پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
حسین سلطان محمدی

حوزه/ اگر ما در حوزه سینمای انقلاب کم کار باشیم، در حقیقت به دشمنان این کشور فرصت داده ایم تاریخ کشورمان را تفسیر به رأی کنند، اتفاقی که در فیلم «آرگو» رخ داد.

به گزارش خبرگزاری حوزه حسین سلطان محمدی منتقد و کارشناس سینما و تلویزیون در گفت و گوی اختصاصی با خبرگزاری «حوزه» با بیان اینکه سینمای ایران نیازمند تولیداتی نظیر «سیانور» است، اظهار کرد: درباره ویژگی های فنی ساخته جدید بهروز شعیبی، نمی خواهم حرفی بزنم، چون فیلم را در ایام جشنواره دیده ام و نمی توانم اظهار نظر دقیقی در این زمینه داشته باشم، اما در یک جمله باید بگویم که «سیانور» فیلمی خوش ساخت است و باید بیشتر در سینمای ایران حمایت شود.

*آشنایی با وقایع تاریخی با دیدن فیلم سیانور

وی افزود: دلیلم برای حمایت از فیلم هایی نظیر «سیانور» این است که این تولیدات نکاتی را برای جوانان ما آشکار می کند که شاید سوال بسیاری از جوانان باشد، به ویژه در شرایط فعلی که سوالات بسیاری درباره فعالیت گروهک های چپ در زمان نظام ستمشاهی مطرح می شود. منظورم این است که شبکه های ماهواره ای با روش های مختلف سعی می کنند این نکته را به مردم القا کنند که گروه های چپ نیز در به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی نقش داشته اند، ادعایی که صحیح نیست و باید باطل بودن آن آشکار شود.

این کارشناس رسانه تصریح کرد: گروهک های چپ در نظام ستمشاهی راه خود را از مردم جدا کرده و بیشتر دلبسته تفکری بودند که ریشه هایش را در اندیشه های مارکسیستی می توان یافت. برای همین نگرش های اسلامی در تفکرات آنها جایی ندارد. همین موضوع سبب شد مردم آنها را نپذیرند. در ادامه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی آنها به همراه سایر گروه های منافق سعی کردند با ترور های خونین انتقام خود را از مردم بگیرند، حتی کار را به جایی رساندند که در جنگ هشت ساله به یاری دشمن این سرزمین (صدام) شتافتند.

*ضرورت های نگاه مبنی بر حقایق به انقلاب اسلامی

سلطان محمدی با بیان اینکه فیلم هایی که می خواهند به انقلاب اسلامی بپردازند، باید با نگاهی دقیق و مستند به اتفاقات آن دوران بنگرد، گفت: در ابتدای دهه شصت فیلم هایی به اسم آثار انقلابی تولید می شد که عموماً نگاهی شعاری و سطحی به انقلاب اسلامی داشت، البته شاید در آن دوران ساخت چنین تولیداتی مورد پسند بود، ولی در زمان حاضر نیاز است که برداشتی دیگر از تاریخ انقلاب اسلامی داشته باشیم؛ نگاهی که  مبتنی بر حقایق باشد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا برای تولید چنین آثاری می بایست خطوط قرمز نیز وجود داشته باشد، اظهار کرد: خطوط قرمز ایران اسلامی کاملاَ مشخص است. ابتدا ولایت فقیه و سپس امنیت ملی؛لذا توصیه می شود فیلمسازانی که می خواهند در این حوزه کار کنند، از وجود مشاوران و تاریخ دانان خبره بهره برند.

این کارشناس در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: اگر ما در حوزه سینمای انقلاب کم کار باشیم، در حقیقت به دشمنان این کشور فرصت داده ایم تاریخ کشورمان را تفسیر به رأی کنند، اتفاقی که در فیلم «آرگو» رخ داد و دیدیم چگونه تسخیر لانه جاسوسی، به تمام معنا تحریف شد. این اتفاق می تواند درباره دیگر رویدادهای تاریخ انقلاب اسلامی نیز روی دهد، پس کم کاری در این عرصه به نوعی تسلیم شدن در مقابل هجمه های سینمای غرب است.

سلطان محمدی با بیان اینکه برای ساخت فیلم انقلابی باید تخصص در کنار اعتقاد باشد، گفت: برای ساخت فیلمی که موضوعش انقلاب اسلامی است، دو ویژگی شرط اصلی است. ابتدا داشتن تخصص لازم در حوزه سینما، چون اگر فیلمسازی از این امتیاز برّی باشد، در کار خود زبانی الکن خواهد داشت. در کنار این شرط، داشتن تعهد نیز برای چنین فیلم هایی، نیاز اساسی است تا کار از تحریف های احتمالی دور بماند.

*ضعف در استفاده از امکانات سخت افزاری برای فیلم های انقلاب اسلامی

این منتقد در پاسخ به سوال پایانی مبنی بر اینکه برای تولید فیلم های انقلابی تا چه حد فراهم بودن، سخت افزار نیاز اساسی است؟ بیان داشت: برای ضرورت وجود چنین فضای سخت افزاهایی باید گفت: چون برای بازسازی تهران دهه 50 باید امکاناتی در اختیار فیلمسازان قرار گیرد تا اثر خلق شده، مقبول افتد. به اهمیت وجود این امکانات پی می بریم، زیرا این شرط را به خوبی در سال های اخیر نیز احساس کرده ایم، زیرا کارهایی به اسم سینمای انقلاب اسلامی تولید شده اند که ضعف در صحنه پردازی موجب خنده تماشاگران شده؛ کارهایی که تولید نشدشان بهتر از ساخت آنهاست.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha