبگان و اساتید و همچنین مدیران مدارس جزو سرمایه ها و ذخایر حوزه هستند که باید از این ظرفیت عظیم حداکثر استفاده را جهت تحول در حوزه به خصوص تدوین متون و کتب درسی نمود.

وی در خاتمه با اشاره به برخی مشکلات دفتر تدوین متون درسی حوزه های علمیه بر لزوم حمایت مادی و معنوی از این دفتر تاکید کرد.

 

 

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha