پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام ستار علیزاده / مدیر کل اوقاف مازندران

مدیر کل اوقاف و امور خیریه مازندران با بیان این که اربعین حسینی استمرار نهضت ظلم‌ستیزانه امام حسین(ع) است، افزود: کاری که سید الشهدا(ع) آغاز کرده بود، در اربعین شکوفا شد؛ کما این‌که حرکت امام حسین(ع) یک حرکت دینی برای اقامه عدل بوده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از مازندران، حجت‌الاسلام ستار علیزاده، مدیر کل اوقاف و امور خیریه مازندران صبح امروز در مراسمی که در امامزاده عباس(ع) ساری برگزار شد به اجتماع عظیم اربعین حسینی در روز گذشته اشاره کرد و گفت: اربعین پیام اخلاق، زندگی، اعتقادی، سیاسی و ولایت‌مداری را در خود دارد و این پیام‌ها به‌دلیل اینکه از سر اخلاص و عشق به خدا بوده تا به امروز باقی مانده‌اند.

وی با اشاره به این که فرهنگ عاشورا غنی‌ترین فرهنگ به شمار می‌رود و تابلوی زنده‌ای است که با خون نگاشته شده، تصریح کرد: فرهنگ عاشورایی که امروز در دست ماست بهترین بستر و ظرفیتی آماده جهت رساندن حقیقت به گوش افراد بی‌بصیرت و باطل است.

این محقق حوزوین، اربعین را نخستین شکوفه عاشورا و جوشش چشمه محبت حسینی عنوان کرد و گفت: بعد از عاشورا نخستین حادثه‌ای که شکوفا شده اربعین امام حسین بوده است این حادثه اربعین آن‌چنان در دل‌ها نفوذ کرد که همه انسان‌ها را به‌سوی خود جذب کرد.

مدیر کل اوقاف مازندران با اشاره به این که در نهضت عاشورا نیز اربعین جایگاه ویژه‌ای دارد در روایت داریم آسمان و زمین در مصیبت امام حسین(ع) چهل شبانه‌روز گریه کردند و اشک ریختند، ادامه داد: نخستین جهتی که بر اهمیت اربعین دلالت می‌کند همین بازگشت اسرا به کربلا چهل روز پس از شهادت امام حسین(ع) است به همین دلیل عدد اربعین مقدس است و از ارزش فوق‌العاده‌ای برخوردار است.

وی، زیارت حضرت سیدالشهدا(ع) را بهترین نوع زیارت دانست و گفت: زیارت امام حسین(ع) به‌عنوان انسان کامل، امام معصوم و ولی خدا از فضیلت و ثواب فوق‌العاده ای برخوردار است کمااینکه اگر این زیارت در روز اربعین باشد اهمیت و فضیلت آن بیشتر خواهد بود.

استاد حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که با بیان این‌که زیارت کردن امام حسین(ع) با پای پیاده فضیلت و ثواب فراوانی دارد، گفت:  زیارت امام حسین(ع) در اربعین فضیلت فراوانی دارد و در احادیثی که از امام حسن ‌عسگری(ع) در دست است یکی‌از نشانه‌های مؤمن زیارت اربعین ذکر شده است.

حجت الاسلام علیزاده خاطرنشان کرد: در اربعین با تدبیر الهی و با اقدام خاندان اهل‌بیت(ع) یاد نهضت حسینی برای همیشه در دل‌ها زنده ماند اربعین سبب زنده ماندن قیام امام حسین(ع) شد و سبب شد حادثه عاشورا در دل‌ها زنده بماند و همچنان در جوش و خروش باشد.

وی با بیان این که اربعین حسینی استمرار نهضت ظلم‌ستیزانه امام حسین(ع) است، افزود: کاری که امام حسین(ع) آغاز کرده بود در اربعین شکوفا شد، کما این‌که حرکت امام حسین(ع) یک حرکت دینی برای اقامه عدل بوده است.

امام جمعه چالوس با اشاره به این که اربعین نام امام حسین(ع) را ماندگار و نهضت او را شکوفا و یاد و خاطره امام را در دل‌ها زنده کرده است، تصریح کرد: اگر اربعین نبود قیام امام حسین(ع) ابتر می‌ماند خداوند متعال اراده کرده و جابر و اهل‌بیت امام حسین(ع) در اربعین به کربلا می‌آیند تا پیام امام حسین(ع) را به جهانیان برسانند. 

این محقق حوزوی با بیان این که امام حسین(ع) متعلق به جهان بشریت و اسوه و الگویی برای جهانیان است، اظهارداشت: امام حسین(ع) به‌عنوان امام معصوم در برابر ظلم و ستم ایستادگی کرد به همین دلیل روش و منش و سیره حسینی باید زنده بماند، اربعین و عاشورا باید تکرار شود تا این حرکت عظیم الهی امام حسین(ع) که آغاز کرده جاودان بماند.

وی اربعین را یکی از شعائر دین اسلام دانست و گفت: این مراسم و برنامه ها که به واسطه کار استثنایی امام حسین(ع) انجام می شود، در حقیقت پیامد کار بی نظیر و اخلاص این امام همام برای زنده نگه داشتن دین خدا است.

استاد حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که مهربانی دل ها پیامد کار بزرگ امام حسین(ع) است، افزود: مکتب امام حسین(ع) حافظ دین و ارزش های دینی و واقعه کربلا نشانگر عیار اخلاص امام حسین(ع) است. 

وی با تاکید بر این که ایمان و اخلاص امام حسین(ع) در قله قرار دارد، تصریح کرد: گرامی داشتن اربعین به معنای گرامی داشت اسلام و ارزش های اسلام است که سبب می شود آموزه های دین به فرزندان منتقل شود.


استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این که مراسم معنوی اربعین، به معنای تکریم اهل بیت(ع) است، ادامه داد: پیاده روی اربعین امروز وجه جهانی پیدا کرده است و باید هر ساله بر گسترش آن تلاش کنیم.

وی با اشاره به این که مانور عظیم پیاده روی اربعین در زمان کنونی پدیده ای بی نظیر است که دنیا در تحلیل آن وا مانده است، خاطرنشان کرد: این مانور عظیم کار دل و عشق است که با ابزار مادی قابل تحلیل نیست.

حجت الاسلام علیزاده با اشاره به این که  بزرگداشت اربعین و پیاده روی عظیم به مناسبت این روز برخاسته از اعتقادات امت اسلامی است، گفت: پیام دیگر این راهپیمایی عظیم این است که به دنیا بگوییم ما مسلمانان زیر کدام پرچم هستیم و چه کسی الگو و اسوه ما است.

وی با اشاره به این که بسیاری از عاشقان حسینی خود را روانه قبله‌گاه عشق در کربلای معلی کردند، اظهار داشت: مهم‌ترین دستاورد راهپیمایی اربعین حسینی انسجام و اتحاد مسلمانان، محبت و احساس غرور و نشاط بین آنان است، بنابراین باید آن را قدر بدانیم و برای حفظ آن بکوشیم.

امام جمعه چالوس با اشاره به‌حضور خالصانه و بی‌ریای عاشقان در تجمع اربعین حسینی در کربلا، بیان کرد: در رسانه‌های جمعی کشور شاهد بودیم که برخی از مناطق موصل که آزاد شد مردمی که در نهایت زحمت و رنج و فقر بودند با آزادی خود را به مسیر زائران کربلا رسانده و آن‌چه که در زندگی داشتند آوردند  تا از زائران کربلا پذیرایی کنند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha