پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
عذرخواهی کلیسای کاتولیک به سبب ایفای نقش در نسل کشی رواندا

حوزه/ روز گذشته کلیسای کاتولیک در رواندا، طی بیانیه‌ای، به دست داشتن اعضایش در توطئه و همکاری در نسل کشی بیش از ۸۰۰ هزار تن از اقوام توتسی و هوتوهای میانه رو اذعان کرده و عذرخواهی کرد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» به نقل از الجزیره، کلیسای کاتولیک در رواندا، به خاطر نقش کشیشان در نسل کشی انجام شده در رواندا در سال 1994 عذرخواهی کرد.

روز گذشته، کلیسای کاتولیک در بیانیه‌ای به دست داشتن اعضایش در توطئه و برنامه ریزی و همکاری در نسل کشی بیش از 800 هزار تن از اقوام توتسی و هوتوهای میانه رو توسط تندروهای هوتو اذعان کرد.

در این بیانیه که در همایش اسقف‌های کاتولیک خوانده شد آمده است: ما به خاطر تمامی اعمال اشتباهی که کلیسا مرتکب شده عذرخواهی می‌کنیم. ما از جانب تمامی مسیحیان برای تمامی اشتباهاتی که مرتکب شده‌ایم ابراز پشیمانی می‌کنیم. ما متاسفیم از اینکه اعضای کلیسای سوگندشان را برای وفاداری به احکام خدا نقض کردند.

در ادامه این بیانیه آمده است: ما را به خاطر جرایم نفرت محور که به خاطر نژاد و قومیت در کشور مرتکب شده‌ایم مورد بخشش قرار دهید. ما در این نسل کشی نشان ندادیم که یک خانواده هستیم بلکه همدیگر را قتل عام کردیم.

اسقف فیلیپ روکامبا، سخنگوی کلیسای کاتولیک در رواندا گفت: این بیانیه همزمان با پایان رسمی سال مقدس رحمت خوانده شد که توسط پاپ فرانسیس برای تشویق آشتی و بخشش کلیسا و در سرتاسر جهان اعلام شده بود.

نقش کلیسا در نسل کشی رواندا

نسل‌کشی رواندا در سال ۱۹۹۴ به دنبال سقوط هواپیمای حامل «جووینال هابیاریمانا» رئیس جمهور وقت رواندا در نزدیکی کیگالی پایتخت این کشور به وقوع پیوست. «قوم هوتو» این عمل را به «قوم توتسی» نسبت داد. همین امر در جامعه بی‌حکومت، آغاز درگیری‌های شدید میان این دو قوم شد. در جریان نسل‌کشی سال ۱۹۹۴ روآندا که از آن تحت عنوان تاریک‌ترین فاجعه انسانی نیم‌سده گذشته یاد می‌شود، علاوه بر کشته‌شدن ۸۰۰ هزار مرد، زن و کودک، به ۲۰۰ تا ۵۰۰ هزار زن تجاوز جنسی شد.

به گفته بازماندگان نسل کشی رواندا، بسیاری از قربانیان نسل کشی در این کشور به دست کشیشان، اعضای کلیسا و راهبان کلیسا کشته شده‌اند و دولت رواندا نیز اعلام کرده که عده زیادی از قربانیان نسل کشی زمانی که برای جانشان به کلیسا پناهنده شده بودند، جان خود را از دست داده‌اند.

در سال‌های پس از نسل کشی، کلیسای محلی در این کشور، حاضر به پذیرش همدستی کلیسا در نسل کشی این کشور نشده بود و دائما مدعی می‌شد که این افراد خودسرانه مرتکب این جنایات شده‌اند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha