چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
عارفخاني

حوزه/ مدیر دفتر نمایندگی اداره کل پژوهش های اسلامی رسانه ملي در خراسان رضوي عنوان کرد: استکبار جهانی با در اختیار گرفتن رسانه ها، تهاجم علیه هويت فرهنگى ملل مختلف را در دستور کار دارد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، احمد عارفخانی در نشستی با عنوان «سواد رسانه ای» که در حاشیه هفدهمین نمایشگاه پژوهش و فناوری خراسان رضوی برگزار شد، ابراز کرد: رسانه ها امروز فكر، فرهنگ و رفتار انسان ها را مدیریت می کنند و استکبار جهانی با در اختیار گرفتن این رسانه ها، تهاجم علیه هويت فرهنگى ملل مختلف را در دستور کار دارد.

وی، سرعت تغییرات، تمرکز روی قابلیت های فکری، رشد غیرقابل پیشبینی اطلاعات و فناوری های مربوط به حوزه ذخیره، سازمان دهی و دسترسی به اطلاعات، ظهور بزرگراه های اطلاعاتی و حقایق مجازی را از ویژگی های عصر اطلاعات برشمرد و اظهار کرد: حفظ هویت و فرهنگ کشور در شرایط کنونی، مستلزم ارتقاء سواد رسانه ای در جامعه است.

عارفخانی، سواد رسانه ای را توانایی رمزگشایی، تحلیل، ارزیابی و تولید ارتباطات در قالب های مختلف تعریف و عنوان کرد: سواد رسانه ای مجموعه ای از چشم اندازهاست که ما به طور فعالانه برای قرار گرفتن در معرض رسانه از آنها بهره بر داری می کنیم تا معنای پیام هایی را که با آنها مواجه می شویم، درک و تفسیر کنیم.

مدیر دفتر نمایندگی اداره کل پژوهش های اسلامی رسانه ملي در خراسان رضوي با تأکید بر این اصل که مخاطبان، مفهوم موردنظر خود را از طریق رسانه ها دریافت می کنند، گفت: مخاطب براساس انگیزه و ریشه های روانشناختی و اجتماعی و نگرش های مختلفی که دارد، ازمیان رسانه ها و پیام های مختلف، انتخاب خود را انجام می دهد.

وی با اشاره به برخی از آسیب های فضای مجازی، خاطرنشان کرد: بنابر آمارها، 68 درصد طلاق ها در کشورهای مختلف به دلیل ارتباط با جنس مخالف در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی صورت می گیرد.

عارفخانی در پایان سخنان خود، منبر مجازی، تشکیل دفتر مجازی اطلاع رسانی، ترویج سبک زندگی اسلامی، پاسخ به سؤالات شرعی و معرفی زندگی روحانیون و بزرگان شیعه را به عنوان برخی از فعالیت های ساده، قابل اجرا و در عین حال اثربخش معرفی کرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha