جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام و المسلمین حصاری ، مدرس دوره آموزشی مدیریت تحصیلی در حوزه علمیه خوزستان

حوزه/ حجت‌الاسلام‌ حصاری گفت: مدیریت زمان به شما این امکان را می‌دهد تا اولویت کارها را تعیین کنید و از طریق حذف مزاحمت‌ها و فعالیت‌های غیرضروری، مدت‌زمانی که واقعاً کار می‌کنید را افزایش دهید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، حجت‌الاسلام‌ محمد حصاری، در نخستین دوره مقدماتی «آشنایی با مهارت‌های راهنمایی و مشاوره» با بیان اینکه نگرش صحیح نسبت به زمان و مدیریت پذیر بودن آن، نخستین گام در مسیر استفاده بهینه از وقت است، اظهارداشت: برخلاف آنچه تصور می‌شود، زمان را می‌توان در اختیار گرفته و کنترل کرد، به‌طوری‌که هر ساعت و هر روز، یک ظرف زمانی است که باید آن را بر حسب اولویت و به شکل حساب شده پر کرد.

وی به «مدیریت زمان» در کلام امیرالمؤمنین(ع) اشاره کرد و گفت: امام علی(ع) در حدیثی گران‌قدر بیان می‌کنند که «مَنْ أَمِنَ الزمَانَ خَانَهُ وَ مَنْ تَعَظ مَ عَلَیْهِ أَهَانَهُ وَ مَنْ تَرَغمَ عَلَیْهِ أَرْغَمَهُ وَ مَنْ لَجَأَْ إِلَیْهِ أَسْلَمَه» یعنی «هر آن که به زمانه اطمینان کند، زمانه به او خیانت کند؛ و هر که زمانه را بیش از اندازه بزرگ شمارد، زمانه او را خوار کند، و هر که برخلاف میل زمانه عمل کند، زمانه را به خشم آورده است؛ و هر که به زمانه پناه آورد، زمانه او را تسلیم می‌کند».

حجت‌الاسلام‌ حصاری، در ادامه افزود: این روایت شریف دلالت بر اهمیت مدیریت زمان و پرهیز از باری به هر جهت بودن دارد؛ از این رو کسی که برنامه نداشته باشد و به گذشت زمان اعتماد کند، زمانه هم به او خیانت می‌کند؛ لذا حضرت به ما هشدار می‌دهد که از زمان و تغییر و تحول آن غافل نباشیم.

این کارشناس حوزوی، به فواید مدیریت زمان اشاره کرد و گفت: مدیریت زمان به شما این امکان را می‌دهد تا اولویت کارها را تعیین کنید و از طریق حذف مزاحمت‌ها و فعالیت‌های غیرضروری، مدت‌زمانی که واقعاً کار می‌کنید را افزایش دهید.

وی با بیان اینکه مدیریت زمان سبب کاهش استرس در زندگی و سبب بهبود سلامت روحی و جسمی می‌شود، تصریح کرد: مدیریت زمان سبب نظم یافتن امور زندگی و در نتیجه کاهش اتلاف وقت و سردرگمی است که استمرار این مدیریت نیز رفع حواس‌پرتی و تقویت حافظه را در پی خواهد داشت.

حجت‌الاسلام‌ حصاری، در پایان به گام‌های اجرائی در مديريت زمان اشاره کرد و گفت: «تعیین اهداف»، «تعیین اولویت‌ها در اهداف و فعالیت‌ها»، «مشخص نمودن وضعیت موجود» و «نظارت و ارزیابی» از گام‌های اجرایی در مدیریت زمان می‌باشند که رعایت آنها می‌تواند ما را در رسیدن به اهداف مورد نظر خود یاری کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha