جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله نورمفیدی

حوزه/ نماینده ولی فقیه در استان گلستان گفت: حوزه انقلابی نسبت به تحولات جامعه احساس مسئولیت می کند، حوزه علمیه همان طوری که در تأسیس انقلاب شکوهمند اسلامی نقش اساسی داشته است، در بقای ارزشها و در راه رسیدن به اهداف ترسیم شده انقلاب نیز باید کوشش وافری داشته باشد.

آیت الله سیدکاظم نورمفیدی  امام جمعه گرگان در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» به تشریح حوزه انقلابی و انقلابی مانده حوزه ها که مورد تاکید مقام معظم رهبری و مراجع است، پرداخت و افزود: انقلاب اسلامی ایران یک واقعه عظیم بود که علاوه بر نقش پررنگ مردم، حوزه علمیه و روحانیت نقش اساسی در شکل گیری آن ایفا کردند.

 نماینده ولی فقیه در استان گلستان ادامه داد: حوزه علمیه به دلیل امتداد اجتماعی و ارتباطات وسیع با مردم در تهییج روحیه انقلابی و مبارزاتی، قدم های استواری برداشت. نهاد مرجعیت که عالیترین نهاد حوزوی است، در مقام افتاء و بیان حکم شرعی در مورد وظیفه متدینین نسبت به فعالیتهای انقلابی و مبارزه با رژیم شاهنشاهی حساسیت نشان داده و مردم را ترغیب به همراهی با نهضت اسلامی نمود، امام راحل از ظرفیت مرجعیت به احسن وجه در پیشبرد اهداف عالی انقلاب استفاده نمود، طلاب و دانش آموختگان حوزه علمیه نیز به عنوان حلقه اتصال مردم و مرجعیت با استفاده از تریبون خطابه و منبر در شهرها و روستاها و جلسات کوچک و بزرگ پیام امام(ره) را به گوش مردم می رسانیدند و نسبت به مسایل روز جامعه روشنگری می کردند.

آیت الله نورمفیدی بیان داشت: تفسیر وجهه انقلابی اسلام و روحیه قیام علیه باطل، وظیفه سنگینی بود که عمدتاً بر دوش روحانیت قرار داشت که البته در راه این مشکلات عدیده ای نیز وجود داشت.

وی گفت: امروز حوزه علمیه همانند گذشته باید انقلابی بماند و دور شدن از ارزشهای انقلابی خطری است که نه تنها موجب تضعیف حوزه علمیه می شود؛ بلکه ارکان دیگر جامعه از جمله حکومت دینی را نیز متزلزل می سازد.

امام جمعه گرگان ادامه داد: با توجه به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی به نظر میرسد، حوزه انقلابی دارای شاخصه های زیر است:

1- حوزه علمیه باید از روحیه استکبارستیزی و مبارزه با ظلم برخوردار و در گفتار و عمل پیرو گفتمان مبارزه با نظام سلطه و حمایت از مستضعفین باشد. حوزه انقلابی در مقابل گردنکشی و زورگویی نباید کوتاه بیاید و با ظلم و ستم در هر شکلش و در هر نقطه عالم مقابله کند.

2- حوزه انقلابی نسبت به تحولات جامعه احساس مسئولیت می کند. حوزه علمیه همان طوری که در تأسیس انقلاب شکوهمند اسلامی نقش اساسی داشته است، در بقای ارزشها و در راه رسیدن به اهداف ترسیم شده انقلاب نیز باید کوشش وافری داشته باشد. روحانیت نباید در برابر خطاها و اشتباهات و معضلات سکوت کند؛ بلکه ضمن دفاع از نظام اسلامی، نواقص را بیان و نسبت به رفع مشکلات حساسیت نشان دهد. البته نقد سازنده به تنهایی کافی نیست و حوزه باید راه حل راهبردی، پیشرو و مناسب ارائه دهد.

3- حوزه علمیه که مسئولیت ترویج اسلام ناب محمدی(ص) را برعهده دارد، باید در مقابل مروجین اسلام آمریکایی بایستد و توطئه های آنان را خنثی نماید و با روشنگری در مسایل مختلف اسلامی مردم را با حقیقت دین که جنبه انقلابی نیز دارد، آشنا سازد. حوزه انقلابی نباید محل داد و فریاد و منازعات بیحاصل سیاسی باشد. انقلابی بودن حوزه به معنای جناحی بودن و یا سیاستزدگی نیست؛ بلکه سلایق مختلف زیر چتر انقلاب به بحثهای سازنده علمی و منطقی بپردازند و از رفتارهای غیراخلاقی به شدت پرهیز کنند.

نماینده ولی فقیه در استان گلستان بیان داشت: بالطبع از حوزه انقلابی و طلاب معتقد به آرمانهای انقلاب و افکار امام و رهبری انتظار میرود، از بی احترامی به مراجع عظام و علمای اعلام پرهیز نموده و همواره ادب و اخلاق را سرلوحه کار خود قرار دهند، همچنین در حوزه انقلابی باید مجال بحث های علمی حول محورهای بنیادین انقلاب اسلامی همواره وجود داشته باشد؛ چرا که در پرتو چنین بحث هایی سوء تفاهمات رفع و بسیاری از جاهلان آگاه می گردند.

4- مسئله به روز بودن و پویایی علمی در حوزه های علمیه را میتوان دیگر مشخصه حوزه انقلابی نام برد. موضوع شناسی و بررسی دقیق و موشکافانه مسایل نوپدید در عین ارتباط با مراکز علمی و دانشگاهی و کسب اطلاع از مسایل جدید دنیا، در عمق نگاه روحانیت و استنباط او تأثیر بسزایی دارد: «العالم بزمانه لا یهجم علیه اللوابس.»

5- حوزه انقلابی محیطی است که طلاب و روحانیون به تهذیب نفس و اتصاف به مکارم اخلاقی میپردازند و پیشاز آنکه مردم را ارشاد نمایند، نفس خویش را تأدیب میکنند. مبلغ و آمر به معروف و ناهی از منکر باید ابتدا به وضع خویش بپردازد؛ چرا که عمل انسان بیش از سخن او در دیگران اثرگذار است: «کونوا دعاة الناس بغیر السنتکم.»

آیت الله نورمفیدی در پاسخ به این سوال که روحانیت و حوزه های علمیه در صیانت از اصول بنیادین انقلاب اسلامی و دستاوردهای نظام اسلامی چه نقشی دارند؟ اظهارداشت: در درون حوزه های علمیه، بحثهای علمی در قالب تدریس و تحقیق پیرامون اصول انقلاب اسلامی مثل اصل مترقی ولایت فقیه و اتقان چنین مباحثی ضروری به نظر میرسد. کرسی های آزاداندیشی که مورد تأکید مقام معظم رهبری نیز قرار گرفته است، می تواند راهگشا باشد.

وی ادامه داد: انتقال این مفاهیم کلیدی و بیان دستاوردهای بزرگ نظام از طریق منابر و ارتباطات مردمی در قالب بحث های معرفتی از وظایف حوزه علمیه است، مسئله وحدت امت اسلامی و اتحاد ملی از مهمترین این مباحث است که روحانیون باید برای نهادینه شدن آن تلاش کنند.

استاد حوزه علمیه اظهارداشت: امروز شبهات بسیاری در مورد حکومت دینی و انقلاب اسلامی و ارزشهای آن به خصوص در فضای مجازی مطرح می گردد، یکی از فعالیت های اساسی روحانیت حضور فعال و به موقع در فضاهای جدید است که امکان گفت وگو با نسل جوان و رفع شبهات را برای روحانیون میسر می نماید.

وی افزود: روحانیت معظم باید با دید روشن و درک و فهم شرایط جامعه، عاقلانه و هنرمندانه وارد عرصه شود و اسلام ناب محمدی(ص) را معرفی و اصول برآمده از اسلام انقلابی را ترویج نماید.

آیت الله نورمفیدی گفت: از دیرباز علما و روحانیون ارتباط وثیقی با اقشار گوناگون جامعه داشته و مردم بدون هیچ واسط های سؤالات و مشکلات خود را با روحانیون مطرح می کردند و آنان نیز در قضای حوایج مردم می کوشیدند و با سعه صدر و تحمل بی نظیر خود انتظارات آنها را برآورده می ساختند، به طور قطع امروز نیز اگر به دنبال اهداف عالی جامعه اسلامی هستیم و می خواهیم جامعه مطلوب دینی را ترسیم و عملی نماییم، باید به اولیای دین و علمای سلف اقتدا نموده و ارتباط با مردم را بیشتر نماییم.

امام جمعه گرگان ادامه داد: حوزه علمیه در پی ارتباط با اقشار مختلف جامعه، شناخت بهتری از شرایط زمان و مشکلات و نیازهای مردم پیدا کرده و برای پاسخگویی به نیازهای نوین جامعه آماده می شود، همچنین گستره نفوذ روحانیت در جریانات اجتماعی، موجب هدایت آنان به سوی اهداف عالی جامعه اسلامی می شود؛ البته روحانیت در صورتی می تواند اثرگذار باشد که اصالت خویش را حفظ نموده و به اموری که شأن و جایگاهش را در میان مردم پایین آورده و یا مردم را به این نهاد مقدس بدبین می نماید، مشغول نسازد.

استاد حوزه علمیه به ابعاد جهانی انقلاب اسلامی ایران و بیداری اسلامی همچنین نقش حوزه های علمیه در صدور گفتمان انقلابی اسلام ناب محمدی(ص) اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه دست های پلیدی برای مشوه کردن چهره اسلام به خصوص مکتب تشیع، فعالانه مشغول کارند و از هر وسیله ای برای مخدوش کردن چهره اسلام و روحانیت استفاده می نمایند، مهمترین وظیفه روحانیت که از نهادی جز حوزه علمیه ساخته نیست، این است که اسلام ناب و تشیع راستین را در دنیا ترویج نمایند.

وی افزود: راه اندازی شبکه های ماهواره ای و استفاده از فضاهای مجازی بسیار راهگشا می باشد، ارتباط با مراکز علمی دنیا و همچنین مجهز شدن به زبان های دنیا از ضرورت های امروز برای صدور گفتمان های انقلاب اسلامی و ترویج اسلام است.

آیت الله نورمفیدی گفت: ذکر این نکته ضروری به نظر میرسد که در شرایطی که دنیا تبدیل به یک دهکده شده و همه اعمال و سخنان روحانیت زیر ذره بین قرار دارد، نباید با اظهارنظر و یا عملکرد نسنجیده ای، بهانه به دست دشمنان بدهد تا علیه اسلام و روحانیت دست به تبلیغات منفی بزنند.

نماینده ولی فقیه در استان گلستان ادامه داد: دشمن به دنبال نشان دادن چهره غیرمعقول از اسلام است و ما نباید چنین اجازه ای به او بدهیم و روحانیت شیعه باید نمایانگر عقلانیت، اخلاق و جامعیت اسلام باشد، همچنین ضرورت دارد، حوزه علمیه تشکیلات قوی و منسجم داشته باشد و برنامه ریزی دقیق و منظمی برای امر تبلیغ منظور دارد.

انتهای پیام   313/17

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha