پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
مهدی متولی

حوزه/ مدیر مدرسه علمیه باقرالعلوم(علیه‌السلام) تهران، با بیان این که متأسفانه یکی از مسائل مهم بعد از وفات پیامبر(ص) کم شدن یاران مخلص، مومن و توانمند در جبهه حق بود، گفت: با کمال تاسف هر کدام از گروه مهاجرین و انصار به دلیل ضعف ایمان و تبعیت جاهلانه از سران قبیله‌‌ها، بهانه‌ای می‌آورند، و از بیان حقیقت دوری می‌کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی متولی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، با بیان تحلیلی از اوضاع سیاسی جهان اسلام بعد از رحلت پیامبر(ص) اظهار داشت: به نظر می‌رسد ظهور پیامبر اسلام(ص) در مکه باعث شد تا بنی‌امیه و بنی مخزوم که دو قبیله بسیار مهم قریش بودند، احساس ضعف کنند و به این نتیجه برسند که ریاست و قدرت مکه با ظهور پیامبر(ص) از دست ایشان خارج می‌شود. لذا برخی از آن‌ها به دلیل پیروی از هوی و هوس، و عده ای از روی قدرت طلبی، و بعضی هم به خاطر تبعیت از بزرگان‌شان، رسالت پیامبر(ص) را به درستی دریافت نکردند.

وی ادامه داد: اکثر مشرکین و سران قریش، بعد از فتح مکه توسط پیامبر(ص) و استقرار حکومت اسلامی در مدینه، از روی اجبار و برای حفظ جان خود، قدرت و رسالت پیامبر(ص) را پذیرفتند. بنا بر این آن حس قبیله پرستی و عشیره‌ای هیچ‌گاه در میان آن‌ها از بین نرفت. و با رحلت پیامبر(ص) تمام مسائل قبیله‌ای و طوایفی، قدرت طلبی‌ها و ریاست طلبی‌ها خودش را نشان داد، و منافقین با حفظ ظواهر اسلامی، بدترین ظلم‌ها را به اهل بیت‌ پیامبر(ص) وارد کردند.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه مهاجرین و انصار بعد از رحلت پیامبر(ص) به امام علی(ع) وفادار نماندند، افزود: تحلیل ما این است که انصار از قدرت قریش می‌ترسیدند. و این ترس باعث شد خیلی سریع سقیفه را تشکیل بدهند. یعنی هنوز بدن مطهر پیامبر(ص) روی زمین بود و خاکسپاری انجام نشده بود که انصار آمدند و در سقیفه گردهمایی تشکیل دادند، و بحث خلیفه و جانشین بعد از رسول‌الله(ص) را مطرح کردند، و این اشتباه بزرگ انصار بود که به خاطر ترس از به قدرت رسیدن سران قریش و هراس از برخی مسائل حکومتی، زمینه‌ساز به وجود آمدن اتفاقات تلخ بعدی باشند.

وی با اشاره به اینکه بی‌تدبیری انصار یکی از عوامل مؤثر در غصب خلافت امیرالمؤمنین(ع) بود، گفت: وقوع برخی از اتفاقات در دوران خلفا نیز حقانیت ولایت و خلافت امام علی(ع) را ثابت می‌کند، به طوری که وقتی مسائل مستحدثه‌ای به وجود می‌آمد و بسیاری از صحابه در این زمینه نمی‌توانستند تصمیم بگیرند، و لذا ناچار بودند به آن حضرت مراجعه کنند. و چنانچه از ابتداء مطیع حضرت بوده و به ولایت و خلافت او اعتقاد داشتند یقیناً دنیای اسلام سعادت واقعی را درک و از وجود امام معصوم(ع) بهرمند می‌شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین متولی ادامه داد: وقتی سران جریان نفاق، امام علی(ع) را از صحنه سیاست کنار گذاشتند، در این هنگام حضرت رو به آنان كرد و فرمودند "حكومتى كه حضرت محمد(ص) اساس آن را پى ريزى كرد، از دودمان او خارج نسازيد و وارد خانه‏ هاى خود نكنيد. به خدا سوگند، خاندان پيامبر به اين كار سزاوارترند، زيرا در ميان آنان كسى است كه به مفاهيم قرآن و فروع و اصول دين احاطه‏ى كامل دارد و به سنت هاى پيامبر آشناست و جامعه‏ اسلامى را به خوبى می ‏تواند اداره كند و جلو مفاسد را بگيرد و غنايم را عادلانه قسمت كند. با وجود چنين فردى نوبت به ديگران نمى رسد. مبادا از هوى وهوس پيروى كنيد كه از راه خدا گمراه و از حقيقت دور می شويد".

این استاد حوزه با بیان اینکه بعد از رحلت پیامبر(ص) بدترین اهانت‌ها و ظلم‌ها به حضرت زهرا(س) شد، خاطرنشان کرد: عبدالفتاح عبدالمقصود یکی از نویسندگان اهل سنت، به تفصیل داستان غم انگیز هجوم به خانه وحی و هتک حرمت بضعه الرسول(ص) را بیان کرده است. و این واقعه تنها چند روز بعد از رحلت پیامبر(ص) اتفاق افتاد.

مدیر مدرسه علمیه باقرالعلوم(ع) تهران افزود: با رحلت پیامبر(ص) و فقدان ایشان، اهل مدینه دچار حیرت و نگرانی عظیمی می‌شوند. و درگیری جریان نفاق با اهل بیت پیامبر(ص) که خود را جزء صحابه می‌دانستند، بر پیچیدگی اوضاع افزوده بود.

وی ادامه داد: همچنین هر چه از زمان هجرت پیامبر به زمان رحلت ایشان نزدیک می‌شویم، در اثر جنگ های گذشته، می‌بینیم یاران توانمند و مخلص پیامبر در جنگ‌ها و غزوات شهید شده‌اند و تعداد کمی از آن‌ها در قید حیات هستند و در عین حال افرادی که برحسب ظاهر جزء صحابه پیامبر محسوب می‌شوند، از ایمان یاران اول برخوردار نیستند ولی از اکثریت برخوردارند، بنابراین یکی از مسائل مهم بعد از وفات پیامبر کم شدن یاران مخلص مومن و توانمند است.

حجت‌الاسلام والمسلمین متولی در پایان با اشاره به فعالیت‌های حضرت فاطمه(س) برای احقاق امامت و خلافت امیرالمؤمنین(ع) اظهار داشت: حضرت زهرا(س) به دنبال احقاق حقِ الهی ولایت حضرت علی(ع) به در خانه یکایک مهاجرین و انصار می‌رود تا با آن‌ها اتمام حجت کند و از آن‌ها می‌پرسند مگر از زمان غدیر خم تا فوت پیامبر(ص) چند ماه می‌گذرد؟ مگر در همان جا با علی بیعت نکردید؟ ولی با کمال تاسف هر کدام از گروه مهاجرین و انصار به دلیل ضعف ایمان و تبعیت جاهلانه از سران قبیله‌‌ها، بهانه‌ای می‌آورند، و از بیان حقیقت و حمایت از دخت نبی اکرم دوری می‌کنند.

42/313

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha