پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
پرچم جمهوری اسلامی ایران

حوزه/ عضو کمیته ملی حقوق بشردوستانه تصریح کرد: نیروهای مسلح جمهوری اسلامی آمادگی همکاری با نهادهای ملی و بین المللی را در زمینه آموزش حقوق بشردوستانه دارند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، سردار نصرالله کلانتری عصر امروز در مراسم افتتاحیه دومین همایش بین المللی اسلام و حقوق بشر دوستانه بین المللی که در سالن همایش های دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد، با اشاره به اینکه وظیفه ترویج و تشویق حقوق بشردوستانه در جمهوری اسلامی بر عهده کمیته ملی حقوق بشردوستانه است، اظهار داشت: این کمیته متشکل از چندین نهاد دولتی از جمله وزارت دفاع است که مسئولیت تصمیم گیری نسبت به سیاست ها، راهبردها و اقدامات را برعهده دارد.

وی تصریح کرد: وزارت دفاع به نیابت از نیروهای مسلح کشور در قالب این کمیته به ایفای وظایف خود در قبال حقوق بشر دوستانه می پردازد.

معاون وزارت دفاع افزود: نیروهای مسلح ایران مطابق فتوای رهبر معظم انقلاب و فرماندهی کل قوا مبنی بر حرام بودن اسفاده از سلاح کشتار جمعی موافقت خود را با عضویت در کنوانسیون های جهانی نظیر معاهده عدم اشاعه هسته ای اعلام نموده است.

کلانتری تصریح کرد: ایران از کشورهای فعال این کنوانسیون ها می باشد؛ اما نگرانی های جدی در خصوص تبعیض در اجرای این معاهدات از سوی بعضی کشورها وجود دارد.

وی با اشاره به هشت سال دفاع مقدس، اظهار داشت: جمهوری اسلامی علاوه بر تحمل حقوق زیان دیده مردم، با انبوهی از مین ها و مهمات عمل نکرده در اراضی خود مواجه شد.

معاون وزارت دفاع افزود: این نهاد با همت و اراده قوی و نگرشی بشردوستانه و با الهام از کلام خداوند متعال، پاکسازی مناطق آلوده را آغاز کرد و علاوه بر فراهم کردن محیط ایمن برای ساکنان و زمینه بازگشت مهاجرین، تجربیات ارزشمندی را در این زمینه بدست آورد.

کلانتری تصریح کرد: اقدام نیروهای مسلح ایران در پاکسازی مناطق آلوده به مین و مهمات عمل نکرده که با اتکا به منابع ملی صورت گرفت، مصداقی از فعالیت های بشردوستانه ایران است که میتواند الگویی برای کشورهای دیگر باشد.

وی افزود: همچنین ترویج، تشویق و نظارت بر اجرای حقوق بشردوستانه توسط بسیاری از نهادهای ملی، منطقه ای و بین المللی از سوی نیروهای مسلح اجرا می شود.

عضو کمیته ملی حقوق بشردوستانه تصریح کرد: نیروهای مسلح جمهوری اسلامی آمادگی همکاری با نهادهای ملی و بین المللی را در زمینه آموزش حقوق بشردوستانه دارند.

کلانتری تصریح کرد: در بهمن ماه سال گذشته، همایش حقوق بشردوستانه با هدف گسترش مبانی این حقوق در اعضای نیروهای مسلح برگزار گردید و دومین همایش نیز در سال جاری برگزار خواهد شد.

وی افزود: جمهوری اسلامی همواره به دنبال جهانی عاری از خشونت و افراطی گری است.

معاون وزارت دفاع یادآور شد: جامعه جهانی باید تلاش خویش را در جهت ممنوعیت ایجاد درگیری های مسلحانه و محدود کردن کشورهای قدرتمند به دخالت در امور داخلی دیگر کشورها متمرکز نماید.

کلانتری تصریح کرد: از دیدگاه جمهوری اسلامی، عمده افزایش درگیری ها در منطقه غرب آسیا به دلیل دخالت و نفوذ جانبدارانه کشورهای فرامنطقه ای نظیر آمریکا می باشد.

وی افزود: در شرایط کنونی وجود تسلیحات اتمی و کشتارجمعی تهدیدی علیه صلح و امنیت بین المللی است اما آمریکا به طور وقیحانه این حق را برای خود محفوظ می دارد که از سلاح اتمی علیه دیگر کشورها استفاده کند و از انهدام مراکز تسلیحات خود اجتناب می کند.

معاون وزارت دفاع خاطرنشان کرد: نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران آمادگی خود را در راستای ترغیب و تشویق حقوق بشر دوستانه در میان افراد نظامی در سطوح منطقه ای و فرامنطقه ای اعلام می دارد.

انتهای پیام/313/33

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha