پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام سید اسماعیل حسینی مقدم مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم

حوزه/ مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان قم بر لزوم توسعه وقف های حوزوی در کشور و استان قم تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی مقدم، پیش از خطبههای امروز نماز جمعه قم، گفت: شهر قم دارای مشخصات استنثایی در تاریخ اسلام است و امروز به مرکز نشر معارف اسلامی به سراسر جهان مبدل گشته است.

وی افزود: این شهر جایگاه مراجع و محل تربیت امام راحل و بزرگان حوزه و شهر عشق آل محمد(ع) و شهر 6هزار شهید و هزاران جانباز و 300 شهید مدافع حرم است.

مدیرکل اوقاف و امورخیریه بیان کرد: در خصوص این شهر باید به دو نکته توجه کرد که اولین سخن، برگرفته از کلام رهبر انقلاب است که فرمودند: فرهنگ و تاریخ ما، وامدار واقفانی است که جامعه را از فقر و جهالت و ... نجات دادند.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی مقدم اظهار کرد: نکته دوم نیز برگرفته از بیانی است که توسط حضرت آیت الله جوادی آملی در دیدار دیروز با ایشان فرمودند که ایران، وامدار امامزادگانی است که از هجرت کرده؛ به قم آمده و این شهر را به مرکز نشر تفکر علوی و اسلامی مبدل ساختند.

وی گفت: همه ما وامدار امامزادگان و واقفان هستیم؛ وقف و موقوفات به عنوان ماندگارترین صدقه جاریه منشأ تحولات علمی و ترییتی و اخلاقی و تحولات مربوط به عرصه سلامت و درمان و تحولات مربوط به مراکز معنوی است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه بیان کرد: پایه های تمدن اسلامی و ایرانی توسط مغولان از بین رفت؛ ولی واقفان با وقف مراکز آموزشی و مساجد و دارالمساکین ها تمدن اسلامی را باردیگر اصلاح ومدیریت کردند.

وی گفت: امامزادگان مرکز نشر معارف اهل بیت در سراسر ایران اسلامی بودند و هستند و در همین زمینه باید باید عرض کرد که گرچه به برکت انقلاب اسلامی نگاه مردم پس از دوران سخت غمگین و سیاه طاغوت به وقف تغییر کرده است.

مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان قم بیان کرد: تلاش های مورد عنایت رهبری  مراجع معظم نسبت به اوقاف باعث شد که وقف از یک اقبال گسترده تری برخوردارشود.

وی با اشاره افزایش چشمگیر موقوفات در سالهای اخیر گفت: این موقوفات در حدی نیست که بتوانیم بگوییم دیگر نیازی در این عرصه نداریم.

وی تصریح کرد: روز گذشته مراجع معظم تقلید بر لزوم انجام موقوفات بیشتر در خصوص حوزه های علمیه که پایگاه رهبری جهان تشیع توسط حوزه کهن و عظیم آن است تاکید داشتند.

وی گفت: وقف حوزه ها در قم اندک است و موقوفات در قم پاسخگوی یک صدم نیاز این عرصه نیست؛ کسانی که توانایی و مکنت دارند می بایست سرمایه خود را صدقه جاریه کنند و یکی از بهترین محل های مصرف این صدقات، وقف حوزه های علمیه است که محل پرورش علما، طلاب، بزرگان و مربیان اجتماع است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha