چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ |۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 17, 2024
تصاویر/ دومین همایش بین المللی اسلام و حقوق بشر دوستانه بین المللی

حوزه/ دومین همایش بین المللی اسلام و حقوق بشردوستانه با قرائت بیانیه پایانی به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، دومین کنفرانس بین المللی اسلام و حقوق بشردوستانه با حضور عالمان و محققان علوم اسلامی و سایر ادیان الهی، اساتید و پژوهشگران دانشگاهی از جمهوری اسلامی ایران و کشورهای مختلف دیگر، همچنین شخصیت ها و فعالان حوزه حقوق بشردوستانه از جمله جمعیت های ملی هلال احمر از کشورهای مختلف و رئیس کمیته بین المللی صلیب سرخ، طی دو روز در تاریخ 17 و 18 آذر ماه 1395 برابر با 7 و 8 دسامبر 2016 در شهر مقدس قم برگزار شد.

این کنفرانس به ابتکار و همت مرکز مطالعات تطبیقی اسلام و حقوق بشردوستانه و با حمایت جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران و دفتر نمایندگی کمیته بین المللی صلیب سرخ در ایران، همچنین مشارکت علمی نهادهای حوزوی و دانشگاهی در ایران برگزار گردید.

در این بیانیه تصریح شده است: از دیدگاه شرکت کنندگان در این کنفرانس، در اسلام و سایر ادیان توحیدی، اصالت و تقدم صلح بر جنگ مورد تاکید است و تلاش برای پیشگیری از بروز مخاصمات مسلحانه و کاهش آثار زیانبار این مخاصمات بر انسانها و محیط زیست انسانی وظیفه ای دینی و مقدس است.

در ادامه آمده است: شریعت اسلام، در قالب قرآن، سنت و میراث فقهی مبتنی بر این دو منبع، اهتمام جدی به پیشگیری و محدود سازی جنگ دارد. احکام فقه اسلامی ناظر به آداب جنگ، نحوه برخورد با غیر نظامیان و گروه هایی که از جنگ بازمانده اند، حکایت از مشترکات بین اسلام و حقوق بشردوستانه بین المللی دارد. از این رو هر نوع ترویج و نشر این بخش از فرهنگ اسلامی، تقویت حقوق بشردوستانه و فرهنگ صلح در جهان است.

همچنین در بخش دیگری از این بیانیه تاکید شده است: کاهش آلام قربانیان جنگ بویژه کمک رسانی به آسیب دیدگاه جنگی، آوارگان ناشی از مخاصمات مسلحانه و نهضت امداد رسانی به این گروه ها از ارزش های مشترک مورد تاکید اسلام و حقوق بین الملل بشردوستانه است و شرکت کنندگان بر امداد رسانی و ارسال کمک های بشردوستانه به آسیب دیدگان مخاصمات مسلحانه را بدون هرگونه تبعیض قومی، نژادی و مذهبی وظیفه دینی و انسانی می داند.

در ادامه این بیانیه تاکید شده است: شرکت کنندگان در کنفرانس، احترام به اجساد کشته شدگان در جنگ ها، ممنوعیت هرگونه توهین و قطع اعضای آنها، حق خانواده ها بر اطلاع یافتن از سرنوشت مفقودان جنگ را از قواعد حقوق بشردوستانه می دانند که در بالاترین سطح خود مورد سفارش و تاکید معارف اسلامی است.

سپس تصریح شده است: سخنرانان در پنل تخصصی حمایت از محیط زیست و آب، اهمیت و جایگاه آب را در مخاصمات مسلحانه از جنبه های مختلف بررسی و تبیین نمودند. در این چارچوب، منع تخریب ذخایر و تاسیسات آبرسانی، منع آلوده سازی آبها، تسهیل و فراهم سازی آب رسانی به آسیب دیدگان جنگ ها و ممنوعیت محروم کردن مردم غیر نظامی از دسترسی به آب و منابع آبی از جمله محورهای مورد تاکید در این کنفرانس بود.

همچنین در ادامه بیانیه خاطرنشان شده است: از دیدگاه شرکت کنندگان در این کنفرانس، ترویج و نشر حقوق بشردوستانه بویژه با رویکرد اسلامی از طریق آموزش همگانی و تخصصی در مراکز آموزشی، چاپ کتاب و منشورات آموزشی، برگزاری همایش ها و نشست ها علمی در دانشگاه ها و مراکز حوزوی وظیفه ای اخلاقی و دینی است. در این راستا، از برگزار کنندگان این کنفرانس، شخصیت ها و نهادهای علمی شرکت کننده و سازمان های حامی از جمله جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران و کمیته بین المللی صلیب سرخ تشکر و قدردانی می شود.

در پایان این بیانیه تصریح شده است: شرکت کنندگان به طور ویژه مراتب قدردانی خود را برای پیام الهام بخش و روشن گرانه مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی به این کنفرانس اعلام می دارند.

انتهای پیام/313/33

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha