چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
افق حوزه ۴۸۶

حوزه / چهارصدو هشتاد و ششمین شماره "افق حوزه" به انضمام افق خانواده منتشر شد.

به گزارش سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری «حوزه»، نشریه "افق حوزه" در بخش هایی مانند؛ اخبار افق، در محضر نور، سخن بزرگان، عطر یار، اخلاق در حوزه، رواق شهیدان، فرزانگان، اخبار کوتاه، بین ‌الملل، مقاله، کرسی اجتهاد، فقه و زندگی، مصاحبه، آثار ماندگار، یاد ایام، ویژه ‌نامه ‌ها، افق خانواده و پرس ‌وجو به ارائۀ مطلب پرداخته است.

برخی دیگر از عناوین هفته نامه "افق حوزه" در این شماره شامل: «انقلاب اسلامی عالی ‌ترین نعمت خداوند پس ‌از عصر ائمه اطهار علیهم‌ السلام است»، «ملاقات عمومی طلاب با مسئول مرکز امور طلاب و دانش‌ آموختگان»، «فراخوان ثبت ‌نام مرحله چهارم شناسایی استعداد‌های برتر»، «آغاز نام ‌نویسی تکمیل ظرفیت مراکز تخصصی حوزه»، «تاريخ حوزه و زندگي علما به وسيله هنر هفتم معرفي شود»، «لزوم بهره ‌مندي از نظرات اساتيد و نخبگان در تدوين متون درسي حوزه»، «نخستين فراخوان خاطره‌ گويي اربعين»، «علامه جعفری جز به عظمت و افتخار اسلام و قرآن به چیز دیگری نمی اندیشید» می باشد

* درس اخلاق حضرت آیت الله محمدتقی آملی‌ (ره)

حضرت آیت الله محمدتقی آملی‌ (ره) در درس اخلاق با موضوع «خوف در مقام محبت» می گویند: فرد سالک محب، پیوسته در خوف است که اسباب آن چند چیز می‌ تواند باشد:

اول: اعراض، یعنی محب می ‌ترسد که مبادا محبوب از او رویگردان شود. آن ایامی که محبوب و محب، در نهایت صفا و ملاطفت هستند، این ترس در دل محب ایجاد می ‌شود که مبادا محبوبش از او اعراض نماید.

دوم: اِبعاد و دور کردن: یعنی سالک می ‌ترسد که مبادا محبوبش او را از حریم خود خارجش کند و این طرد و ابعاد از جمیع وعیدها و عذاب ‌های جهنم سخت ‌تر است.

سوم: زوال شوق است که از آن به خوف ‌السلب تعبیر می‌ شود. علامت زوال شوق آن است که برای فرد در کارهای نیک ضیق‌ صدر حاصل می ‌شود. مثلاً از جاری نمودن لسان به اذکار نیک محروم می ‌گردد، و در این حالات خطر برگشتن به حالت اولیه نیز وجود دارد، چراکه زوال شوق، منتهی به حجاب و حجاب هم منتهی به اعراض و ابعاد می ‌شود. بنابراین ظهور چنین حالات، دلیل بر نقل از مقام حب به مقام بغض است و سالک از آن هراسان است.

این خوف و ترس می ‌بایست در سالک الی ‌الله باشد.

مهم ترین عناوین در بخش «افق خانواده» نیز عبارتند از: «چشم و اشک و انتظار»، «بهترین و بدترین شکل خوابیدن»، «تأملی بر تمرد و نافرمانی های دوران نوجوانی»، «طب ناب: درمان سرماخوردگی با خوراکی های مفید و میوه های تازه»، «مهارت های ده گانه ضروری، برای داشتن زندگی فردی و اجتماعی موفق».

علاقه مندان جهت تهیه نشریه به نشانی: قم، بلوار جمهوری، کوچه 2، پلاک 15 مراجعه کرده و یا با شماره تلفن: 02532900538 تماس بگیرند.

پایگاه اطلاع رسانی هفته نامه به نشانی: www.ofoghhawzah.ir در دسترس کاربران قرار دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha