پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
قرآن کریم

حوزه/ معاون گروه مطالعات قرآنی بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی، گفت: توجه به پژوهش های روز جامعه و نیازهای اجتماعی، خانوادگی و مباحث مربوط به جوانان از ضروریات جامعه امروز است.

 به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت الاسلام محمدحسن مؤمن زاده، همزمان با  دهه وقف، به معرفی فعالیت های گروه مطالعات قرآنی بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی پرداخت و گفت: گروه قرآن همزمان با تاسیس بنیاد پژوهش ها در سال 1363 تاسیس شد و عمده فعالیت های خود را با محوریت قرآن و معارف قرآنی انجام داده است.

وی ابراز کرد: کتاب «نصوص فی علوم القرآن» با موضوع تواتر قرائات قرآن کریم یکی از کارهای فاخر این گروه است که با اشراف استاد واعظ زاده خراسانی تهیه شده است. در این کتاب که بر اساس مباحث و موضوعات علوم قرآنی شکل گرفته، آثاری با موضوعات علوم قرآنی از قبیل وحی و کیفیت آن، نزول قرآن، جمع قرآن و ... از حدود 500 منبع جمع‌آوری شده و به ترتیب زمان حیات مؤلفین آثار، تنظیم و تحت عنوان کتاب «نصوص فی علوم القرآن» منتشر شده است 

حجت الاسلام مومن زاده تصریح کرد: تا کنون 10 جلد از کتاب «نصوص فی علوم ‌القرآن» با هدف گسترش علوم قرآنی  منتشر شده است. در جلد اول این کتاب کیفیت نزول وحی، در جلد دوم، اولین و آخرین سوره و آیه و کیفیت نزول وحی و ترتیب سوره‌های مکی و مدنی و در جلد سوم جمیع قرآن از جهات مختلف از زمان پیامبر(ص) و بعد جلد چهارم کتاب «نصوص فی علوم القرآن»، درباره مفاهیم آیات و واژه‌های قرآن کریم و جلد پنجم به بعد با موضوع علم قرائات تألیف شده است

وی افزود: نخستین جلد از این کتاب، در سال ۷۱ منتشر و جمع آوری مطالب آن از سال ۶۵ آغاز شده است. مجلدات دیگر این کتاب در دست تهیه و تدوین است. در میان مجلدات انتشار یافته، جلد چهارم این اثر به دلیل پرداختن به موضوع «عدم تحریف قرآن» و بررسی دیدگاه بیش از صد دانشمند شیعه، از اهمیت خاصی برخوردار است که با عنوان «نص الخالد» نگاشته شده است

معاون گروه  مطالعات قرآنی بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی، گفت: کار دیگری که از ابتدای تاسیس این گروه مورد توجه قرار گرفته است دایره المعارف قرآنی، با نام  «المعجم فی فقه لغه القرآن و سر بلاغته» است.

وی افزود: این اثر از دیگر کارهای بنیادین و فاخر بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی است، این کتاب مربوط به حوزه الفاظ و مفردات قرآن و بلاغت و اعجاز بلاغی است که در آن هر یک از کلمات قرآن به ترتیب حروف تهجّی(الفبایی) با سه رویکرد لغوی، بلاغی و تفسیری مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

حجت الاسلام مومن زاده، همچنین با اشاره به اینکه با توجه به اهمیت و نقش مهم کتاب «المعجم فی فقه لغه القرآن و سر بلاغته»، در سال ۱۳۸۴ بنا بر توصیه رهبری عنوان «الموسوعة القرآنیّه الکبرى» به نام این کتاب اضافه شد، تصریح کرد: اصل این طرح بنا بر نظر و ابتکار سرپرست گروه، آیت‌الله محمد واعظ‌زاده خراسانی و با اشراف وی شکل گرفت.

وی تصریح کرد: مدت 10 سال وقت صرف شد تا کار فیش برداری، دسته بندی منابع و شکل این کتاب تصویب شد و توانستیم 500 هزار فیش تهیه کردیم و موفق شدیم از سال هفتاد و دو این کتاب به زیور چاپ آراسته شد و تا کنون 32 جلد از این کتاب تهیه و تدوین شده است

این محقق حوزوی اضافه کرد:در این اثر ارزشمند واژه ها و لغت ها دسته بندی شده اند و به همه کتب لغتی که علمای اسلام از صدر اسلام تا کنون نوشته اند مراجعه شده است.

وی خاطر نشان کرد: تفاسیر شیعه به برکت جمهوری اسلامی ایران ازرشد و بالندگی ویژه ای برخوردار است و عمده کارهای قرآنی، به مراتب و در مقایسه با گذشته بیشتر شده است.

معاون گروه مطالعات قرآنی بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی،گفت: روض الجنان، احیاء تفسیر، فرهنگ نامه آیین قرآن ، واژه های دخیل در قرآن، تفسیر آیه های متشابه و مورد اختلاف و... برخی از آثار تولید شده در این گروه است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha