پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
استاد قرائتی

حوزه/ چهل روز دورىِ حضرت موسى، زمینه را براى منحرفان آماده كرد تا مردم را به گوساله ‏پرستى بكشانند، اگر خداوند در طول تاریخ هیچ پیامبرى نمى ‏فرستاد، چه مى ‏شد؟.

به گزارش سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری «حوزه»، استاد محسن قرائتی در ادامه سلسله مباحث تفسیری خود با موضوع تفسیر قطره ای به بیان آموزه های آیه پنجاه و یکم سوره بقره پرداخته است.

«وَ إِذْ واعَدْنا مُوسى‏ أَرْبَعينَ لَيْلَةً ثُمَّ اتَّخَذْتُمُ الْعِجْلَ مِنْ بَعْدِهِ وَ أَنْتُمْ ظالِمُونَ» (بقره، 51)

ترجمه: و به یادآرید هنگامى را كه با موسى چهل شب وعده گذاردیم (و او براى گرفتن فرمان ‏هاى الهى به وعده‏ گاه آمد) امّا شما پس از او گوساله پرست شدید و با این كار به خود ستم كردید.

پس از نجات بنى ‏اسرائیل از چنگال فرعون، موسى مأموریت یافت تا براى دریافت نوشته ‏هاىِ تورات مدت چهل روز قوم خود را ترك كند و به كوه طور برود، اما در همین مدت كوتاه، آزمایشى بزرگ براى بنى ‏اسرائیل پیش آمد.

مردى نیرنگ ‏باز به نام سامرى، از طلا و جواهراتِ مردم، مجسمه گوساله ‏اى مى ‏سازد كه صداى گاو از آن به گوش مى ‏رسد و موجب تعجب و توجه مردم مى‏ گردد. سامرى مردم را به پرستش این مجسمه طلایى و عجیب، دعوت مى ‏كند و اكثریت مردم به او مى ‏پیوندند.

آنان با این كار، هم به خود ستم كردند كه به جاى خدا، به سراغ گوساله رفتند و هم به موسى، رهبر و پیامبر خود ستم كردند كه براى نجات آنها از فرعونیان، سختى ‏هاى بسیارى را تحمل كرد.

از این آیه مى‏ آموزیم كه:

رهبران الهى نقش مهمى در هدایت و سعادت جامعه دارند. چهل روز دورىِ حضرت موسى، زمینه را براى منحرفان آماده كرد تا مردم را به گوساله ‏پرستى بكشانند، اگر خداوند در طول تاریخ هیچ پیامبرى نمى ‏فرستاد، چه مى ‏شد؟.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha