پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام جلائيان

حوزه/ حجت الاسلام جلائيان اكبرنيا، حوزه انقلابی را پژوهش محور خواند و از شرکت ۴۰ مرکز حوزوی حوزه علمیه خراسان در هفدهمين نمايشگاه پژوهش و فناوري این استان خبر داد.

به گزارش خبرگزاري «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام علی جلائیان اکبرنیا، امروز در نشست خبری ویژه حضور حوزه علمیه خراسان در نمایشگاه پژوهش و فناوری خراسان رضوی با اشاره به حضور بیش از ۴۰ موسسه حوزوی و مدرسه علمیه در اين نمایشگاه، اظهار كرد: در اختیار داشتن 50 غرفه در فضایی اختصاصی بالغ بر هزار متر مربع برای عرضه فعالیت های پژوهشی حوزوی نشان از فعالیت های جدی و جایگاه ویژه حوزه علمیه خراسان در میان نهادهای پژوهشی دارد.

وي برگزاری 7 نشست و یازده کارگاه تخصصی را از جمله برنامه های موسسات حوزوی و مدارس علمیه در هفدهمین نمایشگاه پژوهش و فناوری خراسان رضوی معرفی کرد.

معاون پژوهش حوزه علميه خراسان، ارائه مشاوره های عمومی و تخصصی به مراجعان را از فعالیت های مهم حوزه علمیه خراسان در نمایشگاه های مختلف دانست و با اشاره به ارائه ۲ هزار ساعت مشاوره از سوی متخصصان حوزوی در نمایشگاه کتاب نیشابور كه اخيرا برگزار شده بود، ابراز كرد: گفتگوی چهره به چهره تأثیر بسزایی در مخاطب دارد و ادامه ارتباط ایجاد شده در نمایشگاه میان مراجع و کارشناس حوزوی در نمایشگاه يادشده، گواه اثربخشی مشاوره های حوزوی در نمایشگاه هاست.

وی از رونمایی کتابخانه دیجیتال حوزه، برنامه تحت وب فراخوان آثار پژوهشی و نرم افزار مشابه یاب حوزه علمیه خراسان در هفدهمین نمایشگاه پژوهش و فناوری خراسان رضوی خبر داد و افزود: نرم افزار مشابه یاب در پژوهش ها و تحقیقات حوزوی،راهنمایی پایان نامه ها و روند ارزیابی آثار کاربرد دارد.

حجت الاسلام جلائيان اكبرنيا در مورد اهمیت برگزاری نمایشگاه اختصاصي دستاوردهای پژوهشی حوزه علمیه خراسان در دی ماه سال جاری گفت: حوزه علمیه خراسان در اين نمایشگاه پذیرای فرهیختگان حوزوی خواهد بود و سعی دارد با فراهم آوردن فرصتی وسیع تر از نمایشگاه حاضر، ارتباط مطلوبی میان پژوهشگران و موسسات حوزوی فراهم آورد.

تبيين اهميت پژوهش در حوزه انقلابي و متحول

وی با اشاره به تفکیک معاونت پژوهش و آموزش در راستای متمرکز شدن فعالیت های پژوهشی در مدیریت جدید حوزه علمیه خراسان در خردادماه سال جاری، ابراز كرد: تعیین خط مشی های پژوهشی در قالب تعیین چشم انداز و برنامه جامع پژوهش و آئین نامه های مربوطه در حوزه علمیه خراسان با عنایت به منویات مقام معظم رهبری نسبت به موضوع حوزه علمیه انقلابی و تحول در آن انجام مي شود.

معاون پژوهش حوزه علميه خراسان در ادامه به تشریح فعالیت های معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان در راستای  توسعه فرهنگ تحقیق و پژوهش در میان طلاب مدارس علمیه و در بدنه حوزه و هم چنین گزارشی از فعالیت های این معاونت برای حضور در نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری پرداخت.

حجت الاسلام جلائيان اكبرنيا، برنامه ریزی و پیگیری امور پژوهشی طلاب مدارس علمیه را از اولویت های اصلی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان معرفی کرد و با اشاره به لحاظ کردن نمره پژوهشی برای هر درس، گفت: این امر نیاز به برنامه و تهیه کتاب دارد و طلاب، مدیران و پژوهشگران می توانند طرح ها، نظرات و ایده های خود را برای تنظیم کتاب کار پژوهشی برای دروس مختلف به این معاونت ارائه كنند.

معاون پژوهش حوزه علميه خراسان، تعیین مسئول پژوهش برای مدارس علمیه و تهیه شرح وظایف برای آن ها، نظارت بر فعالیت های پژوهشی مدارس علمیه، رصد و پیگیری مطالبات پژوهشی طلاب را از ديگر اقدام هاي اين معاونت عنوان كرد و يادآور شد: بیش از بیست کارگاه مهارتی برای تقویت و توانمند کردن طلاب در امر پژوهش، تعریف کرده ایم که آموزش مهارت های مطالعه، ویراستاری و تقریرنویسی برخی از موضوعات این کارگاه هاست.

برگزاري 150 نشست علمي در طول سال

وی در مورد حمایت معاونت تحت سرپرستی خود از نشست های علمی مدارس علمیه نیز گفت: سالیانه بیش از 150 نشست علمی در سطح مدارس حوه علمیه با رویکرد پژوهشی برگزار می شود که نقشی اساسی در سوق دادن طلاب به سمت پژوهش و تحقیق داد.

حجت الاسلام جلائيان اكبرنيا، حمایت مالی، طرح ها و آثار مکتوب، پیگیری و اجرای کرسی های نظریه پردازی و آزاداندیشی، ارائه مشاوره به طلاب وحمایت و هدایت موسسات پژوهشی حوزوی را از دیگر برنامه های معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان برشمرد و گفت: حدود 20 موسسه حوزوی فعال در خراسان داریم که می توان با برگزاری نشست های مشترک و جلسات هم اندیشی، پذیرای نظریات و ایده های آن ها بود.

وی، بالا بردن توانایی قلم فرسایی طلاب حوزه علمیه را مورد تأکید قرار داد و حمایت از نشریات و مجلات مدارس را در این راستا ضروری دانست.

معاون پژوهش حوزه علمیه خراسان، بر عهده گرفتن نمایندگی جشنواره های علمی کشوری، تجهیز کتابخانه ای و نرم افزاری مدارس علمیه، برگزاری نشست های مشترک با پژوهشگران و مسئولان پژوهش مؤسسات و مدارس علمیه، شناسایی پژوهشگران و استعدادهای پژوهشی حوزه علمیه، عقد تفاهم نامه با مراکز و موسسات حوزوی، پیگیری اخذ مجوز انتشارات حوزه علمیه خراسان را از دیگر برنامه های معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان برشمرد.

وی، تشکیل مدرسه تخصصی قرآن و حدیث را گامی در جهت سامان دهی فعالیت های مختلف قرآنی حوزه علمیه خراسان دانست و گفت: امیدواریم تا پایان سال جاری شاهد بازگشایی این مدرسه و آغاز فعالیت های آن باشیم.

تشريح فراخوان های پژوهشی

حجت الاسلام جلائيان اكبرنيا با تأکید بر اهمیت انتشار فراخوان های پژوهشی حوزه علمیه خراسان، ابراز كرد: شناسایی پژوهشگران، حمایت از فعالیت ها و هدایت آثار پژوهشی حوزوی از جمله مهم ترین اهداف این فراخوان است.

معاون پژوهش حوزه علميه خراسان، با اشاره به اعلام فراخوان دوازدهمین فراخوان آثار پژوهشی اين حوزه در ابتدای آذرماه سال جاری، گفت: امسال تنها آثار پژوهشی چاپ شده را در فراخوان می پذیریم و برای آثار ارسالی کارنامه ارزیابی تهیه و به نویسنده ارائه می کنیم تا هر پژوهشگر به نقاط ضعف و قوت خود آگاهی پیدا کند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha