جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
تصاویر/ دومین همایش بین المللی اسلام و حقوق بشر دوستانه بین المللی

حوزه/ رئیس مرکز تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: ظرفیت های ناشناخته ای از حقوق بشر در دین وجود دارد و حوزه علمیه باید آنها را استخراج کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی عصر امروز در بخش پاسخ به پرسش شرکت کنندگان دومین همایش بین المللی اسلام و حقوق بشردوستانه که در سالن همایش های دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد، با بیان اینکه فقدان فرهنگ لازم یکی از عوامل عملیاتی نشدن قوانین نظری حقوق بشردوستانه است، اظهار داشت: همچنین تفسیرپذیری برخی از قوانین یکی دیگراز مشکلات می باشد و این قوانین تفسیرپذیر باید در قالب این همایش ها و کنگره ها تبیین شود.

وی با بیان اینکه برخی قوانین حساس و شکننده است، اظهار داشت: بسیاری از احکام دینی حامل قواعد حقوق بشردوستانه است در حالی که این احکام ناشناخته مانده است.

دبیر همایش بین المللی اسلام و حقوق بشردوستانه با بیان اینکه اقدامات داعش و گروه های تروریستی متفاوت از مبانی دینی هستند، افزود: در اسلام ظرافت ها و قرائت های بیشتری نسبت به معاهدات کنوانسیون های بین المللی در زمینه حقوق افراد در شرایط جنگ وجود دارد.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی تصریح کرد: در زمینه مبانی شریعت اسلامی و معاهدات کنوانسیون های بین المللی درباره حقوق بشر باید گفت وگوهایی صورت گیرد و مسائل مشترک را فعال کنیم و در مورد بخش های مورد اختلاف، گروه ها در کار یکدیگر دخالت نکنند.

وی تصریح کرد: ظرفیت های ناشناخته ای از حقوق بشر در دین وجود دارد که حوزه های علمیه باید آنها را استخراج کند. آنچه به عنوان شریعت شناخته می شود معیار است و نمی توان از آن عبور کرد.

عضو خبرگان رهبری تصریح کرد: زمینه گفت وگو نسبت به بخش های اساسی مشترک باید وجود داشته باشد و نباید در این زمینه جبهه گیری کرد.

انتهای پیام/313/33

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha