شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام حسن امیری

حوزه/ حجت الاسلام امیری از وجود ۳۲۰ موقوفه حوزوی در اصفهان خبر داد و خواستار راه اندازی نهضت وقف برای حوزه های علمیه شد.

حجت‌الاسلام حسن امیری در گفت و گو با خبرنگار «حوزه» در اصفهان، گفت: استان اصفهان بیشترین موقوفات را برای حوزه های علمیه دارد که این موقوفات به لحاظ کمی و کیفی در رتبه خوبی قرار دارند.

معاون فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه اصفهان در ادامه افزود: در سطح استان 320 موقوفه برای حوزه های علمیه داریم، براین اساس مجموع 3 درصد موقوفات استان به حوزه های علمیه متعلق است که خوشبختانه به لحاظ درآمد نسبت به مابقی موقوفات استان، چشمگیر است، چراکه در موقعیت خوبی قرار گرفته اند.

وی در ادامه افزود:  استان اصفهان از لحاظ موقوفات و حوزه های علمیه رتبه سوم کشوری را ثبت کرده است، البته این امر هنوز جای پیشرفت دارد که چه به لحاظ کیفی و چه به لحاظ کمی و درآمدی می تواند به رتبه بالاتری دست یابد.

حجت الاسلام امیری در رابطه با مشکلات این موقوفات در استان بیان کرد: یکی از مشکلات عمده این موقوفات عبارت است از وجود موقوفه ای که فاقد طلبه است که ما باید با همکاری مرکز مدیریت حوزه علمیه اصفهان در جهت جذب طلبه برای حوزه های علمیه درآمد زا تلاش کنیم که از خارج استان و شهرستان با جذب طلبه به کارهای پژوهشی بپردازیم.

معاون فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه اصفهان در رابطه با جذب موقوفات جدید بیان کرد: این مسئله جای کار بیشتری دارد چراکه با توجه به اینکه نباید حوزه های علمیه دولتی باشند باید از موقوفات به عنوان منبع درآمدی برای حوزه های علمیه استفاده کرد.

وی در ادامه اظهار کرد: از برکت حوزه  علمیه استان موقوفاتی برای حوزه های علمیه خارج کشور است به عنوان مثال در منطقه اردستان حوزه ای نزدیک به صد میلیون عائدی برای حوزه علمیه نجف دارد.

حجت الاسلام امیری در رابطه با نقش طلاب در موقوفات حوزه بیان کرد: در موقوفات برای حوزه های علمیه، باید طلاب مشارکت بیشتری را از لحاظ تبیین فرهنگ وقف در جامعه  داشته باشند چراکه نشر معارف اهلبیت توسط طلاب صورت می گیرد؛  تاکنون نیز سند اکثر موقوفات را طلبه ها نوشته اند و مروج فرهنگ وقف بوده اند.

معاون فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه اصفهان در رابطه  با نهادینه کردن فرهنگ وقف و احیای موقوفات بیان کرد: این مسئله باتوجه به نیاز امروز جامعه، همت طلاب را می طلب، چراکه امروز جامعه شاهد معضلات نوظهوری همچون اعتیاد طلاق و ... می باشد که اگر امروز از منابع و فرصت ها در راستای حل این معضلات استفاده شود می طلبد که وقف های جدیدی را برای معضلات نوظهور اختصاص دهند.

وی در ادامه اذعان کرد: امسال طرحی در هفته وقف اجرایی شد با عنوان بسیج نهضت وقف مساجد که مساجد و پایگاه ها و حوزه های علمیه با مشارکت خوب درگیر جذب موقوفات برای مسجد و جذب درآمد برای آن می شوند

حجت الاسلام امیری در رابطه  با وصول مطالبات موقوفات حوزه بیان کرد: بعضی اماکن موقوفه حوزه دارای مسائل حقوقی است و بعضی جاها مثل بازار هنر قبل از انقلاب سرقفلی آن واگذار شده که به دنبال بررسی و رفع این مشکلات هستیم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: با مساعدت و پیگیری های آیت الله طباطبایی نژاد مدیر حوزه علمیه اصفهان درآمد موقوفات حوزه افزایش پیدا کرده، لکن در رابطه با وصول معوقات انتظار داریم کار بیشتری صورت گیرد.

معاون فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه اصفهان در ادامه ابراز کرد: اکنون اجرای موقوفات حوزه را واگذار به حوزه و طلاب کرده ایم، اما باید از حقوق موقوفات حوزه دفاع شود تا حوزه  علمیه بتواند از تمام ظرفیت های خود در جامعه استفاده کند.

حجت الاسلام امیری در پایان پیرامون  مسائل فرهنگی حوزه های علمیه بیان کرد: برنامه های اجرای مسابقات قرآنی، طرح ملی حفظ قرآن کریم، برپایی محافل قرآنی، به عهده حوزه های علمیه است که  نقش طلاب در مباحث فرهنگی در بقاع متبرکه و مدیریت آن همچنین برگزاری نماز جماعت در بقاع متبرکه و اعزام مبلغین در مناسبت های مختلف از جمله برنامه های فرهنگی و اثرگذار حوزه می باشد

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha