شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
رئيسي

حوزه/ تولیت آستان قدس رضوی با بيان اين كه دستگاه مديريتي حوزه هاي علميه باید براي جامعه هدف خود بيان كند كه چه خدمت و تلاش هایی انجام مي دهد، گفت: اين گزارش دهي خودنمايي و خلاف اخلاص نيست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین سیدابراهیم رئیسي، صبح امروز در نشست اخلاق اداري مدیران و كاركنان مركز مديريت حوزه علميه خراسان، انسانیت انسان را در گرو دستیابی به کرامت اکتسابی دانست و متخلق بودن به اخلاق الهی را برای انجام وظیفه مهم خواند.

عضو شوراي عالي حوزه علميه خراسان با بيان اینکه انسان در خلوت و جلوت به این نکته توجه دارد که خداوند ناظر است، اين امر  را نوعی نظام خودکنترلی و کارآمدترین كار دانست كه فرد را از لغزش دور میکند.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری، اخلاق را برای کارآمد کردن نظام اداری لازم دانست و گفت: در اخلاق اداری حتی ارباب رجوع نیز این امر را رعایت میکنند و در واقع همه اجزاء و حتی نوع ابزار متناسب با یک اخلاق سازمانی تعریف میشود.

تولیت آستان قدس رضوی، بخشي از اخلاق را انتفاعی نامید و گفت: تحکیم موفقیت، جذب منافع بیشتر و جلب توجه دیگران از اهداف اين نوع اخلاق میباشد كه فرد به منظور كسب نفع، رفتاري محترمانه دارد در حالی که اخلاق الهی، عملی است که در وجود انسان جای گرفته است.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با بيان مثالي درباره كسب علم فقه از سوي حوزويان، «فقه اوسط» را همان «کرامت» دانست و فقیه را کسی عنوان کرد که علاوه بر علم فقه، اخلاق در سرشت او جاي گرفته و با رفتار او همراه شده باشد.

وی، نگاه به مردم را دومین مولفه در نظام مدیریتی دیني برشمرد و با بیان اینکه اين نگاه همان محبت است، يادآور شد: سیره اهلبیت(ع) بر مبنای همین محبت و دوست داشتن مردم مي باشد و مورد تاکید است.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اهميت كنترل و نظارت، تشريح كرد: اين امر نشان دهنده بي اعتمادي به كاركنان و دست اندركاران نيست، بلكه رمز تداوم اعتماد مي باشد و با آن تنافي ندارد.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی به اين نكته نيز دقت و توجه داد كه یک نیروی اداری در چهار عرصه نزد خدا، سلسله مراتب اداری خود و نظام هاي كنترلي، سازمان، ارباب رجوع  و عموم مردم باید پاسخگو باشد.

توليت آستان قدس رضوي توضيح داد: اين امر كه بايد به عموم مردم پاسخگو باشد، به اين معني است كه آنها بدانند سازمان مربوطه چه كاري انجام مي دهد.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان درباره اين امر، با بيان اينكه دستگاه مديريتي حوزه هاي علميه باید براي جامعه هدف خود بيان كند كه چه خدمت و تلاش هایی انجام مي دهد، گفت: اين گزارش دهي خودنمايي و خلاف اخلاص نيست، بلكه به مردم و جامعه هدف اطمينان مي دهد كه عده اي از افراد به طور مخلصانه تلاش مي كنند.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با تاكيد بر اين نكته كه شرط صحت با شرط هاي قبول و کمال متفاوت است و اين دو امر اخير در خداخواهی، توسل و اخلاص ریشه دارد، افزود: خیلی از کارهای اداری که انجام شده و نتیجه خوبی داشته، به واسطه توسل به اهل بیت(ع) بوده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha