جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حسین محب اهری

حوزه/ هنرمندان جامعه ایران باید پایبند به اخلاقیات اسلامی و حتی ملی باشند، در غیر این صورت برای فرهنگ جامعه بحران پیش می آید و الگوی مناسبی برای جوانان نخواهند بود.

حسین محب اهری بازیگر سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرگزاری «حوزه»با بیان این‌که  فعالیت در عرصه هنر باید با دغدغه اخلاقی همراه باشد، اظهار کرد: بر کسی پوشیده نیست که سینما و تلویزیون جذابیتی با خود دارند که در اصطلاح به آن جادوی سینما می‌گویند، همین ویژگی سبب شده بازیگری همیشه به عنوان یکی از مشاغل پرطرفدار انتخاب شود. بنابراین هنرپیشه‌هایی که در فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیون بازی می‌کنند، مورد توجه مردم هستند.

وی افزود: شهرت بازیگران برای هنرمندان تبعات منفی و مثبت بسیاری به همراه دارد، چون از یک طرف با علاقه‌ای که مردم به هنرمندان خود دارند، همیشه از میان آنها الگوهایی را انتخاب می کنند و از طرف دیگر این وظیفه بازیگران را سنگین تر می کند. با توجه به این توضیح، باید ببینیم وظیفه یک هنرمند در این میان چیست؟ آیا تنها باید از مزایای شغلش استفاده کند، یا اینکه نسبت به جامعه خود مسئول بوده و  رفتاری در خور نام و فرهنگ جامعه اسلامی - ایرانی خود داشته باشد.

*پایبندی به اخلاقیات اسلامی نیاز اساسی بازیگر امروز

بازیگر سریال «پایتخت 2» ادامه داد: منظورم از سخنان فوق، رسیدن به یک مطلب است آن هم این‌که پایبندی به اخلاقیات اسلامی، یکی از نیازهای اساسی بازیگری است که هنرمندان جامعه ما باید حتما به آن پایبند باشند، در غیر این صورت ممکن است عواقب بسیار بدی شامل حال بازیگران شود که قابل توصیف نیست. برای مثال بموضوعی اشاره می‌کنم که شاید بسیاری از افراد امروزه درباره آن شنیده باشند.

وی افزود: حضور برخی بازیگران ایرانی در شبکه‌های ماهواره ای باعث به وجود آمدن تبعات بسیاری شده، اما نظر شخصی من این است که حضور بازیگران در شبکه‌های خارجی به خودی خود عیبی ندارد، همان گونه که حضور فوتبالیست‌های ما در لیگ‌های اروپایی بدون ایراد است، اما دو شرط برای این خواسته ضروریست.

* نهی بازیگران از حضور در شبکه های ماهواره ای مخالف نظام و ارزش های دینی

محب اهری تاکید کرد: ابتدا شبکه‌ای که بازیگر می‌خواهد در آن حضور پیدا کند، مخالف نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران نباشد و از وجاهت لازم دینی اخلاقی و حتی رسانه ای برخوردار باشد تا حداقل بتواند کیفیت کار بازیگر را بالا ببرد، والاّ حضور در شبکه‌هایی چون «جم» به نظر من برای ما هیچ چیز مثبتی در پی نخواهد داشت. نکته دیگر اینکه بازیگر در زمان حضور در شبکه‌های خارجی به ارزش‌های دینی کشورش احترام بگذارد و به نوعی با زیر پا گذشتن برخی مسائل، مردم را دلشکسته نکند. با این توضیح اگر این سه شرط رعایت شود ایرادی در این حضور نمی‌توان پیدا کند، ناگفته نماند شبکه هایی که در حال حاضر برخی از بازیگران و کارگردانان های ایرانی مشغول فعالیت در آنها هستند عمدتاً مخالف نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بوده و فاقد صلاحیت های دینی، اخلاقی و رسانه ای است.

وی گفت: بازیگران مطرح و محبوب سینمای کشورمان در فیلم‌های خارجی نیز حضور پیدا می‌کنند، اما این کارها، تولیداتی هستند که هم برای خود بازیگر هم برای کشورمان افتخار و اعتبار محسوب می‌شود. مثلا فیلم های مشترکی که برخی کشورها در خصوص مقاومت و مبانی دینی و تاریخی ساخته می شود. اینگونه بازیگران هرگز به ارزش‌های ملی و دینی کشورمان پشت نکرده و همیشه رعایت اصول اعتقادی و اخلاقی را شرط حضور خود در فیلم‌های خارجی می‌گذارند که البته پیشتوانه نظام جمهوری اسلامی ایران را هم در پی دارد.

این بازیگر پیشکسوت در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد: در مهاجرت بازیگران به شبکه‌های خارجی تنها نمی‌توان هنرمندان را مقصر دانست، چون اگر به سخن همه آنها گوش دهیم، متوجه خواهیم شد که برخی بازیگران به دلیل نبود بازار کار مجبور به همکاری با شبکه های خارجی شده اند، البته قبول دارم این دلیل قانع کننده ای نیست و برخی دیگر از بازیگران وقتی با کمک این ملت و نظام به شهرت می رسند، توقعاتی غیر واقع و خلاف ارزش ها و هنجارهای جامعه را طلب می کنند که برای رسیدن به این خواسته ها دست به مهاجرت می زنند. با این حال اگر چرا باید وضعیت کار در سینما و تلویزیون به گونه‌ای باشد که برخی از هنرمندان فرصت کار کردن را نداشته باشند.

*لذت بخش ترین فیلم، کاری است که مطابق با ارزش های دینی ملی جامعه باشد

در این میان توصیه‌ای برای همکاران خود دارم. آن هم این که هنرپیشگی را تنها منبع درآمد خود ندانند، بلکه فکری بیندیشند که اگر پیشنهاد بازی نداشتند، برای گذران زندگی با مشکلات مالی مواجه نشوند، به عبارت دیگر می توانند در تخصص های مختلف ورود پیدا کنند و علاوه بر بازیگری به شغل های دیگر نیز اشتغال داشته باشند.

وی در پایان تاکید کرد: برای من لذت بخش‌ترین فیلم، کاری است که مطابق با ارزش های دینی – ملی جامعه بوده و مردم کشورم از آن راضی باشند، چون وقتی فیلم یا سریالی ساخته می‌شود، تنها امید سازندگان این است که آن کار دیده شود، اتفاقی که می‌تواند برای آنان لذت بسیاری به همراه داشته و اصطلاحاً خستگی را از تن آنها بیرون کند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha