جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام ذبیح

حوزه/ حجت الاسلام ذبیح گفت: نفس آدمی مانند کودک است و ما باید به تدریج نفس خود را تربیت کنیم و یک باره نمی شود نفس را به عبادات سنگین واداشت، چون سبب خستگی شخص و در نهایت ترک عبادت می شود.

حجت الاسلام علیرضا ذبیح مدرس اخلاق حوزه علمیه قم در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در همدان، با اشاره به اهمیت اخلاق در حوزه ای علمیه و پژوهش انجام شده در این راستا، گفت: در این پژوهش، ما نظرات علما را در رابطه با سلوک الی الله جمع آوری کردیم که تعدادی از آن ها را به صورت تیتر وار بیان می کنم. 

وی تصریح کرد: انسان برای رسیدن به خداوند متعال باید اعتقاد جازم داشته باشد تا به کمال برسد، چه بسا تعدادی از افراد با ریاضت به مرحله ای برسند، ولی کار آنها الهی نیست و به خداوند نرسیده اند.

حجت الاسلام ذبیح تصریح کرد: انسان باید درک کند که بنده است، هیچ بنده ای مخالف مولای خود کاری انجام نمی دهد و تحت فرمان مطلق مولای خود می شود و انسان در این راه باید به ترک محرمات و انجام واجبات اهتمام داشته باشد.

وی خاطر نشان کرد: یکی از کارهای رسیدن به خدای تعالی، صدق در محبت به او و اولیای الهی است؛ محبت به خدا است که سبب می شود انسان از کارهای قبیح دوری کند و مرجع افعالش را خداوند قرار دهد و همچنین اولیای الهی را الگوی خود قرار دهد.

این استاد حوزه با اشاره به امر توکل به خداوند متعال، گفت: انسان باید به خداوند متعال در تمامی مسائل حسن ظن داشته باشد و هر چه از ناحیه خداوند به او رسید بی چون چرا قبول کند چون او مولای کریمی است و هیچ گاه بد بنده اش را نمی خواهد.

وی در ادامه افزود: توکل به خداوند متعال در تمامی امور مصداق بارز شعر امام خمینی(ره) آن عارف بالله است که فرموده تکیه برتقوا و دانش در طریقت کافریست، رهرو گر صد هنر دارد توکل بایدش.

حجت الاسلام ذبیح ابراز داشت: عزم و اراده قوی و صحت مزاج از ملزومات رسیدن به خداوند متعال است، ما علمایی داشتیم که چه سجده ها و چه تهجد هایی داشتند که این عبادات نیاز مند جسمی قوی و اراده ای استوار است.

وی در پایان با اشاره به مساله مدارای با نفس خاطر نشان کرد: نفس آدمی مانند کودک است و ما باید به تدریج نفس خود را تربیت کنیم و یک باره نمی شود نفس را به عبادات سنگین واداشت چون سبب خستگی شخص و در نهایت ترک عبادت می شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha