پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
لاق

در سال های اخیر نه فقط در کلانشهری چون تهران بلکه حتی شهرهای مذهبی همچون قم نیز از معضل افزایش آمار طلاق در امان نبوده اند و به نظر می رسد که انحراف در سبک زندگی از جمله عوامل موثر در شکل گیری این وضعیت باشد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، همین چند روز پیش بود که رسانه ها، هشدارهای صریح رییس قوه مقننه نسبت به آمار بالای طلاق در کلانشهر مذهبی قم را به عنوان سرتیتر اخبار خود انتخاب کردند؛ هشداری که البته در سال های اخیر به اَنحای مختلف از زبان علما و شخصیت های دلسوز این دیار بارها مطرح شده است و پنج شنبه هفته گذشته دکتر علی لاریجانی در دومین اجلاسیه استانی نماز به این موضوع اشاره و تصریح کرد: "آمار 25 درصدی طلاق در قم برایم نگران کننده است و رتبه هفت یا هشت استان قم در بحث طلاق، به هیچ وجه زیبنده مرکز تفکر دینی نیست".

سال 90 بود که مدیر کل وقت بهزیستی استان اعلام کرد استان قم پس از تهران رتبه دوم طلاق در کشور را داراست؛ البته همان زمان هم اِن قُلت هایی به این سخن وارد شد و در برابر آن موضع گیری هایی صورت گرفت، با این حال آنچه غیرقابل پرده پوشی است این که وضعیت طلاق در قم با وجود بافت فرهنگی و مذهبی در وضعیت بسیار خطرناک و هشدار آمیزی قرار دارد.

این نکته از این رو حایز اهمیت است که بنابر گفته ابراهیم حاج‌مظفری، مدیرکل سابق بهزیستی استان در سال 89 بیش از 21 درصد ازدواج ها در قم به طلاق منجر شده بود و اینک در میانه دهه نود این میزان به رقم نگران کننده 25 درصد رسیده است.

ورای این که قم در کلیت کشور از این حیث در چه جایگاه و رتبه ای قرار دارد، آن چه نمی توان منکر شد ، اوضاع نابه سامانی است که باید هر چه سریعتر از طریق راهکارهای فرهنگی، حقوقی، اقتصادی ، سیاسی و به خصوص آموزشی به دنبال علاج نسبی آن بود.

موج فزاینده طلاق در قم را چاره کنیم

مساله ای که حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسین بستان ، جامعه شناس و عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه نیز آن را مورد توجه قرار داده و می گوید: بی شک تغییر و اصلاح در سبک زندگی از جمله مهم ترین بایسته ها در راستای مقابله با موج فزاینده طلاق در جامعه است چه آن که یکی از دلایل مهم رشد طلاق از جمله در شهرهای مذهبی مثل قم ناظر به تغییر نامطلوب سبک زندگی و همچنین برخی رفتارهای جامعه به سمت راحت طلبی و بی مسئولیتی می باشد.

وی می افزاید: البته باید توجه داشت که گاهی اوقات نیز طلاق هر چند مبغوض ترین حلال خدا محسوب می شود، اما بنا به دلایلی تنها راه حل است که در این جا بحث ما متوجه این گونه موارد استثنایی نیست.

این استاد حوزه و دانشگاه همچنین ادامه می دهد: از سویی تغییرات فکری ایجاد شده در جامعه  تا حدی تاثیرش را در این مقوله نیز بر جای گذاشته ، چنان که در دادگاه های خانواده می بینیم که برخی از زوجین با کوچک ترین مشکل و اختلافی می خواهند به سرعت از هم جدا شوند بی آن که به عواقب و آسیب های طلاق بر روی زندگی خود و احیاناً فرزندانشان فکر کنند.

تعهد دینی و اخلاقی؛ عامل بازدارنده رشد طلاق

دکتر زهرا تاجیک، عضو هیئت علمی جامعه الزهرا(س) نیز با ابراز نگرانی از وضعیت فعلی طلاق در کشور به خصوص در شهر قم می گوید: افزایش آگاهی ها به خصوص ارتقای سطح تعهد دینی و اخلاقی از جمله بایسته های کلیدی مقابله با موج افزایش طلاق در جامعه می باشد.

وی همچنین پایبندی زوجین به اصول دینی و اخلاقی را از جمله عوامل مهم کاهش دهنده آمار طلاق عنوان کرده و می افزاید: گذشته از مباحث دینی و اخلاقی ما باید به اصلاح وضع معیشتی مردم همچنین رفع ایرادات مربوط به فرهنگ عمومی جامعه و رفع دخالت های بیجای خانواده ها به عنوان دیگر عوامل تشدید کننده طلاق بپردازیم و نسبت به آن ها بی توجه نباشیم.

استاد حوزه علمیه خواهران اظهار می دارد: از سویی متاسفانه شاهدیم که در بین برخی زوجین، اصل ازدواج چندان روی اصول و ضوابط خود صورت نمی گیرد و به همین خاطر در کم ترین زمان ممکن به طلاق توافقی می انجامد که مبغوض ترین حلال الهی به شمار می رود.

به صرف دستورالعمل و بخشنامه ، معجزه ای نمی شود!

وی همچنین تاکید می کند: آنچه مسلم است این که باید شرایط و اصول ازدواج به درستی رعایت شود ، چه آن که امر ازدواج برنامه ای است که عقلای عالم و شریعت مقدس اسلام مورد توجه خاص قرار داده و به خوبی حدود و شروط آن را مشخص کرده تا افراد آن ها را رعایت کنند.

تاجیک ادامه می دهد: راه کاهش آمار طلاق نیز توجه به مباحث فرهنگی و آموزشی و فرهنگ سازی مطلوب است و هم این که خود افراد و خانواده ها به عواقب و عوارض طلاق خوب بیندیشند و بعد تصمیم لازم را اخذ کنند و گرنه به صرف بخشنامه و دستورالعمل چیزی حل نمی شود، هر چند که همین مشاوره های قبل از طلاق نیز گاه می تواند موفقیت آمیز باشد و مانع از جدایی زوجین شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha