شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
رحمانی فضلی

حوزه/ رحمانی فضلی در اجلاس بیست و پنجم نماز تاکید کرد: استفاده از ظرفیت های اجتماعی جامعه، از جمله قشر روحانیون، باید مورد توجه قرار گیرد تا آسیب‌های جامعه کاهش یابد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از کرج، عبدالرضا رحمانی فضلی، پیش از ظهر امروز در بیست و پنجمین اجلاس سراسری نماز در کرج، با اشاره به اینکه وزارت کشور بر روی آسیب‌های اجتماعی کار کرده، اظهار داشت: وزارت کشور با همکاری دفتر مقام معظم رهبری از متولیان اجتماعی، تحقیق میدانی داشته و آن را به رهبری تقدیم کرده است.

وزیر کشور با بیان اینکه مقام معظم رهبری بعد از مطالعه تحقیق، جلسه‌ای گذاشتند، افزود: جلسه نخست 3 ساعت به طول انجامید و جلسه دوم نیز با فاصله یک هفته تشکیل شد و در این جلسه 22 نفر صحبت کردند که در پایان، معظم له دستورات لازم را صادر فرمودند.

وی با بیان اینکه حضرت آقا فرمودند توجه لازم به آسیب‌های اجتماعی، 20 سال به تاخیر افتاده و مسئولان باید آن را جبران کنند، و دستگاه گزارش 6 ماهه ارائه دهند، افزود: معظم له 5 اولویت را تعیین فرمودند که شامل اعتیاد و مواد مخدر، حاشیه‌نشینی و ساماندهی، طلاق، مفاسد اخلاقی و مناطق بحران‌خیز است.

رحمانی فضلی با اشاره به این که رهبر معظم انقلاب دستور دادند مرکزی برای هماهنگی امور تشکیل شود، براین اساس  "سازمان مدیریت امور آسیب‌های اجتماعی" تشکیل گردید، خاطرنشان کرد: شورای اجتماعی به عنوان یک هماهنگ ‌کننده عمل می کند.

وزیر کشور با اشاره به این که جلسه چهارم در 10 آبان با حضور مقام معظم رهبری تشکیل شد، اظهار داشت: معظم له با جدیت پیگیر موضوع هستند و از گزارش عملکرد 6 ماهه رضایت داشته‌اند.

رئیس شورای اجتماعی کشور با بیان این که بر مقوله اعتیاد عواملی چون اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و امنیتی تاثیر دارد، افزود: مدیریت آسیب‌های اجتماعی فقط به ظواهر نمی‌پردازد.

رحمانی فضلی با بیان این که رهبر معظم انقلاب  دستور تشکیل یک هیئت اندیشه‌ورز از علمای حوزه و دانشگاه را دادند تا همه موضوعات علت‌یابی شود، عنوان کرد: وقتی موضوع مواد مخدر، اعتیاد و حاشیه‌نشینی از نظر اقتصادی بررسی شود به عدم توازن تخصیص نیازهای لازم مناطق در کشور می‌رسیم.

وی با اشاره به اینکه در 60 درصد کشور بیش از 30 درصد مستقر هستند، افزود: 11 میلیون حاشیه ‌نشینی در شهرها در کشور وجود دارد و در روستا به سبب اینکه شرایط مطلوب وجود ندارد و توزیع اعتبارات مناسب نبوده است، جمعیت وجود ندارد.

رحمانی فضلی با بیان اینکه زمانی که ریشه‌ها بررسی می‌شود با تغییرات بسیار زیاد حوزه اجتماعی روبه‌رو می‌شویم، افزود: یکی از دلایل تغییر سریع، ابزار و تکنولوژی است.

وزیر کشور با تاکید بر این که در بحث صیانت، باید پیشگیری را در اولویت قرار داد، ابراز داشت: هر جا که مسائل دینی و اعتقادی وجود نداشته باشد، مشکلات و آسیب‌های اجتماعی بیشتر است و در حال حاضر مهم‌ترین مسئله‌ای که دشمن به آن توجه دارد، تضعیف ارزش‌هاست.

وی با اشاره به رشد عرفان های کاذب، تصریح کرد: اگر خلاء ها را پر نکنیم، دشمن از این وضعیت استفاده می‌کند و هزاران نفر را به مسیرهای عرفان کاذب سوق می‌دهد.

رحمانی فضلی با بیان این که نُرم آسیب‌های اجتماعی ما از نُرم جهانی پایین‌تر است، ادامه داد: باید ریشه های حیاتی مانند عاشورا و اربعین را توسعه داد، چرا که تقویت ریشه‌ها سبب حیات مجدد در جامعه می‌شود.

رئیس شورای اجتماعی کشور با بیان این که رفع مسائل اجتماعی و برطرف کردن این مسائل بدون حضور و مشارکت علما، روحانیون و مردم امکان پذیر نیست، تصریح کرد: نیازمند کمک و مساعدت و مشارکت مردم در این زمینه‌ها هستیم.

وزیر کشور با بیان این که تقویت اعتقادات و رفع مشکلات و پیدا کردن ریشه‌های آن باید در خانواده‌ و محیط آن انجام شود، گفت: در حال حاضر ارتباط در درون خانواده قطع شده است.

وی با بیان این که مسجد به همراه خانواده به عنوان مکانی است که می‌تواند در کاهش آسیب‌های اجتماعی و تقویت باورها و اعتقادات مؤثر باشد، افزود: مسجد به عنوان یک مکان دینی و ارزشی می‌تواند در راستای هدایت و تقویت جوانان و دوری آنها از آسیب‌های اجتماعی نقش‌آفرینی کند.

رحمانی فضلی با بیان اینکه ارتباط ما با نسل جوان باید بیشتر شود، عنوان کرد: باید با محوریت نماز، قرآن و اعتقادات دینی و بسط و گسترش اعتقادات به کاهش آسیب‌های اجتماعی کمک کنیم، البته این کار تنها از دولت ساخته نیست و باید مردم در آن نقش پر رنگ‌تری ایفا نمایند.

رئیس شورای اجتماعی کشور تأکید کرد: استفاده از ظرفیت اجتماعی از جمله قشر روحانیون باید مورد توجه قرار گیرد تا آسیب‌ها جامعه کاهش یابد.

وزیر کشور با بیان اینکه اقدامات موثری در کاهش آسیب‌های اجتماعی از جمله مطالعات و تحقیقات گسترده‌ای در این زمینه انجام شده، افزود: همه این کارها در چارچوب سیستم دولتی و استفاده از دولت جوابگو نیست، چون حجم آن در سطح ملی است و این حوزه نیاز به مشارکت گسترده و فعال همه دست‌اندرکاران دولتی، غیردولتی، مردم و مسئولان دارد.


انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha