جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
جشن میلاد پیامبر در مصر

حوزه/ شیخ احمد البهی گفت: سلفی ها سال ها است که تمام آیین ها و سنت های مردم مصر را حرام می دانند. مشکل سلفی ها این است که فقط سخنان و فتواهای شیوخ خلیج نشین خود را تکرار می کنند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، در آستانه فرا رسیدن ماه ربیع الاول و سالروز ولادت پیامبر اکرم(ص) شیوخ سلفی مصر برگزاری جشن میلاد پیامبر(ص) را حرام دانستند و چنین اعیاد و مناسبت هایی را اعیاد جاهلیت و بدعت در دین توصیف کردند.

شیخ سلفی: جشن میلاد پیامبر، بدعت است

شیخ سامح عبدالحمید از مبلغان سلفی مصر در این زمینه گفت: صحابه پبامبر(ص) برتر و بهتر از ما بودند و پیامبر را دوست داشتند، اما جشن میلاد پیامبر را برگزار نکردند.

وی افزود: برگزاری جشن میلاد پیامبر یک منکر است و اگر کار شایسته ای بود صحابه انجام می دادند و پیامبر به آن دستور می داد، اما چنین اتفاقی نیفتاده و این نشان از نامشروع بودن این جشن ها دارد و این فاطمیون بودند که اولین بار این جشن ها را در قرن ششم هجری برگزار کردند.

از سوی دیگر شیخ محمود لطفی عامر از مبلغان سلفی نیز به تمام طرق صوفیه مصر به خاطر برگزاری جشن میلاد پیامبر حمله ور شد و این جشن ها را باطل دانست و با صدور بیانیه ای اعلام کرد: این اقدامات صوفی ها هیچ دلیل شرعی ندارد و مخالفت با دین صحیح است و باعث شده مردم هر هفته و ماه و سال از اعیادو جشن هایی صحبت کنند که ربطی به دین ندارد.

وی افزود: اعیاد از شعائر اسلام هستند و اعیاد با آیه و روایت ثابت و مشخص شده اند و بر این اساس اعیاد اسلام عبارتند از عید فطر و قربان و عید سومی در اسلام نداریم و هر عیدی جز این دو عید بدعت و منکر خواهد بود.

یاسر برهامی نائب رئیس حزب سلفی الدعوة نیز در یک نوار ویدئو که از وی منتشر شده گفت: برگزاری جشن میلاد پیامبر اقدامی نکوهیده است که در قرآن تحریم شده است.

شیخ طریقت الشبراویة: سلفی ها همه چیز را حرام می دانند

از سوی دیگر شیخ عبدالخالق الشبراوی شیخ طریقت الشبراویه در مصر گفت: فرقه های صوفی جشن های زیادی در سالروز میلاد پیامبر برگزار می کنند و در این زمینه مجالس ذکر خداوند و سیره پیامبر و احیاء نوافل هم برگزار می شود و همایشی هم درباره یکی از مسائل و موضوعات روز برگزار می کنیم و درباره راه های مبارزه با مشکلات و معضلات عصر حاضر بحث و گفتگو می کنیم.

وی در مورد تحریم جشن های میلاد پیامبر توسط سلفی ها نیز گفت: آنها همه چیز را حرام می دانند و نمی دانند به مناسبت میلاد خود روزهای دوشنبه را روزه می گرفت و مسلمانان هم اگر میلاد پیامبر را جشن می گیرند به این خاطر است که پیامبر(ص) را دوست دارند.

شیخ طریقت الشبراویه ادامه داد: هیچ دلیلی بر تحریم برگزاری جشن میلاد پیامبر وجود ندارد و این کار باعث نزدیک شدن به خداوند می شود و کسانی که این جشن ها را حرام می دانند باید بگویند دلیل آنها بر تحریم چیست؟

مبلغ الازهر: سلفی ها فقط سخنان شیوخ خلیج نشین خود را تکرار می کنند

اما شیخ احمد البهی از مبلغان الازهر گفت: سلفی ها سال ها است که تمام آین ها و سنت های مردم مصر را حرام می دانند و با اینکه این مساله برگزاری جشن میلاد پیامبر اختلافی است، اما قول مشهور این است که این کار جایز است، اما مشکل سلفی ها این است که فقط سخنان و فتواهای شیوخ خلیج نشین خود را تکرار می کنند با دارالافتاء مصر و علمای الازهر مخالفت می کنند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha