جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
پژوهش

حوزه/ معاون پژوهش مدرسه فاطمیه(س) نجف آباد گفت: پژوهش های حوزوی باید موجب رفع نیازهای جامعه گردد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، محبوبه نصراللهی، معاون پژوهش مدرسه فاطمیه(س) صبح امروز در نشست پژوهشی مشترک با عنوان «آسیب شناسی تحقیقات پایانی» پیرامون اهمیت و دقت در انتخاب عنوان و جلوگیری از ورود آسیب پژوهش ها در حوزه علمیه اظهار کرد: انتخاب موضوع اگر با شرایط و اصول و طبق معیارهای صحیح انجام گیرد تا پایان تحقیق با مشکلات اساسی روبرو نخواهیم بود و مانع بسیاری از آفات و آسیب ها خواهد شد.

نصراللهی ضمن  تعریف  چیستی طرح تحقیق به بیان دلایل اهمیت طرح تحقیق بعنوان مهم ترین و اصلی ترین بخش هر پژوهش پرداخت و افزود: شرح پرسش اصلی پژوهش و توصیف آن از جنبه های مختلف از الزامات این قسمت است که متاسفانه موارد کنترلی این قسمت اکثرا رعایت نمی شود و تا پایان کار با مشکل مواجه خواهد شد.

معاون پژوهش مدرسه فاطمیه(س) نجف آباد در ادامه با توضیح اینکه اهمیت و ضرورت دومین گام طرح تحقیق است به جداسازی این دو مولفه از یکدیگر پرداخت و با در نظر گرفتن دو مولفه نظری و کاربردی در نگارش اهمیت و دو مولفه زمان و مکان در ضرورت تحقیق به توضیح جداگانه هریک پرداخت و عدم تفکیک این دو را از آسیب های این بخش از پژوهش برشمرد.

وی  با معرفی پژوهش های مرتبط و هم خانواده به پیشینه تحقیق اشاره کرد و با تاکید بر اینکه این قسمت صحنه فضل فروشی نیست  گفت: ثمره این قسمت جلوگیری از دوباره کاری است، دراین قسمت در واقع به ذکر پژوهش هایی بپردازیم که قصد تکمیل یافته ها و یا رفع اشتباهات و یا رد نتایج را داشته باشیم.

نصر اللهی  در ادامه با توضیح نگارش سوالات تحقیق و دسته بندی به دو قسمت اصلی و فرعی تصریح کرد: سئوالات آشکارترین نقطه شروع هر تحقیقی است که با افعالی خاص ساخته و بهتر است هر سوال دربردارنده یک متغیر باشد.

معاون پژوهشی مدرسه علمیه فاطمیه(س) نجف آباد در ادامه به توضیح روش تحقیق که تابعی از اهداف است به بیان آسیب ها و اشتباهات رایج این قسمت مبنی براینکه با عباراتی کوتاه روش را توضیح و بدون توجه به شیوه مطالعه و نحوه بررسی کتب به نگارش این قسمت می پردازند، پرداخت.

وی با توضیح اهداف کلی و جزیی که نقطه نهایی رسیدن محقق است گفت:  تشخیص و تبیین واژگان کلیدی پژوهش  اولین مرحله در توسعه و گسترش دانش است ، در این قسمت پژوهشگر برای ایجاد ارتباط و ذهنیت مشترک بین خود و مخاطب به توضیح اصطلاحات و مفاهیمی که تصور می کند قابلیت برداشت گوناگون را دارد، می پردازد.

وی در پایان به توضیح چگونگی نگارش ساختار و همچنین محدودیت ها و مشکلات تحقیق که غالبا با مشکلات محقق اشتباه می شود به توضیح فصل مفهوم شناسی پرداخت و افزود:  سعی شود هیچگاه بخش تعاریف را به مجموعه ای از نقل قول های به هم چسبیده مبدل ننمایید و ملاک اصلی، کیفیت کار است و نیازی به پر حجم کردن بی مورد پژوهش نداریم.

۳۱۳/۳۸

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha