پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام حکمت حکیمی فر

حوزه/ حجت الاسلام حکیمی فر با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری به ورود در فضای مجازی توسط حوزویان تأکید کرده‌اند، گفت: ما نه تنها حضور در فضای مجازی را ممنوع نکرده‌ایم، بلکه با تشکیل گروه‌هایی در فضای مجازی طلاب را تشویق به حضور در این فضا کرده‌ایم.

حجت الاسلام حکمت حکیمی فر در گفتگو با خبرگزاری «حوزه»، با اشاره به فعالیت‌های مدرسه علمیه امام صادق(ع) شهرستان بیجار گفت: مدرسه امام صادق(ع) دارای  سطوح علمی یک، دو و سه است و 120 طلبه در این مدرسه در حال تحصیل علوم دینی هستند.

وی بیان کرد: در سال جاری 18 استاد در این مدرسه در حال تدریس هستند و با احتساب کادر، در مجموع 22 نفر در این مدرسه به طلاب علوم دینی خدمت می‌کنند.

مدیر مدرسه علمیه امام صادق شهرستان بیجار ضمن استقبال از طرح مدیر حوزه‌های علمیه مبنی بر ایجاد درس آزاد در شهرستان‌ها، گفت: ایجاد فضای درس آزاد تأثیر بسیاری بر ارتقا سطح علمی طلاب دارد و حوزه علمیه باید تدابیری بیندیشد که در هر واحد درسی دو یا سه استاد باشد تا طلبه نسبت به انتخاب استاد بتواند مخیر باشد.

پرورش عالمان بزرگ

وی با اشاره به پیشینه مدرسه علمیه امام صادق(ع) عنوان کرد: شهرستان بیجار قدمت دیرینه‌ای در پرورش عالمان دینی دارد و شاید بتوان زمان آغاز حوزه را  این شهرستان در زمان قاجار دانست.

حجت الاسلام حکیمی فر تصریح کرد: بزرگان بسیاری مانند آیت الله فاضل گروسی در حوزه علمیه شهرستان بیجار پرورش یافته‌ و خدمات شایانی را در حوزه انجام داده‌اند و اکنون مرقد این فاضل بزرگ که آثار گرانباری دارد، در شهرستان بیجار است.

مدیر مدرسه علمیه امام صادق شهرستان بیجار با بیان اینکه سابقه حوزه علمیه جدید این شهرستان  به سال 61 بر می‌گردد، گفت: احیای حوزه علمیه در بیجار توسط شهید آیت الله انواری در سال 61 صورت گرفته است.

وی ادامه داد: پس از شهادت آیت‌الله انواری در سال 66 در حادثه مکه، تولیت‌های مختلفی در طول سال‌های گذشته مسئولیت مدرسه را بر عهده داشته‌اند و هم‌اکنون نیز حجت الاسلام و المسلمین مرادی، امام جمعه بیجار مسئولیت مدرسه را بر عهده دارد.

حجت الاسلام حکیمی فر با اشاره به اینکه از 15 شهریور سال جاری مدیریت مدرسه را بر عهده گرفته‌ام، گفت: در این مدت برنامه‌هایی را آغاز کرده‌ایم تا حوزه بیجار از حالت ایستایی خارج شده و رویکرد پژوهش محوری داشته باشد.

لزوم توجه به پژوهش

مدیر مدرسه علمیه امام صادق(ع) شهرستان بیجار با اشاره به اینکه حوزه این شهرستان باید جایگاه خود را باز یابد، افزود: ما برنامه‌هایی را در ارتقا سطح دانش طلاب طرح‌ریزی کرده‌ایم و هر درسی که مطرح می‌شود در کنار آن طلاب باید یک کار پژوهشی ارائه کنند.

حجت الاسلام حکیمی فر بیان کرد: برای اجرای این طرح یک فرایند سه‌ ماهه را طراحی کردیم و هر روز بازخورد می‌گیریم تا مشخص شود طلبه‌ها چه مقدار نسبت به این گام پیش آمده‌اند.

تشکیل شورای علمی

امام جمعه شهر توپ آغاج استان کردستان خاطرنشان کرد: هر هفته شورای علمی مدرسه متشکل از اساتید، امام جمعه و مدیریت مدرسه تشکیل و فعالیت‌های پژوهشی و فرایند آموزشی طلاب بررسی می‌شود.

مدیر مدرسه علمیه امام صادق(ع) شهرستان بیجار ادامه داد: درصدد هستیم که حلقه های علمی با حضور اساتید و طلاب در شهرستان ایجاد کنیم که در واقع یک نوع رقابتی در بین مجموعه‌های حوزوی استان ایجاد شود.

حجت الاسلام حکیمی فر تصریح کرد: امیدواریم با این فعالیت‌های پژوهشی بتوان به اهداف عالی حوزه در مدرسه علمیه امام صادق(ع) بیجار دست یافت؛ این کار واقعاً در حوزه علمیه بیجار با این پیشینه و سبقه تاکنون مغفول مانده بود.

وی اذعان داشت: در تلاشیم حوزه علمیه در شهرستان بیجار حوزه‌ای پویا، انقلابی، توانمند و در تراز انقلاب باشد تا بتواند به وظیفه خود در کادر سازی برای انقلاب موفق باشد.

اجرای طرح استادیار

مدیر مدرسه علمیه امام صادق(ع) شهرستان بیجار افزود: سعی شده است با شناسایی طلاب مستعد از آنها به عنوان استادیار در کنار اساتید استفاده شود تا هم به استادها کمک شده باشد و هم اینکه انگیزه‌ای در طلاب ایجاد شود.

آموزش زبان عربی و انگلیسی

وی بحث زبان‌آموزی در حوزه را مهم دانست و یادآور شد: در مدرسه علمیه امام صادق(ع) بحث زبان اهمیت ویژه‌ای دارد و به‌ صورت اختیاری دو زبان عربی و انگلیسی آموزش داده می‌شود، البته اولویت با زبان عربی است.

حضور در فضای مجازی را ممنوع نکرده‌ایم

حجت الاسلام حکیمی فر با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری به ورود در فضای مجازی توسط حوزویان تأکید کرده‌اند، گفت: ما نه تنها حضور در فضای مجازی را ممنوع نکرده‌ایم، بلکه با تشکیل گروه‌هایی در فضای مجازی طلاب را تشویق به حضور در این فضا کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه حضور طلاب در فضای مجازی به‌صورت مدیریت شده است تا به درس‌های آنها لطمه‌ای وارد نشود تصریح کرد: یک ساعت در روز را برای حضور طلاب در فضای مجازی اختصاص داده‌ایم و امکاناتی نیز در کافی‌نت مدرسه فراهم شده تا طلبه‌هایی که علاقه‌مند هستند برای پاسخ به شبهات در فضای مجازی حضور داشته باشند.

راه اندازی پایگاه اطلاع رسانی

امام‌جمعه شهر توپ آغاج کردستان عنوان کرد: طلاب در گروه‌های مختلف فلسفی، کلامی، اخلاقی، تربیتی و روانشناسی تقسیم شده و به صورت تخصصی در فضای مجازی فعالیت می‌کنند و یکی از گروه‌های فعال نیز پایگاه اطلاع‌رسانی مدرسه علمیه امام صادق(ع) است.

حجت الاسلام حکیمی فر با اشاره به مدارس علمیه شهرستان بیجار، گفت: در شهرستان بیجار مدرسه علمیه خواهران فاطمه الزهرا(س) و مدرسه علمیه امام صادق(ع) در حال فعالیت هستند و یک مدرسه سفیران هدایت نیز در حال شکل‌گیری بوده و مجوز فعالیت دریافت کرده است.

حوزه خواهران شهر توپ آغاج نیازمند مساعدت مسئولان

امام جمعه شهر توپ آغاج کردستان عنوان کرد: در شهر توپ آغاج ۲۴۰۰ متر زمین برای احداث حوزه علمیه خواهران به صورت هبه از خیرین دریافت کرده‌ایم و اگر اعتبارات آن توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران تأمین شود این مدرسه تأسیس خواهد شد.

مدیر مدرسه علمیه امام صادق(ع) شهرستان بیجار با بیان اینکه شهر توپ آغاج با جمعیتی حدود 3 هزار نفر در 35 کیلومتری شهر بیجار قرار داشته و دارای 30 روستا است گفت: ظرفیت بسیار خوبی در این شهر برای تأسیس حوزه علمیه خواهران وجود دارد و بسیاری از طلاب مدرسه علمیه خواهران بیجار از شهر توپ آغاج هستند.

کمبود روحانی

وی با اشاره به اینکه شهر بیجار مانند بسیاری از شهرهای کشور از کمبود روحانی رنج می‌برد، افزود: بسیاری از مساجد این شهر بدون روحانی هستند و روستاها نیز خالی از روحانی است.

حجت الاسلام حکیمی فر تصریح کرد: در شهر بیجار با توجه به سه بخش بزرگی که دارد حداقل به 60 روحانی ساکن نیاز داریم و با توجه به شرایط موجود کمتر از 50 درصد را می‌توانیم تأمین کنیم.

اجرای طرح "تبلیغ هفتگی"

وی عنوان کرد: برای حل این مشکل با هماهنگی معاونت تبلیغ حوزه، طرح "تبلیغ هفتگی" را راه‌اندازی کردیم، به این صورت که طلبه‌های حوزه را در ایام هفته به روستاها اعزام می‌کنیم و هر هفته در یک روستا اقامه نماز دارند و احکام می‌گویند تا حداقل هر روستایی هفته‌ای یک روز روحانی داشته باشد.

مدیر مدرسه علمیه امام صادق(ع) شهرستان بیجار گفت: در مدارس سطح شهر نیز با کمبود مبلغ مواجه هستیم، البته برای تبلیغ در مدارس، مبلغین به آموزش‌های ویژه‌ای نیاز دارند. البته این شرایط مستلزم این است که روحانیونی که در قم هستند به مناطق محروم و شهرهایی که در آماج تبلیغات منفی دشمن هستند، هجرت کنند.

حجت الاسلام حکیمی فر ادامه داد: روستایی که سبقه دینی و مذهبی دارد فقط در ایام ده روز محرم روحانی در خود می‌بیند و در ماه مبارک رمضان که اوج تبلیغات دینی است عملاً تبلیغ تعطیل است که خود آسیب بزرگی است.

سازمان‌های اعزام مبلغ از موازی کاری بپرهیزند

وی با اشاره به اینکه این شرایط آسیب بزرگی را به وجود می‌آورد گفت: یکی از راهکارها برای رهایی از این مشکل این است که مسئولین سازمان‌های اعزام کننده مبلغ از موازی کاری بپرهیزند.

مدیر مدرسه علمیه امام صادق(ع) شهرستان بیجار بیان کرد: سازمان تبلیغات، اوقاف، معاونت تبلیغ و دفتر تبلیغات اقدام به اعزام مبلغ می‌کنند و وقتی همسو با هم عمل می‌کنند صرفاً آمار می‌دهند، ولی ما که با مردم زندگی می‌کنیم متوجه می‌شویم که روحانی آمده است یا خیر.

وی ابراز داشت: اگر سازمان‌های اعزام کننده مبلغ کنار هم قرار گیرند و یک کارگروه برای اعزام مبلغ تشکیل و روندی یکدست شکل بگیرد وضعیت اعزام مبلغ بهتر خواهد شد.

حجت الاسلام حکیمی فر در پایان گفت: درصورتی‌که بحث اعزام‌ مبلغین یا طرح هجرت بر عهده حوزه علمیه قرار گیرد، حوزه می‌تواند با شناسایی روستاها و خانه‌های عالم، نسبت به اعزام طلبه‌های متأهل مدارس علمیه به این روستاها اقدام کند.

انتهای پیام/313/30

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha