جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
گزارش اکونومیست از نقض حقوق شهروندان در کشورهای عربی خلیج فارس

حوزه/ نظام های عربی خلیج فارس برای حفظ خود به ابزارهای مختلفی متوسل می شوند که از جمله اقدامات آنها بستن روزنامه ها، مصادره گذرنامه و زندانی کردن و سلب تابعیت شهروندان می باشد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، هفته نامه انگلیسی اکونومیست امروز در مطلبی از تلاش نظام های حاشیه خلیج فارس برای حفظ قدرت خود پس از مستقل شدن از انگلستان خبر داد و گفت: این نظام ها برای حفظ خود به ابزارهای مختلفی متوسل می شوند که از جمله اقدامات آنها بستن روزنامه ها، مصادره گذرنامه و زندانی کردن افراد می باشد و یکی دیگر از اقدامات این نظام ها سلب تابعیت شهروندان و محروم ساختن آنها از حقوق شهروندی است.

اکونومیست در ادامه از بحرین به عنوان نمونه اجرای سیاست سلب تابعیت شهروندان خود یاد می کند و می گوید: نظام بحرین بنا دارد تابعیت اکثریت شیعه این کشور را در راستای سرکوب انقلاب آنها لغو کند و در این راستا در سال های گذشته بسیاری از شهروندان بحرینی تابعیت خود را از دست داده اند تا جایی که نظام بحرین بنا دارد تابعیت شیخ عیسی قاسم رهبر معنوی انقلاب این کشور را نیز لغو کند.

نظام می خواهد همه مردم مانند اجسامی پیرو آنها باشند

این مجله در ادامه از قول دکتر عبدالهادی خلف عضو پارلمان بحرین در سال 1973 نقل می کند که حاکمان خلیج فارس می خواهند مردم را از شهروند به اجسام و اشیائی وابسته به خود تبدیل کنند و در این راستا تابعیت خود من نیز در سال 2012 سلب شده و اکنون در سوئد زندگی می کنم.

خلف افزود: نظام بحرین همچنین به گذرنامه افراد و شهروندان به عنوان حق آنها نگاه نمی کند، بلکه گذرنامه را بخشی از اختیارات خود می داند که به راحتی افراد را از داشتن آن محروم می کند.

در ادامه مقاله آمده: سیاست سلب تابعیت در تمام کشورهای خلیج فارس جریان دارد و در این راستا کویت نیز در دو سال گذشته تابعیت 120 نفر از شهروندان خود را لغو کرده و نواف الهندال مدیر سازمان دیدبان حقوق بشر در کویت گفته در حالی که بیشتر شهروندان بحرینی سلب تابعیت شده از شیعیان هستند، بیشتر افراد سلب تابعیت شده در کویت از اهل سنت هستند.

در این گزارش آمده: نظام حاکم امارات نیز سیاست سلب تابعیت شهروندان خود را در پیش گرفته و تعداد زیادی از اعضای منسوب به اخوان المسلمین را از کشور اخراج کرده و از سال 2011 تا کنون تابعیت حدود 200 نفر را لغو کرده است و البته قطر نیز اوضاع بهتری ندارد و تا کنون تابعیت بیش از 10 نفر از سران قبایل را به اتهام توطئه علیه نظام لغو کرده و از سال 2004 تا کنون تابعیت 5000 نفر ابطال شده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha