پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
حجت الاسلام والمسلمین قطبی رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان

حوزه/رئيس دفتر تبليغات اسلامي اصفهان گفت: هجرت حضرت آيت الله مظاهري به اصفهان نشان از ایثار ایشان دارد، چرا که معظم له از شهري كه ام القرای شیعه است و در آن کرسی تدریس داشتند و در حوزه قم دارای جایگاهی رفیع بودند، به اصفهان مهاجرت كردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري «حوزه» در اصفهان، حجت الاسلام والمسلمين محمد قطبي، پیش از ظهر امروز در راستای سلسله برنامه های تبیین آثار و برکات آیت الله العظمی مظاهری، در جمع طلاب مدرسه علميه امام صادق(ع) خوراسگان، ایشان را شخصيت علمي و عرفاني بزرگي خواند و گفت: معظم له سال ها در جوار حرم حضرت معصومه(س) دارای کرسی تدریس بودند و در بین علما و بزرگان نیز جایگاه بیار بالایی داشتند.

ولایت مداری عملی

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان ادامه داد: مردم و علماي اصفهان 20 سال پيش در نامه اي خطاب به رهبر معظم انقلاب درخواست كردند تا اين مرجع عالي قدر به اصفهان مهاجرت كنند. حضرت آيت الله مظاهري نيز با توصیه رهبر انقلاب اين دعوت را پذيرفتند.

ایثار مجاهدانه

رئيس دفتر تبليغات اسلامي اصفهان ادامه داد:‌ هجرت حضرت آيت الله مظاهري به اصفهان نشان از ایثار ایشان دارد، چرا که معظم له از شهري كه ام القرای شیعه است و در آن کرسی تدریس داشتند و در حوزه قم دارای جایگاهی رفیع بودند، به اصفهان مهاجرت كردند.

وي به وضعيت 20 سال پيش حوزه  علميه اصفهان اشاره كرد و گفت: در اين بيست سال كارهاي زيادي توسط حضرت آيت الله مظاهري انجام شده است كه نمي توان به همه آنها، نه تنها در يك جلسه بلكه در چندين جلسه هم اشاره كرد. اصفهان در گذشته هاي دور حوزه هاي علميه قوی داشت اما 20 سال پيش وضعيت خوبي نداشت و با تلاش اين مرجع عالي قدر به وضعيت كنوني رسيده است.

رونمایی از 35 جلد کتاب در کنگره نکوداشت

حجت الاسلام والمسلمین قطبي در خصوص كنگره نكوداشت حضرت آيت الله مظاهري در 25 آذر نیز اظهار داشت: اين كنگره كار مشتركي بين اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان اصفهان و دفتر تبليغات اسلامي اصفهان است؛ در اين كنگره 35 جلد از كتاب هاي ايشان رونمايي مي شود، اگر يادداشت هاي اين عالم به چاپ برسد بيش از 100 جلد كتاب با تعداد صفحات بيش از 700 صفحه آماده مي شود كه داراي بنيان علمي و تحقيقي بسيار قوي هستند.

وي خطاب افزود: حضرت آيت الله مظاهري الگويي بسيار بزرگ براي براي طلاب است؛ ايشان از ابتداي طلبگي هر آنچه كه تحقيق كرده اند را يادداشت كرده و همه را نگاه داشته اند. امروز تمامي اين يادداشت ها موجود است و مانند گنجينه اي ارزشمند در آينده از آن ياد خواهد شد.

رئيس دفتر تبليغات اسلامي اصفهان توجه به ابعاد مختلف علمي حضرت آيت الله مظاهري را بسيار ارزشمند دانست و ادامه داد: معظم له علوم پيش نياز تحقيق علمي را تا حد كمال فراگرفته اند و از معدود مراجعي هستند كه به تفسير وارد شده و هر روز بعد از نماز صبح به تفسير قرآن مي پردازند و جمع كثيري نيز در اين كلاس شركت مي كنند.

مدرس اخلاق و عرفان

وي در ادامه افزود: در حوزه اخلاق نیز ايشان مدرس اخلاق و عرفان هستند و در قم برترين كرسي اخلاق را داشتند. لحظاتي قبل از مهاجرت ايشان پس از آخرين نماز صبحي كه در قم خواندند ساعت ها شاگردان ايشان گريستند. حضرت آيت الله مظاهري در حوزه اخلاق كار علمي زيادي انجام داده اند كه یکی از آثار ایشان در چهار جلد و به زبان عربي است و به عنوان منبع درسي در كشورهاي عرب زبان تدريس مي شود.

حجت الاسلام والمسلمین قطبی افزود: معمولاً كساني كه به حوزه تبليغ وارد مي شوند، زمان و فرصت آن را پيدا نمي كنند كه به مرجعيت بپردازند و عكس این امر نيز صادق است، اما حضرت آيت الله امظاهري از نوادري بود كه هر دو عرصه را هم زمان و دوشادوش پيش بردند. همزمان هم نماز جماعت برگزار مي كنند و هم با مردم به گفتگو مي نشينند و هم به امور مرجعيت نيز مي پردازند.

سیره تبلیغی

وی، سيره تبليغي حضرت آيت الله مظاهري را بي نظير دانست و گفت: استاد بعد از برگزاري نماز صبح، جلسه تفسير قرآن دارند، سپس دو كلاس فقه و اصول را برگزار كرده و بعد از آن به دفتر رفته و تا اذان ظهر به صحبت هاي مردم و مسئولين گوش مي دهند. ما معمولا بركت حضور بزرگان را درك نمي كنيم. بايد سيره اخلاقي و رفتاري ايشان نوشته شود تا آيندگان در مورد اين عالم عالي قدر ، قضاوت كنند.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی در مورد شيوه بيان حضرت آيت الله مظاهري در سخنراني ها اظهار داشت: این مرجع عالی قدر از جمله افرادي است كه در سخنراني ها با زبان مردم سخن مي گويد و مردمي كه پاي منبر ايشان مي نشينند بيان مي كنند از اين شيوه بيان استاد آن گونه حس آرامش به آنان دست مي دهد كه گويي خود را به ايشان نزديك و آشنا مي بينند.

ارتباط صمیمی با همه مردم

وي در پایان بيان داشت: حضرت آيت الله مظاهري در شيوه رفتاري خود آنچنان رفتار كرده اند كه با تمامي مردم جامعه در ارتباط هستند، ايشان رابطه خود را با جامعه حفظ كرده اند و اين امر باعث شده تا ايشان درد جامعه را بشناسند و تا متن جامعه نفوذ كنند. تنها نخبگان با اين مرجع تقليد بزرگ ارتباط ندارند و اين امر عظمت ايشان را بيان مي كند.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha