سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
غرفه مركز مهدويت

حوزه/ این درسنامه به گونه ای تنظیم شده است که کودک را مرحله به مرحله با معارف مهدویت آشنا می کند و با ارائه قالب های داستانی و جذاب، از آموزش خشک و رسمی معارف مهدوی به کودکان جلوگیری می کند.

به گزارش خبرگزاري «حوزه» از مشهد، نمایشگاه پژوهش و فناوری خراسان رضوی در سال 95 در حالی با محوریت دانشگاه آزاد اسلامی در نمایشگاه بین‌المللی مشهد آغاز به کار کرده است که حدود 40 اداره، نهاد و مؤسسه دینی و برخی از مدارس علمیه در این نمایشگاه حضور دارند. در این صفحه گزارشی از حضور مرکز تخصصی مهدویت در این نمایشگاه تقدیم می‌گردد.

بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (علیه السلام) در سال 1379 با پیشنهاد حجت الاسلام والمسلمین قرائتی و با همکاری برخی از شخصیت های علمی و فرهنگی و موافقت رهبر معظم انقلاب تأسیس و گسترش و تعمیق فرهنگ مهدویت در جامعه، تربیت مبلّغ و پژوهشگر و مدرس مهدویت و پشتوانه سازی در این زمینه را در دستور کار خود قرار داد.

این بنیاد فعالیت خود در استان خراسان رضوی را از سال 1385 و با تشکیل «مرکز تخصصی مهدویت» آغاز و در طول مدت فعالیت ده ساله خود در این استان، شانزده دوره تربیت مربی معارف مهدویت ویژه طلاب برادر و خواهر و دوره های مقدماتی متعدد با موضوع مهدویت را در مدارس علمیه، مساجد، هیئات مذهبی، مدارس و دانشگاه ها در جهت اشاعه فرهنگ مهدوی برگزار کرده است.

تألیف بیش از ششصد عنوان کتاب

بنیاد علوم و معارف مهدویت با همکاری شعب استانی خود بیش از ششصد عنوان کتاب در موضوعات مختلف مرتبط با مهدویت از جمله انتظار، امام شناسی، تربیت مهدوی و تربیت نسل منتظر، ولایت فقیه و نواب عامتألیف و روانه بازار کتاب کرده است که تعدادی از این کتب در نمایشگاه هفته پژوهش و فناوریدر استان خراسان رضوی عرضه شده است.

«پرستار مهدوی» تألیف فاطمه سازمند حسینی، «تربیت مهدوی» نوشته عصمت معدنی، «پاسخ به شبهات ماهواره ای مهدویت»، «دویست پرسش و پاسخ مهدویت» و «هفتاد پرسش و پاسخ پیرامون ولایت فقیه» به قلم حجت الاسلام سید جعفر موسوی نسب از جمله این کتب هستند.

هم چنین بنیاد علوم و معارف مهدویت کتابی با عنوان «امام مهدی (ع) در آئینه قلم» را با همکاری موسسه پارسا و انتشارات مسجد جمکران در دو جلد تألیف کرده است که مرجع مناسبی برای محققین و پژوهشگران مهدوی است. در این کتاب کلیه آثار موجود در زمینه مهدویت اعم از کتاب، مقاله، پایان نامه و کتب خطی، به همراه خلاصه ای از آن ها به صورت موضوعی معرفی شده است و در این نمایشگاه در معرض دید عموم قرار گرفته است.

مجموعه 14 جلدی «انتظار» در مورد معارف مهدوی و با عناوینی چون ضرورت طرح مباحث مهدویت، ادله عقلی و نقلی در مهدویت، شرایط و علائم ظهور، حکومت جهانی امام، پژوهشی درباره جزیره خضراء، مهدی ستیزان و... و هم چنین 30 شماره از «فصلنامه انتظار» نیز در غرفه مرکز تخصصی مهدویت به چشم می خورد.

بنا بر اعلام مسئولین مرکز تخصصی مهدویت، کلیه کتب ارائه شده در غرفه این مرکز از تخفیف 20 تا 50 درصدی برخوردار است.

ارائه مشاوره تخصصی

برخی از اساتید و پژوهشگران مرکز تخصصی مهدویت از جمله حجج اسلام محمدجواد سیدآبادی، محمد عباسی، ایمان مهدوی، مجتبی فیروزی و سید جعفر موسوی نسب در ایام برگزاری هفدهمین نمایشگاه پژوهش و فناوری خراسان رضوی در غرفه این مرکز حاضر شده و پاسخگوی سؤالات و شبهات عموم مردم در زمینه مهدویت خواهند بود. هم چنین طلاب و پژوهشگران مراجعه کننده به غرفه مرکز تخصصی مهدویت می توانند در زمینه پایان نامه نویسی، تحقیق و تألیف کتب در موضوعات مرتبط با مهدویت مشاوره دریافت کنند.

عرضه درسنامه آموزشی معارف مهدویت

مرکز تخصصی مهدویت در سال جاری و برای اولین بار در کشور، درسنامه آموزشی معارف مهدویت، ویژه مربیان مهدکودک و پیش دبستانی را تألیف و منتشر کرد.این درسنامه به گونه ای تنظیم شده است که کودک را مرحله به مرحله با معارف مهدویت آشنا می کند و با ارائه قالب های داستانی و جذاب، از آموزش خشک و رسمی معارف مهدوی به کودکان جلوگیری می کند.

این درسنامه به همراه سی دی آموزشی و دو کتاب کودک با عنوان «شیرین تر از عسل» توسط دانش پژوهان مرکز تخصصی مهدویت تنظیم و روانه بازار نشر شده است که علاقه مندان با مراجعه به غرفه این مرکز می توانند نسبت به تهیه آن اقدام نمایند.

معرفی و شناخت خداوند، معرفی پیامبران، امام شناسی، ولادت امام زمان (علیه السلام)، کرامات و برکات وجودی ایشان، امامت و غیبت، امام زمان در قرآن کریم و روایات، انتظار پویا، وظایف منتظران، ولایت فقیه، معرفی اماکن مهدوی، یاوران و دشمنان مهدویت از جمله موضوعات این درسنامه آموزشی است.

نمایش مقالات برتر پژوهشگران مرکز

مرکز تخصصی مهدویت تاکنون شانزده دوره تربیت مربی معارف مهدویت، ویژه طلاب برادر و خواهر را برگزار کرده است و با توجه الزام این افراد به ارائه کار تحقیقی در پایان دوره های آموزشی، مجموعه ای از پایان نامه ها و مقالات تحقیقی در حوزه مهدویت توسط این طلاب تنظیم شده است. بر این اساس مجموعه ای از مقالات و پایان نامه های برتر این مرکز در نمایشگاه عرضه شده است.

یادآور می شود مرکز تخصصی مهدویت اولین مرکز عرضه کننده لوازم التحریر با موضوع مهدویت در کشور است که این مهم را با هدف گسترش فرهنگ مهدویت و جلوگیری از گسترش نمادهای غربی در بین کودکان و دانش آموزان در دستور کار قرار داده است. البته این تولیدات در غرفه این مرکز در هفدهمین نمایشگاه پژوهش و فناوری خراسان رضوی به چشم نمی خورد.

ارائه پوسترهای زیبا و متنوع با موضوع مهدویت و انتظار و ارائه بروشورهایی حاوی معرفی خدمات و گزارش فعالیت های مرکز تخصصی مهدویت در مدارس، دانشگاه ها، مساجد و هیئات مذهبی، از دیگر نکات قابل ذکر در مورد غرفه این مرکز تخصصی است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha