پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
شهادت امام حسن عسکری

حوزه/ حجت‌الاسلام منصوری، بهترین راه گریز از غبار غفلت فرهنگی را ترویج سیره معصومین(ع) دانست و تصریح کرد: زندگی ائمه(ع) سراسر گنج و آموزه‌های اخلاقی است و باید مبلغان در این دنیایی که دشمن همه توان خود را برای نابودی فرهنگ صحیح به کار گرفته، اقدام به ترویج سبک زندگی ائمه اطهار(ع) کنند.

حجت‌الاسلام عباس منصوری، کارشناس تهذیب حوزه علمیه خوزستان، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، با تسلیت شهادت یازدهمین پیشوای شیعیان، به بیان برخی از ابعاد و ویژگی‌های شخصیتی آن حضرت پرداخت و اظهار داشت: حضرت امام حسن عسکری(ع) در مدت‌زمان عمر شریفشان مشهور به «الحسن الخالص»، «اَلاَخیر»، «الرّفیق»، «الزّکی»، «السّراج»، «صاحب العسکر»، «صاحب العسکر الآخر» بودند که همه این‌ها برگرفته از منش و سیره این بزرگوار است.

وی به برخی از آموزه‌های امام عسکری(ع) پرداخت و بیان داشت: «پرهیز از کینه»، «انس با خدا»، «پرهیز از افراط در شوخی و مزاح»، «عبادت حقیقی» و «پرهیز از کارهای ذلت بار» تنها برخی از آموزه‌های آن حضرت است که می‌توان برای هر یک از صفات این معصوم کتاب‌ها نوشت و ساعت‌ها قلم زد.

کارشناس تهذیب حوزه علمیه خوزستان، به بیان روایتی از یازدهمین پیشوای شیعیان مبنی بر «أَقَلُّ النَّاسِ رَاحَةً الْحَقُودُ» اشاره کرد و گفت: حضرت در این روایت بیان می‌کنند که «کم آسایش ترین مردم، شخص کینه ورز است» و این بدان معناست که اگر دشمنی کسی را در دل نگاه داریم، آرامشی در زندگانی پیدا نخواهیم کرد؛ چراکه همواره با حقد و کینه به دنبال تلافی هستیم و به آرامشی نخواهیم رسید.

حجت‌الاسلام منصوری، کینه را عامل انجام دیگر گناهان برشمرد و اضافه کرد: بر اساس معارف دینی مؤمن کینه‌ای نیست؛ چراکه انسان کینه‌توز، صفات زشت بسیاری همچون «حسادت»، «غیبت»، «دروغ»، «بهتان»، «شماتت»، «عیب‌گویی»، «مسخره کردن» و... را با خود به همراه دارد.

وی «انس با خدا» را نمایه حضرت عسکری(ع) توصیف کرد و گفت: یکی از صفات بارز امام حسن عسکری(ع) انس با خدا بود و همواره مردم را به اطاعت و بندگی خداوند متعال فرا می‌خواند و می‌فرمود؛ «مَن أنِسَ باللّهِ اسْتَوحَشَ مِن النّاسِ» هرکس که با خدا انس گیرد، از مردم دوری می‌گزیند! البته این دوری در تفاسیر مختلف به «بی‌نیازی» نیز تعبیر شده است.

کارشناس تهذیب حوزه علمیه خوزستان، بهترین راه گریز از غبار غفلت فرهنگی را ترویج سیره ائمه(ع) دانست و با اشاره به اینکه سیره اخلاقی و عملی معصومین(ع) باید توسط طلاب و مبلغین در جامعه تبیین و پیاده‌سازی شود، اظهار داشت: زندگی معصومین(ع) سراسر گنج و آموزه‌های اخلاقی است که لازم است مبلغان عرصه دینی در این دنیایی که دشمن همه توان خود را برای نابودی فرهنگ صحیح زندگانی به کار گرفته، اقدام به ترویج سبک زندگی ائمه اطهار(ع) کنند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha