پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام حسینی خراسانی

حوزه/ عضو جامعه مدرسین گفت: خطبه های امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) بهترین منبع و ماخذ شناخت هویت و ماهیت نهضت عاشورای امام حسین(ع) است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، مراسم سوگواری سرور و سالار شهیدان شامگاه پنجشنبه با حضور حضرت آیت الله سبحانی از مراجع تقلید، آیات گرامی، اعرافی، فیض گیلانی، فقیهی، فاضل لنکرانی و حجج اسلام والمسلمین عبداللهی، ربانی، سید جواد گلپایگانی، موسوی اردبیلی، فلاح زاده، عماد و جمعی از اساتید و طلاب حوزه در منزل آیت الله مقتدایی قائم مقام جامعه مدرسین برگزار شد.

در این مراسم حجت الاسلام والمسلمین حسینی خراسانی عضو جامعه مدرسین در سخنانی اظهار داشت: امروز اجتماع عظیم و پرشکوه زائران امام حسین(ع) در کربلای معلی آمیخته با عزا و ماتم است.

وی تصریح کرد: پس از حادثه غم بار شهادت حضرت سیدالشهدا(ع) در روز عاشورا تا بازگشت بازماندگان داغدار حضرت به مدینه منوره، حوادث و رویدادهای مهمی در تاریخ ثبت شده است.  

این عضو جامعه مدرسین افزود: بخشی از این حوادث کلمات، سخنان و خطابه هایی است که از بازماندگان داغدار حضرت سیدالشهدا(ع) به خصوص امام سجاد(ع) و  حضرت زینب(س) به ثبت رسیده است.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی خراسانی با اشاره به اینکه این جریانات توسط امام سجاد(ع) هدایت، حمایت و مدیریت شده است، اظهار داشت: یک خطبه از سخنرانی های بسیار مهم، روشنگرانه و کوبنده حضرت زینب در کوفه و یک خطابه دیگر در شام ایراد شده است؛ همچنین یک خطبه از امام سجاد(ع) در مسجد جامع دمشق و خطبه دیگر در آستانه ورود به مدینه ایراده شده است.  

*لزوم اهتمام حوزویان به خطبه حضرت زینب(س)

وی بر لزوم اهتمام و توجه به خطبه های امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) تاکید کرد و افزود: به حق برای همه افراد به خصوص برای طلاب و اهل علم شایسته است که نگاهی توام با تامل و دقت به این خطبه ها داشته باشیم.

*خطبه حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع) بهترین منبع شناخت هویت قیام عاشوراست

این عضو جامعه مدرسین افزود: خطبه های امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) بهترین منبع و ماخذ شناخت هویت و ماهیت نهضت عاشورای امام حسین(ع) است. 

این عضو خبرگان رهبری با اشاره به خطبه حضرت زینب(س) در کوفه، اظهار داشت: این خطبه بیشتر دارای اسلوب عاطفی و احساسی می باشد و بیشتر بر عنصر عاطفه تکیه شده و موضوع خطبه، ملامت و سرزنش مردم کوفه است؛ خطبه حضرت زینب(س) شلاقی است که بر روح مردم کوفه نواخته شده و به شدت آنها را ملامت و مذمت می کند. 

حجت الاسلام والمسلمین حسینی خراسانی با بیان اینکه حضرت زینب(ع) تربیت یافته حضرت زهرا(س) و امیرالمومنین(ع) است، ابراز داشت: هیچ گزارشی در دست نیست که حضرت زینب(س) تا پیش از جریان، در اجتماع مردان نامحرم سخن گفته باشد.

وی با اشاره به اینکه حضرت زینب(س) مایه سرافرازی و افتخار امیرالمومنین(ع) و حضرت زهرا(س) شد، تصریح کرد: در خطبه کوتاه حضرت زینب(س) بیش از ده مورد استناد به آیات قرآن وجود دارد و این خطبه ضمن مذمت عهدشکنی کوفیان، نقشه دشمن را خنثی کرد.

این عضو خبرگان رهبری افزود: حضرت زینب(س) در بخشی از این خطبه، خطاب به کوفیان می فرمایند «در پیشانی پلید و دامن آلوده شما لکه ننگی نشسته است که در طول تاریخ تحت هیچ شرایطی پاک نخواهد شد». 

*چرا شعار «ما اهل کوفه نیستیم، علی(ع) تنها بماند» سر داده می شود؟

وی با اشاره به گفته برخی از افراد مبنی بر اینکه چرا شعار «ما اهل کوفه نیستیم، علی(ع) تنها بماند» سر داده می شود، اظهار داشت: این آقایان می گفتند ظاهرا نباید این شعار را سر داد زیرا مردم کوفه که برای همیشه، مردم زمان امام حسین(ع) نیستند.

این عضو جامعه مدرسین افزود: این صحبت بعضی آقایان، در ظاهر سخن نامناسبی نیست زیرا نقش کوفه و اهل کوفه در خدمت به اسلام بر کسی پوشیده نیست اما باید توجه داشت اگر شعار «ما اهل کوفه نیستیم اسلام، علی(ع) و حسین(ع) تنها بماند»، منظور ما مردم آن روزگار کوفه می باشد که لکه ننگی بر دامن و پیشانی آنها نشسته است که فراموش نخواهد شد و نباید بگذاریم فراموش شود.

این عضو خبرگان رهبری افزود: مردم آن زمان کوفه را همیشه باید مذمت کرد تا کار زشت آنها به فراموشی سپرده نشود.

*خطبه حضرت زینب(س) دروازه ای از معرفت قرآن را به سوی حوزه گشوده است

حجت الاسلام والمسلمین حسینی خراسانی با بیان اینکه خطبه حضرت زینب(ع)  دروازه ای از معرفت قرآن است که به سوی حوزه های علمیه گشوده شده است، اظهار داشت: امروز با توجه به شبهاتی که از سوی شبکه های ماهواره و فضای مجازی به سوی جامعه سرازیر می شود، باید با الگوگیری از خطبه های اهلبیت(ع) به گونه ای سخن بگوییم که بدخواهان به سادگی نتوانند بهانه گیری کنند.

*امام حسین(ع) هرگز تمایل به مذاکره نداشت

وی در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به اینکه تاکنون بسیاری از زوایای ابعاد حادثه عاشورا برای ما گزارش نشده است، گفت: عقبة بن سمعان غلام حضرت رباب(س) دز گزارشی می گوید «در همه دیدارها از مدینه تا کربلا ملازم امام حسین(ع) بودم و در جلسات خصوصی پشت درهای بسته حضور داشتم اما قسم به خدا از حضرت سیدالشهدا(ع) کلمه ای را نشنیدم که نشان دهنده تمایل حضرت به مذاکره با ابن زیاد و عمربن سعد و دیدار با یزید باشد».

انتهای پیام/313/33

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha