جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
وقف

حوزه/امام جمعه شهرستان درمیان استان خراسان جنوبی، با بیان اینکه عزاداری شهدا واهل بیت (ع) یکی از نیاتی است که بیشترین رقبه و میزان وقف را به خود اختصاص داده است، گفت: امروزه وقف بر حوزه‌های علمیه باید جزو اولویت ها قرار گیرد.

حجت الاسلام والمسملین علیرضا حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار«حوزه» در بیرجند اظهار داشت: وقف یکی از سنت های حسنه و نمونه‌ای از باقیات الصالحات است که در دین مبین اسلام و در دیگر ادیان به آن اشاره شده است.

وی با بیان این که وقف در فقه اسلامی جایگاه خاصی دارد به گونه‌ای که یک باب ویژه وقف در ابواب فقه برای آن بیان شده است و از صدر اسلام تا کنون این سنت مورد توجه بوده است، ابراز داشت: امام علی(ع) با حفر چاه‌های متعدد و آباد کردن مزارع، در واقع با این کار  خود و زمین ها را وقف محرومان ونیازمندان می‌کرد.

حجت الاسلام حسینی افزود:  درکشور ما از زمان های قدیم وقف مورد توجه بوده و افراد مومن تماما یا بخشی از اموال ودارایی های خود را با نیت های متنوع وخدا پسندانه وقف کردند.

امام جمعه شهرستان شهرستان درمیان با اشاره به این که ماندگاری و اثر بخشی یکی از شاخصه‌های وقف است که می‌تواند در راستای اشاعه فرهنگ اسلامی وکمک به انسان ها اثرات مفید وخوبی داشته باشد، افزود: امروزه باید هدف مندی برای نیات، اولویت گذاری برای ملزومات و ضروریات وقف مورد توجه باشد و به نوعی دیگر در دستور کار مبلغان و مروجان فرهنگ وقف باشد.

حجت الاسلام حسینی با اشاره به اینکه متولیان وقف باید اموری را مد نظر قرار دهند، افزود: احیاء نیت واقفان، شفاف سازی در امور مالی و هزینه‌های وقفیات است که دراین راستا اثر زیادی در ترغیب مردم به سمت وقف می‌شود.

وی با بیان اینکه وقف بر حوزه‌های علمیه یکی از اولویت ها است، اظهار داشت: به نظر می‌رسد امروزه وقف بر حوزه‌های علمیه، وقف بر قرآن، سبک زندگی اسلامی، اشتغال جوانان اینها جزء اولویت دارترین موضوعات است که باید برای تأمین آن از ظرفیت وقف گذاری استفاده کرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha