جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت‌‌الاسلام والمسلمین یعقوبی- امام جمعه بجنورد

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی با اشاره به اینکه تحصیل علم و كار در حوزه علمیه در محاسبات مادي نمي گنجد، گفت: جامعه تشنه معرفت دين است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از خراسان شمالی، حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، شامگاه شنبه در جمع طلاب سفیران هدایت مدرسه علمیه امام خمینی (ره) بجنورد اظهار داشت: وقتي صحبت از سفيران هدايت به میان می آید، يعني قرآن كتاب هدايت پيامبران و ائمه(ع) هادی امت ها بوده اند و شما نیز سفيران هدايت هستید، يعني قرار است جلودار باشيد.

وی افزود: براي هدايت گستري در جامعه ديني قبل از هرچيز اگر انسان بخواهد هدايت گستر باشد، بايد خودش هدايت شده باشد چرا که انسانی كه در وجودش چيزي ندارد نمي تواند معطي (عطا کننده) آن چيز باشد که مانند آن است که ابري كه پربار باشد می تواند ببارد، اما اگر ابر خودش چيزي نداشته باشد فقط رعد و برق هست و چیزی برای باریدن ندارد.

نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی تصریح کرد: این دوران در حقيقت مثل ابري است که دارد خودش را برای باریدن آماده مي كند و شما براي بارش بايد خودتان را آماده كنيد، چرا که زمينه باريدن شما وجود دارد.

وی ادامه داد: افكار و انديشه هاي جامعه تشنه معرفت دين است، همان طور كه سرزمين ها خشك مي شوند مي گویيم خدايا باران بفرست تا اين زمين ها سيراب شوند، افكار و انديشه ها هم نياز به بارش دارند و بارش نور سفيران هدايت يعني ابرهاي پرباري كه بجا و بموقع مي بارند و تشنگي معنوي انسان ها را برطرف مي كند، بنابراين به واسطه توفیقی که خداوند به شما عنایت فرموده و شما به این حوزه وارد شده ايد پس در نتیجه باید خوب درس بخوانيد چراکه زمينه كار برايتان فراهم است.

رئیس شورای حوزه علمیه خراسان شمالی با اشاره به اینکه تحصیل علم و كار در حوزه علمیه در محاسبات مادي نمي گنجد، گفت: پيامبر فرمود "من طلب العلم تكفل الله برزقه / كسي كه دنبال علم دين باشد خدا كفالت كرده رزقش را تضمين كرده" به شرطي كه طالب دين باشیم و دين را ياد بگيريم و به ديگران ياد بدهيم.

حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی ادامه داد: مرحوم آیت الله مشكيني مي فرمود "اگر كسي پرسيد براي چه طلبه شدي بگو براي 2 چيز، نخست اين كه احيا بشوم و فكرم زنده بشود و دوم احياگري كنم و افكار و انديشه ها را زنده كنم"، بنابراين خوب درس بخوانيد که بدین وسیله آينده تضمين است و مردم جامعه اسلامی نیز به روحانيت همچنان پايبند هستند.

وی همچنین با بیان اینکه دوره طلبگي دوره خودسازي است، گفت: يعني بايد در این دوره خودسازي كنيم تا بعد بتوانيم جامعه سازي كنيم به عبارت ديگر اول خودمان را مديريت كنيم تا بتوانيم در جامعه مدير خوبي باشيم.

امام جمعه بجنورد ادامه داد: مديريت نفس ، گام نخست است و بعد از آن مديريت جامعه است که در اين دوران بايد خودمان را به سلاح اخلاق مجهز کنیم تا بتوانيم ديگران را هم به این مهم دعوت كنيم.

وی خاطرنشان کرد: پيامبر(ص) فرمودند وقتي خداوند مي خواهد به عبدش خير برساند سه چيز مي دهد، اول فقّهه في الدين يعني او را در دين فقيه مي كند که این يعني آن شخص را دين شناس و كارشناس دين مي كند و فقه به معنی فهم عميق مسائل است.

نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی گفت: مجموعه دين سه چيز است، عقايد، احكام و اخلاق که يعني در اين سه زمينه خداوند او را كارشناس و فقيه مي كند، دوم زهده في الدنيا و اين به معناي ترك دنيا نيست در دوران گذشته از جامعه بيرون مي رفتند و مي گفتند مي خواهيم آلوده نباشيم رهبانيت اختيار مي كردند، در حالي كه هنر اين است كه در جامعه باشي و آلوده نشوي  که اگر در جمع بودي و جمع زده نشدي هنر كردي و هنر اينست که عالم بتواند در مشكلات هم خودش را حفظ كند و هم ديگران را حفظ کند.

وی با بیان اینکه زهد يعني بي رغبتي به دنيا، افزود: زهد يعني در دنيا باش، ولي امكاناتت بت نشود و بنده غير خدا نباش،  سوم بصر بعيوب نفسه بصيرت به او مي دهد كه عيب كارش را بداند اگر انسان عيب خودش را شناخت مي تواند درمانش كند، ولي اگر نشناخت نمي تواند آن را درمان كند و در روايت هست كه خوشا بحال كسي كه قبل از اينكه دنبال عيبهاي ديگران باشد، عيب هاي خودش را رصد كند .

انتهای پیام/

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha