جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام فلاح زاده

حوزه/ مدیر موسسه موضوع شناسی احکام فقهی بر لزوم توسعه علم موضوع شناسی در حوزه تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین فلاح زاده در دیدار مدیران موسسه موضوع شناسی احکام فقهی با آیت الله اعرافی گفت: توقع مردم از روحانیت بسیار زیاد است و امروزه مردم نمی خواهند که پاسخ های اما و اگری در خصوص مباحث فقهی بشنوند و باید بهترین و دقیق ترین پاسخ ها را به آنها ارایه کرد.

وی افزود: با توجه به گستردگی مباحث، نیاز به ایجاد یک موسسه تخصصی فقهی الزامی بود که به سوالات فقهی گوناگون پاسخ دهد؛ این طرح خدمت بزرگان حوزه مطرح شد و سپس در محضر رهبر انقلاب نیز طرح شد که ایشان با اضافه کردن دستورالعمل 5 ماده ای و انجام آن، با این موسسه موافقت کردند.

حجت الاسلام والمسلمین فلاح زاده تصریح کرد: موسسه موضوع شناسی احکام فقهی در سه عرصه آموزشی پژوهشی و ترویجی فعالیت می کند؛ این موسسه باید فعالیتی روزافزون داشته باشد و هیچگاه با توجه به گستردگی و توسعه مباحث و مسایل روز، متوقف نمی شود؛ خوشبختانه امروزه به موضوع شناسی به عنوان یک دانش نو و البته مغفول توجه شده است.

مدیر موسسه موضوع شناسی احکام فقهی یادآورشد: بسیاری از فعالیت های این حوزه را می تواند با همکاری و تعامل با موسسات و فعالیت پژوهشی و دانشگاهی برون سپاری کرد؛ در زمینه پایان نامه نویسی نیز می توان فعالیت های مناسبی در این زمینه سامان داد.

وی گفت: موضوع شناسی هم خدمت بزرگی برای استنباط فقه به فقها می کند و اینکه کار مکلفان را نیز تسهیل می کند؛  در برخی موضوعات سرعت به حدی است که تا به یک موضوع مشغول می شویم موضوعات فوق موضوع نیز ایجاد می شود.

حجت الاسلام والمسلمین فلاح زاده بیان کرد: به قول رهبر معظم انقلاب بدون پشتوانه علمی حوزوی نمی توان این عرصه را جلو برد؛ ولی باید از پیشینه علمی دانشگاهیان نیز بهره برد و همکاری های علمیه با آنها انجام داد.

وی گفت: تلاش علمی که در موضوع شناسی صورت می گیرد، باید به مخاطبانش منتقل شود که در این زمینه اقدام به ایجاد موزه معارف دینی کردیم که امروزه  آثار مختلفی در این موزه قرارداده شده است که 90درصد آن اهدایی است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha