پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
تمدن سازی نوین اسلامی

حوزه/ حجت الاسلام گلکار تصریح کرد: برای رسیدن به تمدن اسلامی نیاز به نقشه راهی داریم که در جهت رفع نیازهای بشری، سیستم ها و ساختارها را تعریف و ایجاد کند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام محمدرضا گلکار، پژوهشگر مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلامی در نشستی با عنوان «شهرسازی اسلامی» که در حاشیه هفدهمین نمایشگاه پژوهش و فناوری خراسان رضوی برگزار شد با بیان این که هر تمدنی بر سه محور فرآیند های قانونی، فرهنگی و فکری استوار است، عنوان کرد: ما برای رسیدن به تمدن اسلامی نیاز به نقشه راهی داریم که در جهت رفع نیازهای بشری، سیستم ها و ساختارها را تعریف و ایجاد کند.

وی با اشاره به تأکیدات رهبر معظم انقلاب در مورد حرکت به سمت تمدن اسلامی با «الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت»، گفت: هر تمدنی نیاز به الگوی توسعه و پیشرفت دارد که تشکیل شده از مجموعه ای از سیستم ها و ساختارهای رفع نیازهای بشر در مقیاس اجتماعی می باشد.

حجت الاسلام گلکار تصریح کرد: برای رسیدن به تمدن اسلامی باید مدل های اقتصادی، سیاسی، رفاهی، امنیتی، آموزشی و سایر مدل های مورد نیاز و همچنین مجموعه سیستم ها و ساختارهایی که بشر را به سمت تمدن اسلامی حرکت می دهد را مبتنی بر نگاه اسلام تولید کنیم.

این پژوهشگر حوزوی با تأکید بر این که اسلام دین حداکثری است و ادعای تمدن سازی دارد، اظهار کرد: برنامه های زندگی انسان در دو مقیاس فردی و اجتماعی در دین اسلام بیان شده است و باید با استخراج و مدلسازی آن ها به سمت تولید علم دینی و تمدن اسلامی حرکت کنیم.

وی همچنین در مورد اهمیت انسان شناسی در تمدن سازی، ابراز کرد: شکل گیری مدل های تمدنی بر اساس مدل نیازی است که در مورد انسان تعریف می شود و به دلیل نگاه ماتریالیستی و مادی غرب، برنامه ها و ساختارهای این تمدن قابلیت تطبیق با نیازهای جوامع مسلمان را ندارند.

حجت الاسلام گلکار عنوان کرد: شهرسازی، یکی از مهم ترین محورها در مدل سازی تمدنی است، چراکه مدل های اقتصادی، امنیتی، سیاسی، فرهنگی، رفاهی و سایر مدل های ضروری در حرکت به سمت تمدن مورد نظر در آن تجلی و نمود دارد.

وی افزود: شهرسازی ارتباطی شبکه ای با همه مدل ها و سیستم های اداره کننده جامعه دارد و باید همه آن مدل ها اسلامی شوند تا شهرسازی ما هم اسلامی شود.

 پژوهشگر مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلامی با اشاره به فعالیت جدی کارگروه شهرسازی اسلامی این موسسه برای رسیدن به شبکه مسائل شهرسازی با بهره گیری از قرآن و روایات، مقالات، کتب و مشورت با مهندسین شهرساز، گفت: حدود 250 مسئله مهم و حیاتی در زمینه شهرسازی از نگاه اسلامی استخراج شده است که باید از طریق آیات و روایات به آن ها پاسخ داده شود.

حجت الاسلام گلکار در پایان با تأکید بر این که مدل نهایی شهرسازی اسلامی باید در قالب یک سیستم عملیاتی قابل پیاده سازی و ارائه بوده و قابلیت رقابت با سایر مدل ها را داشته باشد، گفت: شناخت هدف شهرسازی، نقطه شروع حرکت به سمت هدف، نقطه مرکزی و راهبرد اصلی، برنامه حرکت، بحران ها و آفت ها و مقصد و خروجی مدل شهرسازی اسلامی، شش محور اساسی است که باید کشف شوند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha