پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
حجت الاسلام رضا خدادادی

حوزه/ یک کارشناس مذهبی گفت: بارگاه منور امام علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) به مثابه چلچراغ ایران اسلامی است که کشور را درخشان و نورانی کرده و به آن شکوه، جلال و جمال بخشیده است.

حجت الاسلام رضا خدادادی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از یزد با تسلیت فرارسیدن شهادت امام رضا(ع) با بیان حدیثی به عظمت انسان اشاره کرد و گفت: ابوذر گفت شنیدم كه رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: كه اسرافیل بر جبرئیل افتخار و مباهات می كرد جبرئیل پرسید: چرا تو از من بهترى؟ گفت: من صاحب هشت فرشته ‏اى هستم كه عرش خدا را حمل می كنند، من صاحب نفخه‏ ى صورم، من نزدیكترین فرشتگان به خداى عزّ و جلّ هستم. سپس جبرئیل گفت: من از تو بهترم. اسرافیل پرسید: به چه دلیل؟ گفت: زیرا كه من امین خدایم در وحى، من رسول خدایم به سوى پیامبران، من صاحب خسوف و كسوف می باشم، خداوند هیچ امتى را نابود نكرد مگر به دست تواناى من. مرافعه را به خداى عزّ و جلّ عرض كردند، خطاب رسید: شما ساكت باشید، به عزت و جلالم، من كسى را آفریدم كه از هر دوى شما برتر است. عرض كردند: پروردگارا آیا آفریده‏اى كسى را كه از ما بهتر باشد! و حال اینكه ما از نور خداى عزّ و جلّ آفریده‏ شده‏ایم؟ خداى تبارك و تعالى فرمود: آرى. و اشاره كرد به سوى قدرت كه پرده بردار. پرده برداشته شد. ناگاه دیدند بر ساق عرش طرف راست نوشته شد: لا اله الا اللَّه، محمّد رسول اللَّه، على و فاطمه و الحسن و الحسین علیهم السّلام دوستان خدا. جبرئیل عرض كرد: پروردگارا همانا من خواهش می ‏كنم به حق اینها كه مرا خادم اینان قرار دهى. خداى تبارك و تعالى فرمود: انجام دادم، پس جبرئیل از اهل بیت است و او خادم ماست.(ارشاد القلوب، ترجمه رضایى، ج‏2، ص 369)

این کارشناس مذهبی خاطر نشان کرد: پس می بینیم که جبرئیل که فرشته خداوند است زمانی که این بزرگی، عظمت و بهترین مخلوق را می بیند از خداوند درخواست خدمتگزاری را دارد و زمانی که به زیارت امام علی بن موسی الرضا(ع)مراجعه می کنیم، در بخشی از این زیارت آمده است: «اَلسَّلامُ عَلَیک یا وارِثَ آدَمَ صِفْوَةِ اللَّهِ اَلسَّلامُ عَلَیک وارِثَ نُوحٍ نَبِىِّ اللَّهِ اَلسَّلامُ عَلَیک یا وارِثَ اِبْراهیمَ خَلیلِ اللَّهِ اَلسَّلامُ عَلَیک یا وارِثَ مُوسى کلیمِاللَّهِ اَلسَّلامُ عَلَیک یا وارِثَ عیسى رُوحِ اللَّهِ اَلسَّلامُ عَلَیک یا وارِثَ مُحَمَّدٍ سَیدِ رُسُلِ اللَّهِ اَلسَّلامُ عَلَیک یا وارِثَ عَلی اَمیرِ الْمُؤْمِنینَ وَخَیرِ الْوَصِیینَ» می بینیم که امام رضا(ع)نیز شامل این خانواده در حدیث و روایت بیان شده است.

وی ادامه داد: بارگاه منور امام علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) به مثابه چلچراغ ایران اسلامی است که کشور را درخشان و نورانی کرده و به آن شکوه، جلال و جمال بخشیده است.

حجت الاسلام خدادادی اظهار داشت: به امام رضا(ع)عالم آل محمد نیز گفته می شود، زیرا در یکی از مجالس مناظره، عمران صابی، از دانشمندان و متکلّمان بزرگ، در مجلس حاضر شده و پیرامون توحید پرسش های گوناگونی را مطرح کرد و امام علیه السلام با حوصله به تمام آنها پاسخ داد؛ بحث به اوج خود رسید و چیزی به تحوّل درونی این دانشمند بزرگ صابئین نمانده بود، امام احساس کرد وقت اذان ظهر و نماز است ، به مأمون گفتَ: " الصَّلَاةُ قَدْ حَضَرَت" وقت نماز فرا رسیده است، و حرکت کرد برای اقامه نماز و خواست مجلس را ترک کند. عمران صابی با التماس به امام علیه السلام گفت: " ُ یَا سَیِّدِی لَا تَقْطَعْ عَلَیَّ مَسْأَلَتِی فَقَدْ رَقَّ قَلْبِی "؛ آقای من! گفتگو و پاسخ به پرسش من را قطع نکن! دل من آماده پذیرش حق شده است. امام علیه السلام تسلیم نشد و فرمود : "نُصَلِّی وَ نَعُود"؛ نمازمان را می خوانیم، دوباره برای مناظره برمی گردیم. این رفتار امام علیه السلام هشداری است به کسانی که ادعا می کنند شیعه امام رضا علیه السلام می باشند، ولی به خاطر  بازار و به بهانۀ کار در اداره و یا بهانه های دیگر، نماز اول وقت را به تأخیر می اندازند.

انتهای پیام/313/23

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha