پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
برگزاری سمینار بین المللی «حقوق بشردوستانه و قوانین اسلامی» در فیلیپین

حوزه/ سمینارهای «بررسی مکاتبات میان حقوق بشردوستانه و قوانین اسلامی مرتبط با منازعات مسلحانه و جنوب فیلیپین» با همکاری کمیته بین المللی صلیب سرخ و کمیسیون ملی مسلمانان فیلیپین برگزار شدند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه به نقل از icrc.org، سمینار بین المللی «بررسی مکاتبات میان حقوق بشردوستانه و قوانین اسلامی مرتبط با منازعات مسلحانه و ارتباط آن با جنوب فیلیپین» توسط کمیسیون ملی مسلمانان فیلیپین، موسسه مطالعات اسلامی دانشگاه فیلیپین و با همکاری کمیته بین المللی صلیب سرخ، در دانشگاه فیلیپین در کزون سیتی برگزار شد. در همین راستا سه سمینار مشابه در سه شهر دیگر فیلیپین، زامبوآنگا، مراوی و کوتاباتو برگزار شدند.

هدف از برگزاری این سمینارها، عمیق‌تر کردن گفتمان میان موسسات اسلامی و صلیب سرخ در راستای اهداف مشترک و  به منظور محافظت از زندگی و کرامت قربانیان خشونت‌های مسلحانه بود.

رابطه قوانین حقوق بشر مدرن و اسلام

اندرو بارتلز اسمیت، مشاور محلی صلیب سرخ در امور بشردوستانه گفت: قوانین زیادی برای حفاظت از زندگی و کرامت قربانیان در هنگام جنگ مدون شده‌اند. اصلی‌ترین این قوانین نیز که متعلق به کنوانسیون ژنو می‌باشند توسط تمامی کشورهای دنیا پذیرفته شده‌ هستند، با این وجود بسیاری شهروندان و افراد مسلح در کشورها از این قوانین آگاه نبوده و بیشتر یه ارزش‌ها و باورهای سنتی و مذهبی خودشان پایبند هستند. ما در اینجا قصد داریم بر رابطه میان قوانین حقوق بشر مدرن و اعتقادات اسلامی تاکید کنیم.

دکتر احمد الداوودی، مشاور قانونی صلیب سرخ در قوانین و فقه اسلامی نیز گفت: این گفتمان به غلبه بر سوءتفاهمات و افزایش درک دیدگاه‌های همدیگر کمک می‌کند. این سمینارها همچنین در همگرایی دیدگاه دانشمندان و جوامع برای کمک و حمایت از افراد آسیب‌پذیر و دسترسی بهتر به جمعیت‌ها و مناطق جنگ زده مفید است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha