جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
انتخاب اسم برای فرزند

حوزه/ حجت الاسلام فخرالساعه تصریح کرد: انتخاب نام ائمه(ع) برای فرزندان خاری در چشم دشمنان است، زیرا آنان به اسامی اهل بیت (ع) نیز دشمنی می ورزند.

حجت الاسلام محمد علی فخرالساعه در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از یزد، به روایتی از پیامبر اکرم(ص) در کتاب مکارم الخلاق اشاره کرد و گفت: پیامبر(ص) می فرماید «من حق الولد علی والده ثلاثة: یحسن اسمه، و یعلمه الکتابة، و یزوجه اذا بلغ / از جمله حقوق فرزند بر پدر، سه چیز است: اسم نیکو برای او انتخاب کند؛ کتاب و نوشتن به او بیاموزد، و هنگامی که بالغ شد، برای او همسر بگیرد.»

وی ادامه داد: مسئله انتخاب نام فرزند در زمان تولد دغدغه بسیاری از خانواده ها است، در سیره ائمه اطهار(ع)که بهترین الگو در زمینه برای خانوده ها هستند و آنها نیز برای این کار برنامه های را داشتند مثلا برخی از ائمه(ص) برای انتخاب نام فرزند خود نزد پیامبر اکرم(ص)می رفتند و ایشان از جانب خداوند نامی را برای فرزند آنها انتخاب می کرد.

حجت الاسلام فخرالساعه در ادامه با بیان روایتی به اهمیت انتخاب نام نیک برای فرزندان تاکید کرد و افزود: حضرت محمد(ص) در این باره می فرمایند: نام نیکو برای فرزندان خود انتخاب کنید زیرا در روز قیامت با آن اسم ها خوانده خواهید شد. البته نام نیک شامل صفات خداوند مانند عبدالله، عبدالرحمان و یا نام پیامبر و ائمه معصومین(ع) می باشد.

وی خاطر نشان کرد: امروزه متاسفانه برخی از خانواده ها به دنبال نام های هستند که در بین اطرافیانشان وجود نداشته باشد، که این دید کاملا اشتباه است.
این کارشناس مذهبی افزود: لذا نام نیک نهادن برای فرزند اهمیت دارد و هم نیک صدا زدن آن و نباید شخص را با القاب گوناگونی صدا زد، خداوند متعال در آیه 11سوره حجرات می فرماید: «ولاتَنَابَزُوا بِالْأَلْقَابِ / به یکدیگر القاب ناپسند ندهید».

حجت الاسلام فخرالساعه به عداوت دشمنان با نام ائمه(ع) اشاره کرد و اذعان داشت : انتخاب نام ائمه(ع) برای فرزندان خاری در چشم دشمنان است، زیرا آنان به اسامی اهل بیت (ع) نیز دشمنی می ورزند.

وی در پایان اظهار داشت: یکی دیگر از موارد مهم در این زمینه این است که انتخاب نام ائمه(ع) نشان از اهمیت و محبت ما نسبت به اهل بیت(ع)است، پس بهتر برای انتخاب نام فرزندان خود، از صفات خداوند ، پیامبر(ص) و ائمه معصومین(ع)استفاده کنیم.

انتهای پیام/313/23

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha