جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
آیت الله طباطبایی نژاد / امام جمعه اصفهان

حوزه/ نماینده ولی فقیه در استان اصفهان گفت: مومنی که در جبهه حق در حال دفاع است باید دارای سه خصوصیت « انقلابی بودن»، « انقلابی ماندن» و « انقلابی گری» که ویژه مکتب اسلام را دارا باشد.

آیت الله سیدیوسف طباطبایی نژاد در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، با اشاره به جایگاه انقلاب اسلامی و حوزه انقلابی اظهارداشت: انقلاب اسلامی یک انقلاب الهی و برگرفته از مکتب اهلبیت (ع) و قرآن کریم است؛ لذا چون در عالم دو جبهه حق و باطل بیشتر وجود ندارد و انسان مؤمن به طور طبیعی در جبهه حق قرار دارد، باید همواره از جبهه حق دفاع و با جبهه باطل مبارزه کند و به همین جهت، انقلابی بودن و انقلابی ماندن و انقلابیگری برای مؤمن به مکتب اسلام یک ضرورت است.

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص شاخصه های حوزه انقلاب افزود: برای روشن شدن مطلب ابتدا باید مفهوم انقلاب از نظر لغت و مفهوم آن در ادبیات سیاسی رایج در جهان تبیین گردد و سپس تفاوت انقلاب اسلامی با انقلاب در ادبیات سیاسی رایج در جهان نیز بیان شود.

استاد حوزه علمیه اصفهان ادامه داد: انقلاب از ماده قلب و به معانی متعددی آمده است؛ مانند: دگرگونی، تحول، برگشتن، جنب وجوش، رفت وآمد، حرکت، در قرآن کریم، انقلاب در بعضی از معانی فوق به کار گرفته شده است؛ مانند آیه 144 آل عمران که می فرماید: «وما محمد إلا رسول قد خلت من قبله الرسل أفإن مات أو قتل انقلبتم على أعقابکم ومن ینقلب على عقبیه فلن یضرّ الله شیئًا وسیجزی الله الشاکرین» که به معنی برگشت به کار رفته و نیز به معنی جنب وجوش، حرکت، رفت وآمد همچنین در آیه 196 آل عمران «لا یغرنک تقلب الذین کفروا فیالبلاد» به معنی برگرداندن و زیر و رو کردن و در آیه 18 سوره کهف و آیه 110 سوره انعام و... به کار رفته است.

آیت الله طباطبایی نژاد بیان داشت: مفهوم انقلاب در ادبیات سیاسی رایج در جهان به هر نوع شورش و قیام و حرکتی علیه نظام حاکم، به قصد جایگزینی نظام و حاکم دیگر گفته می شود که خواه آن حرکت پیروز شود یا شکست بخورد و بدیهی است در این نوع نگاه، انقلاب امری مقطعی و منحصر به محدوده زمانی خاصی است که بعد از آنکه به پیروزی رسید و یا شکست خورد، تمام شده تلقی شده و صرفاً به یک مقوله تاریخی تبدیل میگردد و بر همین اساس برخی از رجال سیاسی و اجرایی کشور که تحت تأثیر این تعریف وارداتی قرار گرفته اند، انقلاب اسلامی را به غلط امری تمام شده و صرفاً متعلق به دوران مبارزات و پیروزی می دانند.

وی با بیان اینکه انقلاب ما به ویژه با پسوند اسلامی آن، مفهوم خاص و با نوع رایج تفاوت ماهوی و کلی دارد، گفت: امام خمینی(ره) در وصیتنامه الهی سیاسی خود در مورد تفاوت بنیادین انقلاب اسلامی با سایر انقلاب ها، اینگونه می فرماید: «شک نباید کرد که انقلاب اسلامی ایران از همه انقلاب ها جداست؛ هم در پیدایش و هم در کیفیت مبارزه و هم در انگیزه انقلاب و قیام» (صحیفه امام/21/402).

امام جمعه اصفهان به فرمایشی از مقام معظم رهبری اشاره کرد و افزود: معظم له  میفرماید: «آنچه در کشور ما واقع شد، انقلاب اسلامی است که تحول عظیمی در ارکان سیاسی، اقتصادی و فرهنگی [کشور] و یک حرکت به جلو و یک اقدام به سمت پیشرفت این کشور و این ملت بود؛ البته در نظامی که بر اساس انقلاب بهوجود آمد، ما از شرق و غرب الگو نگرفتیم. نمی توانستیم از کسانی الگو بگیریم که نظامهای آنها را غلط و برخلاف مصالح بشریت میدانستیم» (خطبه نماز جمعه 23/2/79).

آیت الله طباطبایی نژاد ادامه داد: آری انگیزه انقلاب اسلامی همانطوری که رهبر کبیر انقلاب فرمودند، انگیزهای مکتبی و اسلامی و هدف آن پیاده کردن دستورات اسلام و تحول از اسلام آمریکایی به اسلام ناب محمدی(ص) است. انگیزه پاسداری از ارزشهای اسلام و مبارزه با باطل است. انگیزه و هدف این انقلاب رفتن انسانها تحت هدایت و ولایت خداوند متعال و رهایی از ولایت جبت و طاغوت است و خلاصه هدف امام(ره) و به تبعیت ایشان کسانی که برای پیروزی انقلاب حبس و شکنجه و شهادت را به جان خریدند و در دفاع از انقلاب سختی ها و شهادت ها را تحمل کردند، هدفی جز آنچه امیرالمؤمنین(ع) در حرکت انقلابی خود فرمودند، نیست که فرمودند: «اللهم إنک تعلم أنه لم یکن الذی کان منا منافسةً فی سلطان و لا التماس شیء من فضول الحطام و لکن لنرد المعالم من دینک و نظهر الإصلاح فی بلادک فیأمن المظلومون من عبادک و تقام المعطلة من حدودک؛ خدایا تو می دانى که آنچه را ما (در امر حکومت) انجام دادیم، نه بهخاطر بهدست آوردن سلطنت و مقام بود و نه براى نیل به متاع پست دنیا؛ بلکه بهخاطر این بود که نشانههاى محوشده دینت را باز گردانیم و بر پا سازیم و اصلاح را در شهرهاى تو آشکار کنیم تا بندگان ستمدیده ات (از ظلم ظالمان) ایمن گردند و حدود و قوانین تعطیلشدهات اقامه و اجرا شود.» (خطبه 132 نهجالبلاغه بخش 2).

وی بیان داشت: از آنچه در این مقدمه نسبتاً طولانی گفته شد، وظیفه حوزه های علمیه و روحانیت شیعه که همواره حافظ دین و ارزشهای آن بودند، روشن شد که همچنانکه در تحقق این انقلاب نقش اساسی داشته اند، باید در تداوم آن بالاترین نقش را در تبیین ارکان انقلاب برای مردم و پاسخ به اشکالاتی که از طرف دشمن و جبهه باطل برای انحراف افکار مردم و به خصوص جوانان القا می شود، ایفا نمایند.

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان با بیان اینکه شاخصه های حوزه ای که می خواهد این نقش اساسی را داشته باشد، بیان داشت: این حوزه ها باید علاوه بر دروس حوزوی به مسائل ذیل توجه داشته باشند؛

1. مبلغان خوش بیان، عالم به زمان، سیاستمدار و تحلیلگر به صورت ویژه تربیت نماید.

2. مبلغان باید به گروه های مختلف تقسیم شوند و هر گروه حداقل به یک زبان روز دنیا مسلط باشند.

3. حوزه علمیه باید افراد را به علوم روز از قبیل رایانه، اصطلاحات نو و ابزارهای فضای مجازی و شبکه های اجتماعی به صورت ویژه مسلط نماید و مؤظف کند، کلیه اشکالات و اتهاماتی که به جمهوری اسلامی از طریق دشمن وارد می گردد رصد نموده و در اختیار کمیته هایی برای پاسخ به سؤالات و اشکالات قرار دهند.

4. تشکیل کمیته های پاسخ به سؤالات و مشکلات با حضور افراد آگاه و عالم و همچنین نشر آنها در رسانه ها و  شبکه های مجازی.

5. حوزه علمیه باید جهت نشر معارف اسلامی و مبانی جمهوری اسلامی به کلیه جهان، گروه یا گروههایی را تشکیل دهد که حضرت ثامن الائمه(ع) فرمودند: «فإن الناس لو علموا محاسن کلامنا لاتبعونا؛ اگر مردم زیباییهای سخنان ما را میشناختند، بیشک از ما پیروی می کردند.»

انتهای پیام   313/17

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha