جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام محمود رجبی

حوزه/ قائم مقام موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: اگر به دنبال مقابله با دشمنان هستیم باید با پژوهش به این امر برسیم و اگر می بینیم دشمنان در حال حرکت هستند با انجام پژوهش است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» حجت الاسلام و المسلمین محمود رجبی ظهر امروز در آیین تجلیل از نخبگان و پژوهشگران فناور استان قم، اظهارداشت: اگر می خواهیم که مستقل باشیم و در برابر زورگویی صهیونیست ها ایستادگی کنیم باید با پژوهش به این مطلوب برسیم.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به جایگاه پژوهش و تحقیق افزود: علاوه بر اینکه در فرهنگ دینی پژوهش امر بسیار مهمی است، در نظام ما نیز توجه به این امر مورد تاکید است و اگر نیازمند اقتدار دینی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و... هستیم باید با پژوهش به این نتیجه مطلوب برسیم.

حجت الاسلام و المسلمین رجبی بیان داشت: دوران ما دورانی است که کشورهایی که به این فناوری ها دست می یابند بر خلاف آن چیزی که اسلام تاکید دارد، بخل در علم رسانی دارند و ما برای اینکه بخواهیم به درجات علمی بالاتر برسیم باید خودمان تلاش کرده تا به نتیجه مطلوب برسیم.

وی ادامه داد: با خودباوری و اعتقاد به اینکه ما می توانیم به نتیجه مطلوب خواهیم رسید و اگر بخواهیم در این مسیر گام برداریم باید با ایمان و تقوا به نتیجه مطلوب برسیم.

عضو هیئت امنای دانشگاه قم افزود: باید پژوهش هایی که انجام می شود به درد مردم بخورد و این پژوهش هایی که دشمنان انجام می دهند بدون تعهد است که نتیجه آن کشتار مردم بیگناه می شود.

وی گفت: در عرصه پژوهش به تولید فکر و نظریه و نوآوری نیاز داریم و مسئولان در این زمینه باید جهت گیری برنامه های آنها به تولید علم منجر شود.

حجت الاسلام و المسلمین رجبی اظهارداشت: ترویج فرهنگ نو آوری و نو اندیشی از دیگر مسائل مهمی است که باید در این زمینه اقدام کرد و در این راستا اساتید دانشگاه باید اقدام کنند.

وی گفت: پژوهش ها باید نیازمحور باشد و نباید پژوهش برای پژوهش باشد، باید مراقب باشیم و بصیرت انقلابی داشته باشیم تا پژوهش های ما در خدمت انقلاب باشد.

این استاد حوزه  افزود: فراهم ساختن شور و نشاط علمی برای دانشجویان از دیگر مسائل مهمی است که باید مد نظر قرار گیرد و این وظیفه اساتید و مسئولان است.

حجت الاسلام و المسلمین رجبی بیان داشت: پژوهشگران وظایف مهمی دارند، زمانی که ما از نظر اقتصادی و .... تحریم هستیم از نظر علمی هم تحریم هستیم و به هیچ وجهه نمی خواهند ما پیشرفت کنیم که باید این تحریم ها را شکسته و به تولید علم بپردازیم.

وی افزود: باید با عرصه علمی و پژوهشی به تولید انقلاب توجه کنیم و باید توجه داشته باشیم که از این طریق می توانیم به اقتدار علمی برسیم.

عضو هیئت امنای دانشگاه قم ادامه داد: یکی از توطئه های دشمن برای ترویج بی بند و باری این است که آداب را از جامعه ما دور کنند، باید مراقب باشیم و اسیر توطئه های دشمن نشویم.

وی با بیان اینکه اگر پژوهش نباشد علم و عالمی نیست، اظهارداشت:  آنچه که زیرساخت آن همه تکریم و تجلیل است، پژوهش است، حتی برای فراگیری علم دین هم نیازمند پژوهش هستیم بطوریکه در دین مبین اسلام نسبت به علم، عالم، متعلم و... آیات و روایات فراوان بسیاری آمده است.

قائم مقام موسسه امام خمینی(ره) یادآور شد: در روایات و آیات در خصوص دوری از جهل نیز سخن فراوان گفته شده و نکته قابل دقت و توجه این است که همه این فضائل و عظمت و جایگاه که در روایات آمده است، در واقع تجلیل و تکریم از پژوهش است.

عضو هیئت امنای دانشگاه قم گفت: اگر پژوهش نباشد علم و عالمی نیست و آنچه که زیرساخت آن همه تکریم و تجلیل است، پژوهش است، حتی برای فراگیری علم دین هم نیازمند پژوهش هستیم.

حجت الاسلام و المسلمین رجبی ادامه داد: اسلام به امر پژوهش تاکید بسیاری دارد و باید همواره به این امر توجه داشته و بکوشیم که همواره علم را به وسیله پژوهش دنبال کنیم.

وی تصریح کرد: پیامبر(ص) می فرمایند که لحظه ای مذاکره علمی ارزش بیشتری دارد تا اینکه قرآن کریم را 12 هزار بار ختم کنیم و این نشان دهنده اهمیت مسائل علمی از نظر اسلام است.

انتهای پیام   313/17

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha