پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
کتاب اله التوحش

حوزه/ کتاب اله التوحش به بررسی سیاست ها و اعتقادات عربستان و وهابی ها درباره تکفیر و کشتار انسان ها در اولین حکومت سعودی پرداخته است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، علی الدیری نویسنده و منتقد بحرینی که اکنون از بحرین اخراج شده و در شهر ویندسور کانادا زندگی می کند کتاب جدید خود را با عنوان "اله التوحش: التکفیر و سیاسة الوهابیة" منتشر کرد و در این کتاب به بررسی سیاست ها و اعتقادات عربستان و وهابی ها درباره تکفیر و کشتار انسان ها در اولین حکومت سعودی پرداخت.

این کتاب از سوی مرکز تحقیقات و اسناد "اوال" منتشر شده و روز پنج شنبه گذشته در نمایشگاه کتاب بین المللی بیروت عرضه شد. این کتاب در واقع مکمل کتاب پیشین این نویسنده به نام "نصوص متوحشة" می باشد که آن نیز سال گذشته منتشر شد و به بررسی افکار ویرانگر و تکفیری برجای مانده از این تیمیه می پردازد.

الدیری در کتاب جدید خود به تاریخ تشکیل اولین حکومت سعودی در 270 سال پیش پرداخته و طرز تفکر این حکومت از گذشته تا به حال را مورد بررسی قرار می دهد.

وی در مقدمه می گوید: در این کتاب تلاش شده از میان متون برجای مانده از محمد بن عبدالوهاب فرضیه خود در مورد متون توحش را اثبات کنیم؛ فرضیه ای که طبق آن تکفیر، پروژه ای مبتنی بر قتل است که تحت تاثیر درگیری های سیاسی است و باعث می شود انسان در راه اهداف سیاسی از انسانیت خود جدا شود.

نویسنده بر این باور است که متون و کتاب های تکفیری و وهابی برجای مانده از گذشته، تاریخ رسمی و هویت عربستان را تشکیل می دهد، هویتی که با صراحت تمام مشارکت عمومی و تعدد گرایی را نفی می کند و قصد دارد تمام مخالفان خود را از صحنه روزگار محو سازد.

الدیری در بخشی از کتاب خود می گوید: محمد بن عبدالوهاب به خوبی می دانست که کتاب و کتابخانه به تنهایی نمی تواند متون و نظریات تکفیر را در قالب کشتار مسلمانان اجرایی و عملی کند و از این رو به دنبال قدرتی بود تا بتواند این نظریه متوحش را در صحرای نجد اجرا سازد، قدرتی که بتواند با چنگال های وحشی خود متون وهابی و تکفیری را در عربستان پیاده کند و آن قدرت را در مردم الدرعیه و محمد بن سعود پیدا کرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha