جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله عبدالنبی نمازی

حوزه/ نماینده ولی فقیه و امام جمعه کاشان گفت: حوزه های علمیه باید متناسب با زمان و اوضاع جامعه برای پاسخگویی به تحولات فرهنگی اجتماعی برنامه و تدبیر داشته باشد.

آیت الله عبدالنبی نمازی همزمان با اجلاسیه جامعه مدرسین و علمای بلاد و محوریت آن پیرامون حوزه انقلابی و انقلابی ماندن حوزه های علمیه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» اظهارداشت: واژه انقلاب در منابع اصلی یعنی قرآن و سنت وجود ندارد؛ اما معانی و لوازم انقلابی بودن در آیات و روایات آمده است.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: منظور مقام معظم رهبری حفظه الله از حوزه انقلابی این است که حوزه های علمیه شیعه به ویژه حوزه علمیه قم که اکنون سرآمد حوزه های علمیه جهان اسلام است، بر اساس رسالت ذاتی خود نسبت به ترویج و پاسداری از احکام و حدود و مقدسات اسلام و دفاع در برابر تهاجم و شبیخون گسترده و همه جانبه دشمنان مخصوصاً استکبار جهانی باید در حال آماده باش باشند و اندک اهانت و جسارت به ساحت مقدس اسلام و انقلاب اسلامی را فوراً بدون فوت فرصت با اقتدار پاسخ مناسب بدهند و در برابر تهاجم و تهدیدات دشمنان ساکت و بی تفاوت نباشند.

آیت الله نمازی بیان داشت: حوزه های علمیه باید متناسب زمان، مکان، اوضاع و احوال جامعه دارای برنامه و تدبیر جهت پاسخ به تحولات اجتماعی فرهنگی و جریانات سیاسی اجتماعی باشند و ضمن حُسن استفاده از ظرفیت های جامعه مانند نوجوانان، جوانان، دانشجویان، نخبگان و اقشار مختلف جامعه و داشتن قدرت ایجاد اتحاد و انسجام ملی، برای حل مشکلات مردم و توسعه ملی اقدام نمایند. حرکت شتابان و در عین حال مدبرانه به سوی دستیابی به تمدن اسلامی که ایده مقدس و مبارک مقام معظم رهبری می باشد، از جمله وظایف حوزه های علمیه محسوب میشود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: پیروزی انقلاب اسلامی در منطقه منشأ تغییر و تحولات فرهنگی، سیاسی و اجتماعی گردیده است؛ مسلمانان تحت ستم دولت های وابسته امیدوار شدند که اسلام می تواند پاسخگوی نیازهای بشری باشد، بنابراین امروزه مسلمانان جهان بلکه ملت های دیگر در انتظار صدور پیامهای معنوی و مادی اسلام انقلابی می باشند.

وی اظهارداشت: حوزه های انقلابی باید انتظارات جهان اسلام، بلکه سایر ملت های مشتاق را فراهم سازند، از سوی دیگر با توجه به توطئه مراکز امنیتی و جاسوسی صهیونیستی در ارائه اسلام بدلی و تخریب اعتقادات ملت ها نسبت به اسلام ناب، حوزه انقلابی با تمام قدرت باید این توطئه ها را خنثی نماید.

امام جمعه کاشان گفت: با توجه به اینکه حوزه علمیه قم علت محدثه انقلاب اسلامی بوده، باید علت مبقیه انقلاب هم باشد. اگر حوزه های علمیه به ویژه حوزه بزرگ و جهانی قم در نگهداری از نظام اسلامی کوتاهی کند، در دراز مدت خداوند نعمت انقلاب اسلامی را از آنها خواهد گرفت. « إنّ الله لا یغیر ما بقوم حتى یغیروا ما بأنفسهم .»

وی افزود: یکی از رسالت های حوزه، کادرسازی و تربیت و پرورش مردان عالم، عاقل، عادل، مقتدر، مدیر و مدبر برای سپردن سکان اداره کشور به دست آنان است، واگذاری مناصب بزرگ، متوسط و کوچک به دست افراد فاقد نصاب لازم، منشأ همه گرفتاری ها و مفاسد اقتصادی و سیاسی جامعه می باشد.

انتهای پیام   313/17

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha