جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام فاکر میبدی

حوزه/ اصول و مباني زيربنايي را قرآن به عنوان محور و اساس معرفي مي كند و ما بايد آن اصول و مباني را رعايت كرده و از قرآن استخراج كنيم تا به سبك زندگي الهي برسیم .

به گزارش خبرگزاري «حوزه» حجت الاسلام و المسلمين محمد فاكر ميبدي در نشست علمي سبك زندگي قرآني: اصول ، مباني و روشها شب گذشته در موسسه فرهنگي هنري آل ياسين گفت: سبك زندگي يك اصطلاح نوپديد در جامع كنوني است و در محافل علمي و جغرافياي غرب بيش از 100 سال عمر ندارد و براي رسيدن به سبك زندگي قرآني بايد يك سري باورها را مبنا قرار داده و بر اساس قواعد و اصول مسائل را استنباط كنيم.

رييس انجمن علمي قرآن پژوهي حوزه علميه قم با اشاره به اينكه در هر موضوعي ما يك شبكه معنايي داريم گفت: منظور از شبكه معنايي يك سري مجموعه مفاهيمي است كه در روش شناسي يك بحث، الخصوص بحث قرآني نقش اساسي ايفاء مي كند كه مي توان به مباني، مبادي، اصول، قواعد، روش و روش شناسي اشاره كرد.

وي قرآن، احاديث، روايات و عرف را از مهمترين منابع سبك زندگي معرفي كرد و افزود: منظور منابع همان سرچشمه هايي است كه ما بايد مجموعه دانش مربوطه را از آن اخذ كنيم.

اين استاد حوزه افزود: خاصيت و ويژگي مباني كه همان اصول "هست و نيست" است يعني هر كجا اين مسئله مطرح شود مسئله هست و نيست مطرح مي شود. برخلاف مباني به مجموعه بايد و نبايد ها و دستورالعمل ها قواعد گفته مي شود و به هر دو آنها در سبك زندگي  نياز داريم.

وي گفت: در سبك زندگي قرآني، قرآن بحث حيات طيبه را پيشنهاد مي كند و هرچند اغلب مفسرين مي گويند حيات طيبه در آخرت است ولي مرحوم علامه طباطبايي مي فرمايند حيات طيبه در دنيا نيز وجود دارد.

رييس انجمن علمي قرآن پژوهي حوزه علميه قم خاطر نشان كرد: حيات طيبه كه خداوند مي خواهد بدهد با سبك زندگي غربي نمي شود اين معلوم ميشود كه حيات طيبه چه در دنيا و چه در آخرت به عنوان يك مبناي سبك زندگي است و محدود به دنيا نمي شود.

وي با اشاره به جملاتي از آيت الله جوادي ‌آملي كه مي  گویند "حيات طيبه محدود به دنيا نمي شود اگر اينطور بود ما اعتراف مي كردیم  غربي ها خيلي جلوتر هستند و ما عقب هستيم". و امروز اگر ما از منظر حيات طيبه به زندگي نگاه كنيم غربي ها خيلي عقب تر هستند.

اين استاد حوزه با اشاره به رواياتي گفت: قرآن سفره پهن شده الهي و مجموعه طعام هاي مورد نياز انسان چه به صورت انفردي يا جمعي است و هر شخص بر اندازه توان مي تواند از آن بهره گيرد و اين يك ماموريت است.

وي در ادامه  گفت: براي رسيدن به سبك زندگي روش ها و شيوه هايي وجود دارد كه بايد آن را يك فرد مسلمان رعايت كند و پيشرفت  به سوي اهداف الهي نيازمند متوسل شدن به قرآن است.

حجت الاسلام والمسلمین فاكر ميبدي با اشاره به اينكه بايد در سبك زندگي چه اصولي را رعايت كنيم تا به سبك زندگي الهي برسيم گفت: اصول و مباني زيربنايي را قرآن به عنوان محور و اساس معرفي مي كند و ما بايد آن اصول و مباني را رعايت كرده و از قرآن استخراج كنيم.

وي افزود: تعاريفی از سبك زندگي در همه جوامع بشري صورت گرفته است و اين گسترش سبك زندگي از بينش، گرايش و كنش(رفتار و كردار) شكل مي گيرد و سبك زندگي قرآن برگرفته از بايد و نبايد هاست و در اين زمينه بايد قدرت و توانايي استنباط و آگاهي از مباني و اصول قرآن را داشته باشيم و و تنها يك مجتهد و قرآن شناس مي تواند به اين مفاهيم برسد و ما نبايد هر چيزي را به قرآن نسبت دهيم.

حجت الاسلام فاكر ميبدي سبك زندگي قرآني را تفسير برون قرآني دانست افزود: تفسير يك معنا و گرايش و اسلوبي دارد و در راه تفسير قرآن به قرآن، تفسير قران به روايات و تفسير قرآن به عقل است كه پژوهشگران از دل آن تفسير تاريخي، علمي و عرفاني و ... را استخراج مي كنند.

وي گفت: برخي موضوعات در قرآن وجود دارد و مي توان از آن استفاده كرد و تفسير موضوعي داشت و برخي از موضوعات كه بيرون از قرآن مثلا سبك زندگي، حقوق بشر و ... بايد به قرآن عرضه شود و اگر ما موضوعي را بر قرآن عرضه مي كنيم بايد اصول و مباني آن را رعايت كنيم و تفسير موضوعي علوم قرآني را نيز باور داشته باشيم.

وي در ادامه با اشاره به  این سوال که انتظار ما از قرآن چيست؟ افزود: در اين خصوص سه ديدگاه بيشينه، كمينه و معتدل گرانه وجود دارد بيشینه يعني اينكه تمامي مباحث در قرآن وجود دارد و كمينه يعني قرآن هيچ ربطي به مسائل زندگي و روزمره انسان ندارد. و هر دو ديدگاه بسيار خطرناك است چرا كه اگر بيشینه را انتخاب كنيم بايد براي هر مسئله يك آيه بياوريم و اين درست نيست و اگر كمينه انتخاب شود حتي حداقل آيات مرتبط با مسائل رد مي شود.

حجت الاسلام و المسلمين فاکر میبدی نگاه يا انتظار قرآن از انسان را يك نگاه اعتدالگرا و منصفانه دانست و خاطرنشان كرد: امروزه بسياري از سبك هاي زندگي ممكن است در قرآن وجود داشته باشد ولي نبايد دنبال آيه هاي باشيم تا اين مسئله را اثبات كنيم.

وي با اشاره به اينكه قرآن زماني مي تواند پاسخگويي سبك زندگي باشد كه  نگاه اعتدالگرانه  باشد ادامه داد: بايد در هر موضوعي تحقيق و استنباط وجود داشته باشد  مثلا در سبك زندگي كه مطرح است همه آيات را در نظر داشته باشيم فقط به يك آيه اكتفا نكنيم و فرا آيه اي و فرا سوره اي به موضوع نگاه كنيم.

اين استاد حوزه خاطر نشان كرد در سبك زندگي بايد معيارهاي تمسك به روايات را يافت و حتي رواياتي كه زير آيات مطرح مي شود به صورت درست در اين خصوص استخراج و استنباط شود.

وي در پايان گفت: امروزه مسائل محدثه زيادي در جامعه وجود دارد بايد بر اساس اصول و مباني درست و تفسير موضوعي از كل قرآن استنباط شود و نبايد در خصوص هر موضوعي فقط به يك آيه و يا سوره بسنده كرد بلكه بايد در تمام قرآن و آيات و روايات در خصوص آن موضوع جستجو كرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha