چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
شیخ محمد زکی و محمد الملاح

حوزه/ شیخ محمد زکی گفت: آیا می توان گفت اگر کسی به خاطر میلاد پیامبر شاد بشود گناه کرده؟! آیا می توان گفت جمع شدن مسلمانان برای یادآوری سنت رسول خدا و یاد دادن آن به فرزندان خود، گناه و معصیت است؟!

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، همین چند روز پیش بود که اختلاف نظر میان سلفی های مصر و برخی علما و طلاب الازهر و رهبران صوفیه بر سر جواز یا عدم جواز جشن میلاد پیامبر اسلام(ص) بالا گرفت و از سلفی ها انکار که جشن میلاد پیامبر بدعت است و از علمای الازهر و مردم و فرقه های صوفیه اصرار که جشن میلاد پیامبر اشکال شرعی ندارد و نشانه محبت و دوستی پیامبر است تا جایی که مجدی عاشور مشاور مفتی مصر نیز گفت به جای یک روز یک ماه جشن می گیریم.

اما کنون این درگیری و بحث به تلویزیون مصر هم کشیده شده و شخصیت های مختلفی مانند شیخ محمد زکی دبیرکل تبلیغات اسلامی الازهر و محمد الملاح مبلغ سلفی در یک مناظره تلویزیونی به بیان دیدگاه های خود دراین زمینه پرداختند.

 

میلاد پیامبر نعمتی الهی است که باید به یاد داشته باشیم

در این برنامه شیخ محمد زکی گفت: امت اسلامی زمانی ذلیل و متفرق و ناتوان و فقیر شدند که با تعالیم پیامبر خود مخالفت کردند و نعمت های الهی را کفران کردند و در راس تمام این نعمت های الهی که به ما ارزانی کرده نعمت میلاد پیامبر اسلام است و از این رو بر ما واجب است این نعمت الهی یعنی روز میلاد پیامبر اسلام(ص) را به یاد داشته باشیم و بنا براین برگزاری جشن میلاد پیامبر امری مشروع است که رجحان و پاداش هم خواهد داشت.

 

مبلغ سلفی: حدیثی در مورد جواز برگزاری جشن میلاد پیامبر نداریم

محمدالملاح مبلغ سلفی در این برنامه گفت: پیامبر اسلام در روز دوشنبه متولد شده، اما این روز را برای برگزاری جشن مشخص نکرده، پس چرا مسلمانان این روز را به خاطر میلاد پیامبر جشن می گیرند؟

وی افزود: اگر پیامبر کاری را انجام نداده باشد انجام آن توسط ما هم جایز نیست زیرا این کار جسارت به پیامبر است و برگزاری جشن میلاد پیامبر هم جایز نیست، زیرا ما هیچ حدیث و نص شرعی در این زمینه نداریم و از سوی دیگر برگزاری جشن میلاد پیامبر یک بدعت ناشایست و غیر جایز است و کسانی که این کار را انجام دهند گناهکار هستند، زیرا پیامبر چنین جشنی را برگزار نکرده است.

 

عالم الازهر: در تایید جشن میلاد پیامبر حدیث داریم

در ادامه مناظره، شیخ محمد زکی رئیس تبلیغات اسلامی الازهر گفت: آنچه که این مبلغ سلفی می گوید حقیقت ندارد و با نص صریح قرآن و سنت پیامبر منافات دارد و اگر برگزاری جشن میلاد پیامبر یک بدعت باشد، باز هم بدعت خوبی است و همین فتواها باعث شده ما از کاروان تمدن انسانی عقب بمانیم و چگونه است که برخی (سلفی ها) به خود جرات می دهند به خدا و پیامبر او دروغ ببندند و مسلمانان را بدون دلیل، گناهکار بدانند؟

وی افزود: البته ما در تایید برگزاری جشن میلاد پیامبر حدیث هم داریم و در مسند امام مسلم حدیث صحیحی هست که می گوید: «من سنّ في الإسلام سنة حسنة فله جره و أجر من یعمل بها إبی یوم القیامة» (هرکس سنت نیکویی را بنا کند اجر آن سنت و کسانی که به آن عمل کنند تا روز قیامت از آن او خواهد بود) و سپس این سؤال را مطرح کرد که آیا می توان گفت اگر کسی به خاطر میلاد پیامبر شاد بشود گناه کرده؟! آیا می توان گفت جمع شدن مسلمانان برای یادآوری سنت رسول خدا و یاد دادن آن به فرزندان خود، گناه و معصیت است؟! چگونه این تهمت ها درست باشد و حال آنکه میلاد پیامبر رحمت و نعمتی الهی است!

شیخ زکی در ادامه سخنان خود تاکید کرد: اهل سنت اجماع دارند که میلاد پیامبر در 12 ربیع الاول اتفاق افتاده و همه حتی سلفی ها اتفاق نظر دارند که امت پیامبر بنا بر حدیث صحیح، بر ضلالت و باطل اجماع نمی کنند پس چگونه است که همه ساله هرگاه زمان میلاد پیامبر فرا می رسد، این بلوا و جنجال برپا می شود؟

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha