پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
علی اصغر احمدی - وزارت کشور

حوزه/ دبیرکل جمعیت هلال احمر ایران گفت: التزام به این نظام ارزشی مشترک در کنار سه شاخصه مشترک ادیان یعنی عقلانیت، معنویت و عدالت طلبی می تواند هر جریان جریان دینی را از افراط و تفریط مصون بدارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، علی اصغر احمدی معاون سیاسی وزارت کشور امشب در مراسم اختتامیه دومین همایش بین المللی اسلام و حقوق بشردوستانه که در سالن همایش های دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد، اظهار داشت:برگزاری چنین کنفرانس هایی گامی بلند برای دستیابی به اجماع دیدگاه ها مبتنی بر اشتراک ارزش ها و باورهای دینی و انسانی در جامعه بشری و نقش سازنده آنها در رعایت کرامت انسانی به ویژه در صحنه های نبرد می باشد.

وی تصریح کرد: براساس گزارشات دریافت شده، جلسات و گفت وگوهای کنفرانس بسیار مفید و راهگشا بوده است و موضوعات مهمی مطرح و بررسی شده که در آینده تعامل دینی و حقوق بشردوستانه بسیار مفید خواهد بود.

معاون سیاسی وزارت کشور افزود: بدون تردید ارزش ها از بنیادی ترین عوامل در تیین اندیشه افراد و جهت دهنده رفتارهای آنان در هر جامعه ای به شمار می آیند.

احمدی تصریح کرد: ارزش، نسبت عاطفی آدمی با امور و سایر انسان هاست و هر امری که بتواند عواطف انسان ها را به گونه ای و با هر درجه ای از شدت و ضعف برانگیزد، نشان از قرار داشتن آن در حیطه ارزشی دارد.

احمدی افزود: ارزش ها که خود در نظام آرمانی قرار دارند، باورهای اعتقادی و دینی را دربر می گیرند و این نظام ارزشی در ادیان مختلف از مولفه های بسیار نزدیک به هم برخوردار هستند؛ التزام به این نظام ارزشی مشترک در کنار سه شاخصه مشترک ادیان یعنی عقلانیت، معنویت و عدالت طلبی می تواند هر جریان جریان دینی را از افراط و تفریط مصون بدارد.

وی تصریح کرد: باور به کرامت انسانی، دعوت به صلح و رفتارهای مبتنی بر کرامت انسانی از ارش های مشترک ادیان و نقطه ثقل تعالیم اسلامی هستند که التزام به آنها زمینه ساز تحقق امنیت و صلح پایدار خواهد بود.

معاون سیاسی وزارت کشور افزود: وقایع تلخ و دردناک سال های اخیر در جهان به ویژه خاورمیانه زنگ خطری را برای رهبران دینی جهان به صدا درآورده است تا مسئولیت شان را برای ایجاد و حفط صلح درک کرده و پیروان شان را به احترام متقابل و تساهل فراخوانند.

احمدی تصریح کرد: تلاش رهبران دینی در کنار رهبران سیاسی برای پذیرش متقابل سایر ادیان و افکار می تواند وقوع جنگ های با لعاب مذهبی را به شدت محدود سازد.

دبیرکل جمعیت هلال احمر ایران افزود: کشتار غیرنظامیان، به اسارت گرفتن زنان و کودکان، کشتن سربازان و افراد نظامی با روش های غیرانسانی، تخریب محیط زیست و تعرض به پیروان سایر ادیان که هم اکنون به نام دین و دستور الهی صورت می گیرد، کج فهمی آگاهانه یا ناآگاهانه از دین است که ضرورت روشنگری در این خصوص موجبات برگزاری چنین کنفرانس های بین المللی را تبیین می نمایند.

وی در ادامه گفت: در دنیای معاصر با توجه به پیوند بسیار نزدیک جوامع بشری که عوامل حیاتی متعددی، ملت ها را به تعاون و همکاری و همزیستی مسالمت آمیز فرا می خوانند، تبیین جایگاه و نقش دین در رویکردهای متفاوت از جمله حقوق بین الملل بشردوستانه و اقدامات بشردوستانه، بسیار حیاتی است.

دبیر کمیته ملی حقوق بشردوستانه با بیان اینکه اثر عقاید مذهبی را در تدوین، توسعه و اجرای قانون نمی توان انکار کرد، افزود: با شکل گیری حقوق، هنجارهای دینی برخاسته از اندیشه رستگاری که پاسدار نظم سنتی کیفر بدکاران و پاداش نیکوکاران بوده، جای خود را به حقوق داد با این بینش به جرات می توان گفت امروز؛ اخلاق، حقوق و مذهب، تافته ای به هم بافته اند.

احمدی افزود: در عرصه بین الملل، طی سالیان متمادی، معاهدات و اسناد بسیاری در خصوص افراد درگیر جنگ و غیرنظامیان و سایر افرادی که به نوعی با مخاصمات مسلحانه در ارتباط هستند در نظر گرفته شده است.

وی تصریح کرد: جامعه جهانی با تصویب کنوانسیون های بین المللی مانند کنوانسیون های ژنو و لاهه و سایر کنوانسین ها سعی در ایجاد یک اصول اساسی بشردوستانه در زمان رخدادهای جنگی نمود؛ این کنوانسیون ها و قوانین که تحت عنوان حقوق بشردوستانه نامیده می شوند، قوانینی هستند که رعایت آنها، اگر چه از وقوع جنگ جلوگیری نمی کند؛ اما دردها و آلام انسانی را تا حدودی می کاهند.

وی یادآور شد: این قوانین به نوعی مورد تاکید ادیان آسمانی هستند. ادیان الهی و بالاخص اسلام، قوانین گسترده ای را بر پایه عدل، رحمت و رعایت حقوق انسانی در زمان بروز جنگ تدوین نموده و از غیر نظامیان و افراد خاص همچون زنان، کودکان و سالخوردگان و حتی اجساد حمایت کرده و بی احترامی به آنان را نهی می کند.

دبیرکل جمعیت هلال احمر خاطرنشان کرد: علی رغم وجود نصوص صریح کتب الهی مبنی بر رعایت اصول بنیادین انسانی و ارزشی در مخاصمات مسلحانه و رویکرد بشردوستانه تمام ادیان الهی، هجمه های تبلیغاتی سنگین ضد دینی و القای باور تاثیرگذاری دین در ازدیاد خشونت به ويژه به هنگام منازعات مسلحانه رو به افزایش است.

احمدی در ادامه تاکید کرد: این موضوع باید موجب گردد تا صاحبان رای و اندیشه در حوزه دین و حقوق بشردوستانه با بررسی موشکافانه و گفتمان علمی در این مقوله به اجماع در مورد تنویر افکار در خصوص نقش دین در جلوگیری از خشونت به ویژه به هنگام منازعات مسلحانه و جایگاه آن برای تحقق زندگی مسالمت آمیز و پیشبرد اقدامات بشردوستانه برسند.

وی تصریح کرد: این کنفرانس اهتمام و تلاشی مشترک از سوی تمامی دست اندرکاران و آزاد اندیشانی بوده است که همچنان باور به ارزش های الهی و انسانی را تنها راه عملی برای حفظ انسانیت در میان بشریت می دانند.

معاون سیاسی وزارت کشور افزود: برگزاری چنین کنفرانس های بین المللی بتواند گامی موثر در راستای تحقق دستورات و آموزه های بشردوستانه ادیان به ویژه اسلام جهت رعایت کرامت انسان به خصوص در صحنه های نبرد باشد.

انتهای پیام/313/33

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha