پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
پدر رافائل ساکو

حوزه/ رافائل ساکو گفت: متاسفانه عراق در سال ۲۰۰۳ توسط آمریکا اشغال شد و بیشتر آثار و محتویات موزه ملی عراق در بغداد توسط آنها غارت شد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، روز گذشته کنفرانس ابوظبی با هدف حفظ میراث فرهنگی در مناطق جنگی به کار خود پایان داد. در این کنفرانس اولاند رئیس جمهور فرانسه، امیر کویت و حکام امارات و مدیر کل یونسکو در کنار نمایندگان 44 کشور جهان از جمله 12 وزیر از کشورهای مختلف حضور داشتند و به بررسی راه چاره ای برای حفظ میراث فرهنگی و آثار تاریخی مناطق جنگی و مقابله با تخریب این آثار توسط تروریست های داعش پرداختند.

از جمله شخصیت های شرکت کننده در این نشست، رافائل ساکو رئیس کلیسای کلدانی عراق و رئیس شورای کلیساهای کاتولیک خاورمیانه بود که در سخنان خود گفت: عراق کشور مابین النهرین و مهد تمدن های کهن سومری، آکدی، بابلی، کلدانی، آشوری، مسیحی و اسلامی است و معابدی قدیمی متعلق به صابئیان، مندائیان و ایزدیان در این کشور وجود دارد به گونه ای که می توان عراق را موزه آثار هنری و تاریخی و معابد و کلیساها و مساجد دانست و علاوه بر این شمار زیادی از آثار خطی در این کشور وجود دارد.

وی افزود: پس از سقوط نظام صدام و پیش از ظهور ترویست های داعش، متاسفانه عراق در سال 2003 توسط آمریکا اشغال شد و بیشتر آثار و محتویات موزه ملی عراق در بغداد توسط آنها غارت شد و پس از آن در سال 2014 موصل به تصرف تروریست های داعش درآمد و آنها هم تمام مساجد قدیمی مانند مسجد حضرت یونس، مسجد حضرت جرجیس، معابد و کلیساها را خراب کردندو به آتش کشیدند و صدها نسخه خطی ارزشمند را آتش زدند و علاوه بر این برخی آثار تاریخی موصل مانند شهر تاریخی نمرود را خراب کردند.

 ساکو در پایان سخنان خود پیشنهادهای زیر را مطرح کرد:

1. ایجاد  وتاسیس مکانی امن برای نگهداری آثار و حمایت از آنها تحت اشراف دولت عراق و سازمان یونسکو.

2. تربیت افراد متخصص برای مدیریت آثار تاریخی به ویژه در مورد نسخه های خطی و برگزاری دوره های آموزشی برای آنها تا زمینه تصویربرداری و حفظ و ترمیم این آثار فراهم شود.

3. قرار دادن تجهیزات جدید و تکنولوژی های پیشرفته در اختیار حافظان آثار و نسخه های خطی جهت ترمیم و تصویربرداری از این نسخه ها.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha