سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
بازدید مدیر حوزه های علمیه از مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه گفت: ایجاد بسته های آموزشی مهارتی برای پیوست به تمام رشته های حوزوی از فعالیت هایی است که مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات می تواند انجام دهد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، آیت الله اعرافی امروز در بازدید و نشستی با مدیر و مسئولان مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات دینی حوزه علمیه قم ضمن تسلیت ایام اربعین حسینی، اظهار داشت: در ابتدا از تمام مسئولان، محققان و دست اندرکاران این مرکز تشکر کرده و از عزیزانی که این جایگاه را بنیان نهاده و راه اندازی کردند، تقدیر داریم.

وی ابراز داشت: مطالعه کلی بر روی مراکز علمی و پژوهشی حوزه از فعالیت های جدید مرکز مدیریت حوزه های علمیه است که در حال انجام بوده و ادامه خواهد داشت.

مدیر حوزه های علمیه در ادامه با بیان این مطلب که در برابر سوال و پرسش های مطروحه، سه مدل و طرح وجود دارد، خاطرنشان ساخت: مدل نخست آن است که با توجه به ذخائر و تولیدات پیشین، پاسخ موجود را عرضه نماییم؛ مدل دوم، بازتولید پاسخ از مباحث موجود و مدل سوم تحقیقات جدید در برابر سوالات و شبهات جدید است.

عضو شورای عالی حوزه بیان داشت: قلمروهای شبهه انگیز از مباحث دارای اهمیت است که حوزه علوم انسانی و اجتماعی یکی از آن قلمروهاست و محققان ما باید بر آن مسلط باشند.

امام جمعه قم اظهار داشت: حوزه قرآن و مستشرقین و همچنین محصولات تأثیرگذار تمدن غرب بر روی سبک زندگی اسلامی از دیگر قلمروهایی است که باید به صورت جدی در آن ورود کرد.

رئیس المصطفی ابراز داشت: توجه به طیف پرسش و شبهه و همچنین پیش بینی شبهات از دیگر موضوعات بسیار مهمی است که باید بر آن دقت کرد.

*تأکید بر دقت نظر بر ادبیات،شیوه و نوع پاسخگویی به شبهات

آیت الله اعرافی خاطرنشان ساخت: ادبیات، شیوه و نوع پاسخگویی به سوالات و شبهات از مباحث مهم دیگری است که باید دقت نظر کامل بر روی آن انجام گردد.

وی تصریح کرد: پیش دستی برای تولید سوال و پرسش برای مخاطب در راستای حساس نمودن ذهن مخاطبان از دیگر مقولاتی است که باید بر روی آن تمرکز کرد.

مدیر حوزه های علمیه بیان داشت: همه دروس، پایان نامه ها، رشته ها و ... حوزه باید رویکرد پاسخ به پرسش های مربوط به آن حوزه را داشته و اساتید ما باید چنین نگاهی داشته باشند؛ البته باید روح چنین نگاه هایی به تمام بدنه حوزه تزریق شده و بر روی آن کار کرد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه اظهار داشت: این مرکز همانند دیگر بخش های حوزه نیازمند به اسناد راهبردی است که در ادامه باید به برنامه های پنج ساله مبدل گشته و مسئولان آن پاسخگو باشند.

استاد حوزه ابراز داشت: شناسایی مراکز همسو و ایجاد بانک اطلاعات از این مراکز یکی از فعالیت هایی است که این مرکز باید پیگیری کرده تا بتوان از برنامه های همسو و موازی کاری جلوگیری و برنامه ریزی مناسبی برای آن انجام داد.

*تحلیل های کلان سالانه از شبهات از ضروریات است

امام جمعه قم خاطرنشان ساخت: تحلیل های کلان سالانه از شبهات از ضروریاتی است که باید انجام گردد.

مدیر حوزه های علمیه  تصریح کرد: ایجاد بسته های آموزشی-مهارتی برای پیوست به تمام رشته های حوزوی از دیگر فعالیت هایی است که مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات می تواند انجام دهد.

آیت الله اعرافی بیان داشت: مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات دینی باید به جمع راهبری قوی تبدیل گردد که نقش هدایت کننده را در حوزه داشته باشد.

وی در پایان اظهار داشت: این مرکز باید سوالاتی را که از نظر کمی و کیفی از ضرورت خاصی برخوردار است را به مرکز تدوین متون پیشنهاد داده تا بتواند در کتب درسی حوزه جای پیدا کند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha