پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام حکمت حکیمی فر

حوزه/ امام جمعه شهر توپ آغاج کردستان گفت: آرامش کنونی ایران اسلامی را مرهون شهدایی می دانیم که درطول عمر با برکت نظام جمهوری اسلامی، خون های پاک خود را به پای این انقلاب ریخته اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از سنندج، حجت الاسلام حکیمی فر در مراسم گرامیداشت هفته بسیج و یادواره شهدای شهر توپ‌آغاج که در مسجد روستای "چقورقشلاق" از توابع این شهر برگزار شد، اظهار داشت: مسئولیت پذیری، ارمغانی است که شهدای هشت سال دفاع مقدس و همچنین شهدای مدافع حرم، به اقشار مختلف ارائه کردند.

وی با بیان اینکه ما در مقابل خون  شهدا مسئول هستیم، افزود: يکي از مسائلي که از اهميت والايي برخوردار است، مسئله حس مسئوليت و مسئوليت پذيري است؛ چرا که انسان، عاقل و مختار است؛ درک و شعور دارد، نمي تواند نسبت به پيرامون خودش بي تفاوت باشد و احساس مسئوليت نکند.

امام جمعه شهر توپ آغاج در ادامه سخنان خود با اشاره به سخنی از پیامبر اسلام(ص) مبنی بر این که «همة شما مسئوليد حتي انبياي الهي و اولياي الهي هم مسئول هستند»، و با بیان این که باید بررسی کنیم که مسئولیت ما در شرایط فعلی چیست؟ اظهار کرد: اولين مسئوليت ما در مقابل خداست؛ يعني در برابر ذات خداوند تبارک و تعالي، حس مسئوليت داشته باشيم.

وی افزود: شايد در هر صفحه اي از قرآن کريم که مطالعه کنيد اين تذکر را مي دهد که شما در مقابل خدا مسئوليد؛ انسان حداقل سه مسئوليت در مقابل خدا دارد: معرفت و شناخت خدا؛ «أوّل الدّيِنِ مَعرِفَتُه»؛ انسان نمي تواند بگويد من کاري ندارم؛ نه ديني انتخاب مي کنم و نه کاري با خدا دارم؛ علت اين که اين قدر پيغمبر مي فرمود: «قولوا لَا إله إلا الله تُفلِحوا»، همين است؛ اول اين مورد را بايد اصلاح کرد؛ اول عقيده و بينش مردم، و بعد روش و منش مردم؛ ما در زندگي مان روش و منش داريم، گرايش داريم، که قبل از اين چهار مورد، بايد بينش باشد؛ يعني چيزي که به آن گرايش داريم و آن را انتخاب مي کنيم بر اساس يک اعتقادي باشد.

مدیرحوزه علمیه امام صادق(ع) کردستان با بیان اینکه در مقابل پیامبر، امام و اعضای جوارح مسئول هستیم، بیان داشت: شما در مقابل اين بدن و این دست مسئوليد؛ یا اين چشم که خودش به جايي نمي افتد شما با آن نگاه مي کنيد؛ اين گوش که خودش استماع ندارد، شما وسيلة آن را فراهم مي کنيد؛ لذا قرآن مي فرمايد: «إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ كُلُّ أُولـئِكَ كَانَ عَنْهُ مَسْؤُولا» سمع به معناي شنوايي است؛ بعضي از مفسرين مي گويند چرا فقط چشم و بينايي؛ «ان السمع و البصر» را گفته است؟ مثلاً بويايي را نگفته، لامسه و چشايي را نگفته و فقط شنوايي و بينايي را گفته است؟ شايد دليلش اين است که اين دو بيشتر در معرض استفاده هستند؛ اين قدر که انسان با گوش و چشم چيزي را مي گيرد با بو و چشيدن و لمس کردن چيزي را نمي گيرد، لذا از ميان اين پنج حس، قرآن روي آن دو دست گذاشته است: «إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ كُلُّ أُولـئِكَ كَانَ عَنْهُ مَسْؤُولا».

خطیب جمعه شهر توپ آغاج در ادامه سخنانش تصریح کرد: پیروی از ولایت فقیه موجب می شود که راه شهدا را ادامه دهیم، چرا که شهدا از رهبر و مولای خود اطاعت کرده ومطیع امر ولایت بودند.

حجت الاسلام حکیمی فر در پایان سخنان خود، با بیان این که آرامش کنونی مان را مرهون شهدایی می دانیم که درطول عمر با برکت نظام جمهوری اسلامی، خون های پاک خود را به پای این انقلاب ریخته اند، گفت: امروزشهدای مدافع حرم در سوریه و عراق در دفاع از اهل بیت(علیه السلام) و مظلومین جهان هدیه می کنند.  

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha