پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
مقایسه کارکرد سیاسی روحانیت شیعه و روحانیت کاتولیک

حوزه/ کتاب "مقایسه کارکرد سیاسی روحانیت شیعه و روحانیت کاتولیک" به قلم رضا عیسی نیا از سوی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»،  کتاب مذکور در سه فصل و یک مقدمه نسبتا طولانی تدوین یافته است که شامل: «مبانی فکری، ساختار تشکیلاتی و منابع قدرت روحانیت کاتولیک و شیعه»، «روحانیت و کارکرد مشروعیت بخشی و عدم مشروعیت بخشی» و «مجموعه گفتگوها و نشست های علمی» می باشد. 

کتاب یادشده با هدف ارائه تحلیل های تطبیقی و آشنا ساختن جهت توانایی تطبیق و تحلیل نظری از کارکرد سیاسی روحانیت شیعه و روحانیت کاتولیک برای بهره مندی دانشجویان عزیز و طلاب محترم تهیه شده است.

این کتاب کوشیده، دو مذهب کاتولیک و تشیع را با سنت هایی کاملا متفاوت در نظر بگیرد و در عین حال از نظر خصایص مشترک مهم، آن ها را تحلیل کند، تا متوجه شباهت ها و اختلافات موجود در اعتقادات و اعمال و نیز دیدگاه های مهم این دو مذهب در باب جامعه و حکومت و نهایتا در کارکرد سیاسی آن ها شود.

در قسمتی از کتاب با موضوع «واتیکان و پاپ» می خوانیم:

در رأس کلیسای کاتولیک، پاپ یعنی جانشین پتروس قدیس قرار دارد. پاپ به طور همزمان دارای سه جایگاه مختلف است:

1. ریاست و رهبری مقر مقدس با عنوان دولت مرکزی کلیسای جهانی کاتولیک؛

2. ریاست دولت- شهر واتیکان با عنوان یک دولت ملی مستقل؛

3. ریاست خلیفه گری دولت- شهر واتیکان و شهر رم.

یکی از ویژگی های پاپ خطاناپذیربودن (عصمت) اوست که در شورای اول واتیکان مصوب و اعلام شد. براساس این اصل، از آن جا که پاپ مساعدت پتروس قدیس را به همراه دارد، هنگامی که در مقام کشیشی همه مسیحیان به واسطه مرجعیت عالی رسولی خود با صدور بیانیه ای رسمی آموزه ای را تبیین می کند یا حکمی اخلاقی یا ایمانی را واجب می شمرد، دارای مقام خطاناپذیری است. براین اساس بیانیه های پاپ رم تغییرناپذیر است.

کتاب "مقایسه کارکرد سیاسی روحانیت شیعه و روحانیت کاتولیک"  به قلم رضا عیسی نیا در 180 صفحه و با قیمت: 14000 تومان از سوی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی منتشر شد.

علاقمندان جهت تهیه کتاب به نشانی: قم، چهارراه شهدا، خیابان معلم، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی مراجعه کرده و یا با تلفن: 37832833-025 تماس بگیرند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha