پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی

رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء گفت: گروهی، اربعین را برای اربعین می خواهند که این مسئله نمایانگر پیام امام حسین(ع) نیست اما کسانی هم هستند که اربعین را برای اربعین نمی خواهند، بلکه اربعین را بستری برای انتشار پیام آزادی بخش امام حسین(ع) می دانند و خواستار احیای «هیهات مناالذله» هستند.

حجت الاسلام والمسلمین  مرتضی جوادی آملی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، با اشاره به زیارت اربعین، اظهار داشت: یکی از بهترین سنت هایی که در فرهنگ دینی ما جایگاه ویژه و خاصی دارد، فرهنگ زیارت است.

وی تصریح کرد: فرهنگ زیارت فرهنگ معرفت، محبت، ارادت و آشنایی با خلق و خوی الهی است زیرا اهلبیت(ع) مظهر جلال و جمال الهی هستند و کسانی که به انگیزه زیارت این ذوات مقدسه حرکت می کنند و آمادگی خودشان را برای یک کار معنوی و فرهنگی با دقت تمام انجام می دهند، اهتمام خود را به این فرهنگ نشان می دهند.

رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء افزود: در خصوص زیارت اربعین که یک زیارت خاص محسوب می شود و می توان آن را از یک نظر به عنوان اوج زیارت شناخت و معرفی کرد، باید آداب و رسوم خاصی را برای فرهنگ زیارت اربعین قرار داد.

حجت الاسلام والمسلمین جوادی آملی ادامه داد: همان گونه که جناب جابربن عبدالله انصاری اول زائر حرم حضرت سیدالشهدا(ع) برای این مسئله اهتمام ویژه داشت و در اربعین سالار شهیدان همراه عطیّه کوفی به زیارت حضرت اباعبدالله(ع) رفت و در این زیارت خاص تمام آداب و شرایط یک زیارت باجلال و شکوه را انجام داد.

وی تصریح کرد: در اسناد و مجامع روایی ما نقل شده "جابر بن عبدالله انصاری ابتدا به سوی فرات رفت و غسل کرد و سپس بهترین لباس را پوشید و خود را معطر به عطری کرد و در ادامه با قدم های آهسته و اذکار خاص به کنار قبر مطهر حضرت اباعبدالله(ع) مشرف شد".

رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء افزود: آنچه رسالت زیارت اربعین محسوب می شود، بیان حدیث رسول گرامی اسلام از سوی جابر بن عبدالله انصاری است که مسیر زیارت به خصوص زیارت اربعین را برای راهیان کوی حضرت اباعبدالله(ع) بسیار روشن و مشخص می کند.

حجت الاسلام والمسلمین جوادی آملی تصریح کرد: جناب جابربن عبدالله انصاری در این زیارتش به عطیّه کوفی گفت حبییم رسول الله فرمود "آن کسی که قومی را دوست داشته باشد با آنها محشور می شود و اگر کسی عمل قومی را دوست داشته باشد، او هم در عمل آنها شریک است".

*مکتب امام حسین(ع) مکتب حریّت و آزادی است

وی افزود: بر این اساس، اگر فردی با مکتب حضرت اباعبدالله(ع) به عنوان مکتب حریت، آزادی، عدالت، نجات و سعادت آشنا باشد، با زیارت امام حسین(ع) می تواند خود را شریک و سهیم در این کاروان عشق و شهادت بداند.

*زائران حضرت سیدالشهدا(ع) حامل پیام مکتب حسینی به جهانیان باشند

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: تمام کسانی که رهگذر کوی امام حسین(ع) هستند، با این منطق آشنا هستند که وقتی به سمت حرم حضرت اباعبدالله(ع) حرکت می کنند باید بتوانند پیام حسینی را به جهانیان برسانند.

*صرف اربعین برای اربعین نمی تواند نمایانگر پیام مکتب باشد

حجت الاسلام والمسلمین جوادی آملی با اشاره به اینکه دو مسئله در باب زیارت اربعین مطرح است، اظهار داشت: گروهی اربعین را برای اربعین می خواهند و این یک حداقلی از ثواب و پاداش را دارد و این مسئله نمی تواند برای انسان سعادت چندانی را به همراه بیاورد و نمایانگر پیام امام حسین(ع) باشد.

*اربعین باید بستری برای انتشار پیام آزادی امام حسین(ع) باشد

وی تصریح کرد: دسته دوم کسانی هستند که اربعین را برای اربعین نمی خواهند بلکه اربعین را بستری برای انتشار پیام آزادی بخش امام حسین(ع) می دانند و با حرکت خروش آور خود در فضای اربعین امام حسین(ع) خواستار احیای «هیهات مناالذله» هستند.

*زندگی در سایه استکبار، مرگ است

رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با اشاره به مفهوم "هیهات مناالذله" مبنی بر اینکه "ذلت همانا مرگی است که شایسته انسان نیست"، اظهار داشت: اگر انسان زندگی سعادتمند را طلب می کند، باید عزت را در سایه حیات تجربه کند در غیر این صورت، اگر انسان زنده باشد اما زیر ظلم و ستم دیگران باشد و استکبار و استبداد بر حیاتش غلبه داشته باشد، این انسان زنده نیست و زندگی برای انسان جز مرگ نخواهد بود.

حجت الاسلام والمسلمین جوادی آملی تصریح کرد: کسانی که در زیارت اربعین حامل پیام مکتب حضرت اباعبدالله(ع) هستند، بهره بیشتری از زیارت می برند و برای آنها می تواند ذخیره ارزشمندی در دنیا و آخرت باشد.

*زیارت اربعین حامل پیام مکتب حسینی زمینه ساز سعادت جامعه است

وی افزود: زیارتی که حامل پیام حضرت اباعبدالله(ع) باشد علاوه بر بهره های بسیار آخرت، در دنیا زمینه سعادت، پیشرفت و توسعه علمی، فرهنگی، معنوی را برای جامعه فراهم می سازد و جامعه را از خواری در مقابل استکبار و استبداد نجات می دهد.

*صرف اربعین برای اربعین نمی تواند خیر و صلاحی برای نظام داشته باشد

رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء تصریح کرد: امروز پیام زائران حرم حضرت اباعبدالله(ع) به خصوص طلاب و روحانیون مراکز علمی و حوزوی باید این باشد که اربعین برای اربعین نمی تواند خیر و صلاحی برای نظام و جامعه و کشور داشته باشد اما زیارت اربعینی که حامل پیام امام حسین(ع) به عنوان پیام آزادی و عدالت، حریت و عزت در سایه معرفت و فرهنگ دینی است، می تواند حیاتبخش باشد.

حجت الاسلام والمسلمین جوادی آملی افزود: در صورتی که اربعین حامل پیام مکتب امام حسین(ع) باشد، آن گاه می توانیم با درخشش زیارت اربعین در اربعین سالار شهیدان برای نظام و کشور آبرو، عزت و سعادت فراهم سازیم.

وی خاطرنشان کرد: ان شاءالله تمام زائران امام حسین(ع) با سلامت به موطن خود بازگردند و این زیارت، ذخیره دنیا و آخرت محسوب شود.

انتهای پیام/313/33

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha