جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام علی حبیبیان

حوزه/ مدیر مدرسه امام خمینی(ره)یزد گفت: تایید یا رد سخن هر فرد نباید به نگاه کردن به پست و مقام آن شخص باشد، بلکه بر اساس احادیث باید با توجه به مفهوم آن سخن، آن را رد یا تایید کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از یزد، حجت الاسلام علی حبیبیان، مدیر مدرسه علمیه امام خمینی(ره)، امروز در جمع طلاب این مدرسه به اهمیت درس اخلاق، گفت: برگزاری درس اخلاق در مدارس علمیه از اهمیت بالایی برخوردار است و در تاریخ حوزه های علمیه، بزرگان حوزوی به مساله اخلاق بسیار تاکید می کردند و به گونه ای انرژی بخش روح انسان است.

وی ادامه داد: همه انسان ها نیازمند پند و اندرز هستند با وجود اینکه شاید به بسیاری از علوم واقف باشند ولی گاهی دچار نسیان و فراموشی می شوند. خداوند نیز در قرآن کریم در آیه 55 سوره ذاریات در باب تذکر و پند به مومنان می فرماید: « وَ ذَکِّرْ فَإِنَّ الذِّکْري‏ تَنْفَعُ الْمُؤْمِنينَ / و ( مؤمنان را ) تذکر ده ، زیرا تذکّر و پند مؤمنان را سود می بخشد.».

وی در ادامه با تاکید بر گوش دادن به سخنان هر فرد به جای نگاه کردن به پست و مقام آن فرد اشاره کرد و افزود: تایید یا رد سخن هر فرد نباید به نگاه کردن به پست و مقام آن شخص باشد بلکه بر اساس حدیث « انظر الی ما قال و لا تنظر الی من قال»(غررالحکم ص 438) باید بلکه با توجه به مفهوم آن سخن، آن را رد یا تایید کنیم.

حفظ آبروی مومن واجب است

مدیر مدرسه امام خمینی (ره)در ادامه در خصوص اهمیت حفظ آبروی مومن گفت: حفظ آبروی مومن واجب است ، هر فردی در ابتدا باید حافظ آبروی خویش باشد و در مرحله بعد باید حافظ آبروی برادران و خواهران دینی خود باشد. آبرو مایه حفظ شخصیت و عظمت و اعتبار هر شخص است و خداوند متعال نیز در سوره فاطر آیه 70 می فرماید: «وَلَقَدْ كَرَّمْنَا بَنِي آدَمَ / و به راستى ما فرزندان آدم را گرامى داشتيم» اگر خداوند به انسان عظمت و کرامت و آبرو داده، مشیتش نیز بر آن است که آبروی خود و دیگران را حفظ کنیم.

حجت الاسلام حبیبیان با اشاره به حدیثی از امام صادق علیه السلام خاطرنشان کرد: حفظ آبروی مردم بويژه مومنان، از ارزش والايی در پيشگاه الهی برخوردار است. مطابق روايت: “المومن اعظم حرمه من الكعبه”  / احترام مومن از احترام كعبه نيز بالاتر است. حفظ آبروی مومن به قدری اهميت دارد كه خداوند در پاره‌ای اوقات، خطاهای انسان مومن را از ملائكه نيز پوشيده مي‌دارد. البته اين هنگامی است كه ما حدود الهی را شناخته و حقوق او را رعايت كنيم، تا پيش او وجيه و آبرومند شويم، آنگاه او آبروی ما را پيش فرشته‌ها هم حفظ می‌كند.

وی در پایان اظهار داشت: حضرت محمد(ص) با اشاره به حدیث «اِنَّ حُرمَةَ عِرض المُؤمِنِ كَحُرمَةِ دمِهِ و مالِهِ / حرمتِ حيثيت و آبروي مؤمن همانند حرمتِ جان و مال اوست.»(لئالي الاخبار، ج ۵، ص ۲۲۶) همان گونه که خون مومن حرمت دارد و جایگاه انسان قاتل با قتل رساندن شخص مومن در دوزخ است ، شخصی که آبروی مومنی را ببرد نیز همین حکم را دارد و ما نباید به دنبال بردن آبروی هرکس باشیم .

انتهای پیام/313/23

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha